Wie kan mij meer vertellen over mijn Spartamet tandem?

opmerkelijke of grappige fotos van spartamets

Plaats reactie
SpartaFrank
Site Admin

Wie kan mij meer vertellen over mijn Spartamet tandem?

Bericht door SpartaFrank »

Beste Spartamet rijders,

Zeven weken geleden heb ik impulsief een Spartamet tandem aangeschaft, een ware vondst die ik niet aan me voorbij kon laten gaan. Eenmaal thuis besloot ik het motorblok volledig te reviseren, en dan ook echt alles, om er vervolgens mee naar Duitsland te reizen samen met mijn moeder. Na vijf weken hard werken en het motorblok driemaal te hebben gedemonteerd, functioneert het nu uitstekend. Onze reis is inmiddels voltooid en we hebben zonder problemen 220 kilometer afgelegd, op een lekke voorband na.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen over deze specifieke Spartamet tandem. Vooral de vraag naar het bouwjaar komt regelmatig voorbij, maar dat is iets wat ik zelf helaas ook niet weet.

Alvast bedankt voor jullie hulp en inzichten!

Met vriendelijke groet,

Frank
Zwaantje
site mod

Re: Wie kan mij meer vertellen over mijn Spartamet tandem?

Bericht door Zwaantje »

Wat een gaaf ding zeg. Ziet er nog mooi uit. Het lakdoek trouwens ook.

Ik denk dat het een 1988 of 1989 model is, afgaand op het voorwiel, de 299 motor en het oranje vaantje.

Je kan het met het framenummer checken hier op het forum. Daar is een topic over. Dat kan trouwens ook gecontroleerd worden met het voorwiel, mits deze origineel is.

Het framenummer zit als het goed is onder je eerste trapasgat in het frame geëtst.

Ik heb er zelf ook èèn staan, waarvan het blokje helemaal door mijzelf is gereviseerd. Nieuwe kabels op maat laten maken door Elvedes. Daarna nog rijdend gemaakt in de basis. Verder dan dat door tijdgebrek niet gekomen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Informatie wat betreft bouwjaar versus framenummer hier: viewtopic.php?t=3236
Inderdaad zoals zwaantje zegt staat de productiemaand/jaar in de staal/verchroomde voorvelg.
Andere indicatie is de tank, daar staat ook de productiemaand/jaar in.
Maar van beide weten we niet of ze ooit vervangen zijn!

Afbeelding
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

1988😉👍
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

De vierkante Soubitez koplamp is het enigste verwarrende onderdeel erop.
Deze zaten voornamelijk op de breekframes in allerlei rare kleur combinaties die vanaf 1991 kwamen.
De voorvelg, belettering, kleur en oranje plaatje zijn gelijk aan de eerste generatie metjes.
Het verhaal van het onsttaan van de Tandem met is dat een medewerker van Sparta er eentje wilde om samen met zijn gehandicapte vrouw toch te kunnen rijden door de natuur rond Apeldoorn.
De combinatie van een standaard 26" tandem en een beetje aanklooien in de werkplaats van Sparta leverde de tandemmet op.
Bepaalde onderdelen zijn ook duidelijk afwijkend van een standaard metje en met de lage verkoopaantallen van de tandemmet is dat aanklooien in de werkplaats gebleven.
Het lijkt wel of elk tandemmetje daarom net iets anders is.
De een heeft de trekstart verlengd tot aan de zadelbuis van de voorpassagier de andere weer niet.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Spartapappa
Spartametoloog

Het vaantje is ook niet origineel.
Deze was voorbehouden aan de 86/87er modellen.
De 88er modellen hadden al de modernere insteek variant.
Ook staat er bij deze tandem waarschijnlijk nog een productie jaar en maand in de tank.
Ik had namelijk ook een blauwe 88er tandem, en daar was het ook het geval.
Ook ik heb nog een tandem Spartamet, een 91er met zelfs de originele aankoopbon instructie boekje en dubbele slot sleutel.
Dus tamelijk uniek vind ik zelf😉
Zwaantje
site mod

Bericht door Zwaantje »

Spartapappa schreef: 17-05-2024 10:50 Het vaantje is ook niet origineel.
Deze was voorbehouden aan de 86/87er modellen.
De 88er modellen hadden al de modernere insteek variant.
Ook staat er bij deze tandem waarschijnlijk nog een productie jaar en maand in de tank.
Ik had namelijk ook een blauwe 88er tandem, en daar was het ook het geval.
Ook ik heb nog een tandem Spartamet, een 91er met zelfs de originele aankoopbon instructie boekje en dubbele slot sleutel.
Dus tamelijk uniek vind ik zelf😉
Had jij niet nog zo een vaantje nodig?
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Spartapappa
Spartametoloog

Ik heb een schuur en zolder vol Spartamet onderdelen, hier zitten ook de oranje vaantjes bij.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Spartapappa schreef: 17-05-2024 13:48 Ik heb een schuur en zolder vol Spartamet onderdelen, hier zitten ook de oranje vaantjes bij.
Psst het oermetjes en ander speciaal metje virus heeft je goed te pakken gehad :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie