Blokje uit 2 types
Blokje uit 2 types
Na het splitsen van een 499 blokje zag ik ,bij het schoonmaken, op het achterdeel 399 staan.
Heb gekeken of ze wel bij elkaar horen maar de merknummers waren hetzelfde dus zal wel af fabriek zo zijn.
dat was weer een geruststelling want dit blokje was al eens open geweest en weer in elkaar gezet met erg veel vloeibare pakking. Op verschillende bouten zat een kraag pakking. De halve maantjes bij de lagers zaten niet meer op het achterdeel, dat was opgelost met pakking, leek het.
Heb er veel werk aan gehad om die zooi overal weg te peuteren.
Nu had ik nog een blokje liggen, een 399 en daar zie ik 299 op het achterdeel staan.
Ook hier klopt de code dat ze bij elkaar horen.
Op het achterdeel zit de info achter de spoel verborgen.
Heb gekeken of ze wel bij elkaar horen maar de merknummers waren hetzelfde dus zal wel af fabriek zo zijn.
dat was weer een geruststelling want dit blokje was al eens open geweest en weer in elkaar gezet met erg veel vloeibare pakking. Op verschillende bouten zat een kraag pakking. De halve maantjes bij de lagers zaten niet meer op het achterdeel, dat was opgelost met pakking, leek het.
Heb er veel werk aan gehad om die zooi overal weg te peuteren.
Nu had ik nog een blokje liggen, een 399 en daar zie ik 299 op het achterdeel staan.
Ook hier klopt de code dat ze bij elkaar horen.
Op het achterdeel zit de info achter de spoel verborgen.
het achtercarter is altijd hetzelfde of een lager nummer NOOIT hoger
Ze pakten de delen uit de bak en bewerkten ze samen.
Belangrijk is dat de carter delen bij elkaar horen voor de passing.
Voor 099 achter 099
Voor 199 achter 099/199
Voor 299 achter 299
Voor 399 achter 299/399
Voor 499 achter 299/399/499
Voor 599 achter 399/499 (599? nooit gezien)
Ze pakten de delen uit de bak en bewerkten ze samen.
Belangrijk is dat de carter delen bij elkaar horen voor de passing.
Voor 099 achter 099
Voor 199 achter 099/199
Voor 299 achter 299
Voor 399 achter 299/399
Voor 499 achter 299/399/499
Voor 599 achter 399/499 (599? nooit gezien)
Alle 399 Motoren die ik tot nog toe gezien heb hadden een "299" achterdeel.Vrotkees schreef: Voor 499 achter 299/399/499
499 Motoren: Een 399 achtercarter.
Bijzonderheid: Bij 499 motoren is, zowel in het voor(499 gemerkt)- als achtercarter(399 gemerkt), een "dammetje" meegegoten dat het "eruitvliegen" van de keerring koppelingszijde verhindert, een bekend probleem bij 299/399 motoren.
Hoe zit het dan bij een 499- 299 combinatie af fabriek?
Was daar bij het 299 achterdeel ook al een aanpassing doorgevoerd?
heel simpel
de ruwe spuitgietdelen werden samen ingespannen.
Die rand voor het borgen van de keerring is eigenlijk een niet door geboord/gefreesd stukje gietdeel.
de technische verschillen van de achterdelen zijn.
- 099 heeft maar 3 schroefgaten
- 199 heeft er 4. 1 voor het inlaatmembraan vast te zetten.
Vanaf de 299 zijn de carter delen groter i.v.m. 1 traps overbrenging (groter blokje)
Er werd uit een krat een ruw achtercarter en ruwe cillinder gepakt.
Beide werden ter gelijk ingespannen en bewerkt.
als er een 299 achtercarter op een 499/599 zit wil dat zeggen dat ze die nog ergens uit een bak getrokken hebben en bewerkt.
bij een 299 en 399 komen uiteraard veel 299 achtercarters voor.
bij een 499 90% 399 en 10% 299
bij een 599 heb ik het 1 keer gezien
de ruwe spuitgietdelen werden samen ingespannen.
Die rand voor het borgen van de keerring is eigenlijk een niet door geboord/gefreesd stukje gietdeel.
de technische verschillen van de achterdelen zijn.
