3-traps overbrenging
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 03-08-2011 08:36
3-traps overbrenging
Hallo,
Ik heb alles afgezocht, maar kom er maar niet achter hoe de 3-traps overbrenging werkt. Is er sprake van 3 (automatische) versnellingen en zo ja, hoe werkt het dan?
Ik heb alles afgezocht, maar kom er maar niet achter hoe de 3-traps overbrenging werkt. Is er sprake van 3 (automatische) versnellingen en zo ja, hoe werkt het dan?
Ik ben eigenlijk op zoek naar de werking puur uit interesse voor de techniek.
Ik had eerst de gedachte dat het schakelen met behulp van centrifugaalkracht zou gaan maar dat blijkt dus niet het geval.
Ik snap nog niet helemaal het nut van meerdere tandwielen die dezelfde versnelling hebben. Als je dit zou vertalen naar een fiets, rij je dan in de 1 en 3 tegelijkertijd waardoor je trekkracht van de 1 hebt en de snelheid van de 3?
Iemand die deze leek wat wijzer wil maken?
Ik had eerst de gedachte dat het schakelen met behulp van centrifugaalkracht zou gaan maar dat blijkt dus niet het geval.
Ik snap nog niet helemaal het nut van meerdere tandwielen die dezelfde versnelling hebben. Als je dit zou vertalen naar een fiets, rij je dan in de 1 en 3 tegelijkertijd waardoor je trekkracht van de 1 hebt en de snelheid van de 3?
Iemand die deze leek wat wijzer wil maken?
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 03-08-2011 08:36
3-traps overbrenging
Het kleine tandwiel op de krukas drijft een groot tandwiel aan dat gekoppeld is aan een klein tandwiel. En dat drijft weer een groter tandwiel aan, wat weer gekoppeld is aan een klein tandwiel wat weer aan groot tandwiel aandrijft Het is dus niet zo dat alle tandwielen aan de as (krukas of wielnaaf) een elkaar vastzitten. Zowel op de krukas als op de naafas zitten drie tandwielen., waarvan er twee aan elkaar gekoppeld zijn.
Het principe is dus
1. Van klein naar groot, aan dit tandwiel zit een klein tandwiel vast dat
2. Inderdaad weer van klein naar groot, enz.
3. Van klein naar groot
Vandaar drietraps overbrenging, er wordt 3 maal vertraagd
groet
gert van rossem
Het principe is dus
1. Van klein naar groot, aan dit tandwiel zit een klein tandwiel vast dat
2. Inderdaad weer van klein naar groot, enz.
3. Van klein naar groot
Vandaar drietraps overbrenging, er wordt 3 maal vertraagd
groet
gert van rossem
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 03-08-2011 08:36
3-traps overbrenging
Het kleine tandwiel op de krukas drijft een groot tandwiel aan dat gekoppeld is aan een klein tandwiel. En dat drijft weer een groter tandwiel aan, wat weer gekoppeld is aan een klein tandwiel wat weer aan groot tandwiel aandrijft Het is dus niet zo dat alle tandwielen aan de as (krukas of wielnaaf) een elkaar vastzitten. Zowel op de krukas als op de naafas zitten drie tandwielen., waarvan er twee aan elkaar gekoppeld zijn.
Het principe is dus
1. Van klein naar groot, aan dit tandwiel zit een klein tandwiel vast dat
2. Inderdaad weer van klein naar groot, enz.
3. Van klein naar groot
Vandaar drietraps overbrenging, er wordt 3 maal vertraagd
groet
gert van rossem
Het principe is dus
1. Van klein naar groot, aan dit tandwiel zit een klein tandwiel vast dat
2. Inderdaad weer van klein naar groot, enz.
3. Van klein naar groot
Vandaar drietraps overbrenging, er wordt 3 maal vertraagd
groet
gert van rossem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten