Voor de perfectionisten.
Bij diverse spartamets heeft het benzineafsluitmembraan vaak problemen gegeven.
Een nieuw membraan begon soms na een paar demontages/montages alweer te lekken.
Hoe merk je dat?
Open de kraan op de tank en zet de handel op het stuur in rijstand.
Na een half uur was bij mij het luchtfilter doorweekt van de benzine en kwam er benzine op de vloer.
Let wel: de vlotter lekt vrijwel nooit.
Wat is nu de verandering?
Directe benzinetoevoer naar de vlotter en niet meer via het rubber membraan, O-ring etc. en dan uiteindelijk naar de vlotter.
Wat is nodig?
Nodig is alleen een messing buisje van diam. 5/3 mm (buitendiam. 5 en binnen 3 mm)
Neem de totale lengte van het buisje op +/- 5 cm.

Plaatsen van de nieuwe buis:
Verwarm het carburateurhuis en verwijder het bestaande messing buisje.
Indien nodig; breng de boring in het carburateurhuis op 5mm.
Maak buisje en huis schoon met tri.
Schuif de messing buis in het carburateurhuis.
Breng daarna een paar druppels Loctite 290 aan op de montage plek.
PS: Deze Loctite heeft een sterke capillaire werking.
Bij een nauwkeurige passing zit het buisje in 5 sec. vast.
Daarom altijd Loctite altijd aanbrengen na montage.(zie foto)
Loctite hard alleen op die plaats uit, waar geen zuurstof bijkomt.
De overtollige lijm spoelt gewoon met de benzine weg.
Wees dus voorzichtig met andere lijmsoorten, als Hylomar of siliconenkit.
Soms is dan het middel erger dan de kwaal.
Vastzetten en afdichten van het messing pijpje.

Boor tussenplaat en dekselplaat uit op 5,5 mm. (Gemakkelijker bij montage)
Alle oorspronkelijke onderdelen moeten weer worden gebruikt.
Het (rubber) membraan zorgt ervoor, dat geen valse lucht via de stelen van choke en gasschuif naar binnen komt.
Directe benzinetoevoer.(nog met o-ring)

(Let dus op, dat de kleine manchetten van het membraan niet zijn beschadigd)
Membraam

Het uitstekende pennetje op de dekselplaat waar de beschermkap over vast schuift is weg.
(dit is nu de nieuwe benzinetoevoer).
Directe benzinetoevoer.

Van het beschermkapje heb ik het bevestigingsoog V-vormig weggesneden.
Aangepaste beschermkap

Hij klikt nu vast op de nieuwe benzinetoevoer. (zie volgende afb.)

Uiteraard is het kleine O-ringetje dat in de membraamtussenplaat zit niet meer nodig.
(Je mag het blijven gebruiken, maar bij verwijderen van de dekselplaat heb je kans op beschadiging van de papieren pakking.)

Voordeel:
Vrijwel nooit meer een lekkende carburateur, dus geen verslikkende motor en verdachte storingen,
beschermkap kun je nu wegnemen zonder losmaken ven de benzineslang.
Met deze aanpassing heb ik ruim 1000 km gereden met prima resultaat.
Geen verschil merkbaar met originele carb.
Nadeel:
Bij stopzetten van de motor wordt de benzinetoevoer dus niet meer automatisch afgesloten.
Daar heb je nu dus de benzinekraan weer voor nodig.
Geen kraantje, is dit een mogelijkheid, (benzine)slangkraantje.

PS:
De messing buis kun je kopen bij Conrad of de Metaalwinkel in Rotterdam. (�11/m)
Bij modelbouwwinkels ook vaak verkrijgbaar
http://www.netshop.nl/shop/vliegers/con ... delen.html
http://www.4rc.nl/webshop/Bouwmateriaal ... dikte.html
http://www.texelvliegerhuis.nl/
http://www.texelvliegerhuis.nl/index.ph ... &Itemid=54