- 099 heeft maar 3 schroefgaten
- 199 heeft er 4. 1 voor het inlaatmembraan vast te zetten.
Vanaf de 299 zijn de carter delen groter i.v.m. 1 traps overbrenging (groter blokje)
Er werd uit een krat een ruw achtercarter en ruwe cillinder gepakt.
Beide werden ter gelijk ingespannen en bewerkt.
als er een 299 achtercarter op een 499/599 zit wil dat zeggen dat ze die nog ergens uit een bak getrokken hebben en bewerkt.
bij een 299 en 399 komen uiteraard veel 299 achtercarters voor.
bij een 499 90% 399 en 10% 299
bij een 599 heb ik het 1 keer gezien
Kan dat haast niet geloven....Vrotkees schreef:heel simpel
de ruwe spuitgietdelen werden samen ingespannen.
Die rand voor het borgen van de keerring is eigenlijk een niet door geboord/gefreesd stukje gietdeel.
als er een 299 achtercarter op een 499/599 zit wil dat zeggen dat ze die nog ergens uit een bak getrokken hebben en bewerkt.
Hier een foto van een 499 achtercarter, bij de gele pijl is het "dammetje" te zien.
En hier een foto van een 299 gemerkt achtercarter, hier ontbreekt dat dammetje.
Toch ziet het er niet uit alsof hier later materiaal weggehaald is, zo was gewoon de gietvorm.
Bekend is ook: Heb je een 399 of 299 carter, beide zullen een 299 achtercarter hebben, dan kan je zonder meer hier een drietraps overbrenging in plaatsen.
Bij een 499 blokje (met 399 achterdeel) gaat dat NIET, dan moet je dat dammetje eerst wegslijpen/frezen....
Dat bedoel ik ook te zeggen....Vrotkees schreef:die gladde oppervlaktes zijn geen gietvlakken.
gietvlakken zien er altijd uit als de buitenkant van de carterdelen.
een grof maanland schap.
.
Hier nog een keer: Het oppervlak bij de BLAUWE pijl is een "gietoppervlak".
Er zit daar helemaal geen materiaal om het "dammetje" te maken.
De paarse pijl (gladde oppervlak) is de boring voor krukaslager en keerring, die passen daar samen precies in.
Als ik ongelijk heb wil ik graag een niet gefotoshopte foto zien van een 299 achtercarter m�t zo'n dammetje. :lol:
het is de boor en frees die anders is.
bij een 499 werd niet helemaal doorgeboord als voorheen.
een spuitgiet mal kost tonnen dus die gaan ze echt niet aanpassen om een keerring er niet te laten uitklappen.
Er zit standaard veel overtollig materiaal aan ruw spuitgietwerk om bewerken mogelijk te maken.
de blauwe pijl is ook een bewerkt oppervlakje ziet de frees sporen erop
al het gietwerk zien er uit als de buitenkant van de carterdelen.
Je kunt duidelijk zien dat de cillinder in een mal met 3 segmenten is gegoten.
bij een vroege 399 is de voorkant aangepast (decoklep)van de spuitgietmal
bij een latere 399 is ook de bovenkant aangepast (boutgaten)
een 499 is kwa spuitgietwerk identiek als een latere399
ALLEEN de bewerking is veranderd.
bij een 499 werd niet helemaal doorgeboord als voorheen.
een spuitgiet mal kost tonnen dus die gaan ze echt niet aanpassen om een keerring er niet te laten uitklappen.
Er zit standaard veel overtollig materiaal aan ruw spuitgietwerk om bewerken mogelijk te maken.
de blauwe pijl is ook een bewerkt oppervlakje ziet de frees sporen erop
al het gietwerk zien er uit als de buitenkant van de carterdelen.
Je kunt duidelijk zien dat de cillinder in een mal met 3 segmenten is gegoten.
bij een vroege 399 is de voorkant aangepast (decoklep)van de spuitgietmal
bij een latere 399 is ook de bovenkant aangepast (boutgaten)
een 499 is kwa spuitgietwerk identiek als een latere399
ALLEEN de bewerking is veranderd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten