Speling

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Jurjen

Speling

Bericht door Jurjen »

Volgens het handboek moet de axiale speling +/_ 0.05 mm zijn bij het monteren van het tandwiel op de aandrijfas. Dit kun je doen door de vulringdikte aan te passen. Daar raak ik het spoor even bijster. Volgens mij is de speling zoals in het handboek aangegeven met de pijlrichting op de as de radiale speling en niet de axiale en alleen te meten met een meetklok en statief. De axiale spelling is dus volgens mij de toelaatbare speling, waarbij je het tandwiel nog over de aandrijfas heen en weer kan schuiven? In het handboek geven ze aan dat deze speling +/_ 0.05mm mag zijn, maar als uitgegaan van 0 de spelling -0.05 mm is kan volgens mij het tandwiel niet meer vrij draaien. Kan iemand opheldering geven. Ik heb nu eigenlijk geen idee hoeveel speling ik moet aanhouden en misschien zie ik het wel verkeerd.

Afbeelding
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Axiale speling is parallel aan de hartlijn van de as, de pijl in het handboek geeft aan waar je die speling eventueel kunt aanpassen: door het gebruik van andere vulringen.
Die speling mag maximaal 0,05 mm zijn.
Ik ben het met je eens dat het verwarrend genoteerd is,
Jurjen

Bericht door Jurjen »

Bedankt. Staat inderdaad raar omschreven. Zeker betreft de speling +/- 0.05 mm. Mij is het nu duidelijk.
Jan

Bericht door Jan »

Jurjen schreef:Bedankt. Staat inderdaad raar omschreven. Zeker betreft de speling +/- 0.05 mm. Mij is het nu duidelijk.
Ga niet naar 0+. Iets speling laat iets meer smering toe is mijn ervaring.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Plaats reactie