Spartamet perikelen
Spartamet perikelen
In het bezit van twee metjes, damesmodel en heren model met twee chromen bagagedragers en spatborden alsmede een spartatronic, zou je denken dat ik een tevreden mens ben. Dat ben ik ook als de twee metjes opgesteld staan in schuur c.g tuin.
Ga je er op rijden wordt het beduidend minder. De herenmet reed bij warm worden alleen goed als met choke werd gespeeld. Diverse malen moeten fietsen. Tank, carburateur en leidingen gereinigd. Gaat nu beter zolang als het duurt.
De damesmet ingezet voor een rit naar familielid. Alles nagelopen en reis van 121km gestart. Alleen na 43km einde oefening. 20km terug gefietst. Motor was toen, in tegenstelling tot mijzelf, afgekoeld en kon ik laatste stukje weer rijden. Uit motorblokje wel een metaalachtige geratel.
Conclusie:leuk als decoratie in tuin en/of schuur.
Voor ritten de betrouwbare electrische fiets en voor lange ritten de zeer betrouwbare bmw r60/6,bouwjaar 1976(en toen ook aangeschaft)
Ga je er op rijden wordt het beduidend minder. De herenmet reed bij warm worden alleen goed als met choke werd gespeeld. Diverse malen moeten fietsen. Tank, carburateur en leidingen gereinigd. Gaat nu beter zolang als het duurt.
De damesmet ingezet voor een rit naar familielid. Alles nagelopen en reis van 121km gestart. Alleen na 43km einde oefening. 20km terug gefietst. Motor was toen, in tegenstelling tot mijzelf, afgekoeld en kon ik laatste stukje weer rijden. Uit motorblokje wel een metaalachtige geratel.
Conclusie:leuk als decoratie in tuin en/of schuur.
Voor ritten de betrouwbare electrische fiets en voor lange ritten de zeer betrouwbare bmw r60/6,bouwjaar 1976(en toen ook aangeschaft)
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet perikelen
Een Spartamet heeft een heel erg groot min punt, en dat is de carburateur.
Deze zijn niet bestand tegen lang durige stilstand waardoor vervuiling optreed.
Ik had er 9 staan, waarvan ik er nu 2 van verkocht heb.
Al mijn metjes zijn motorisch tot het laaste boutje uit elkaar geweest om verassingen achteraf te voorkomen.
Ook de carburateurs zijn uit elkaar geweest om ze te testen en schoon te maken.
En nog heb ik af en toe een verstopte sproeier !
Plotselinge rammeltjes of een kleine storingen zijn de Spartamet niet vreemd.
Een mede forum lid en goede vriend zegt dan ook altijd: ( een Spartamet is nooit klaar ) en iedere rit is een testrit.
En dit is gewoon de realiteit !
Voor iemand met twee linkerhanden is het een nachtmerrie !
Voor een technisch iemand met veel geduld en doorzettings vermogen is het een leuke hobby en een nog leuker vervoersmiddel.
Ik zelf help spartamet rijders graag met technische adviezen en tips, maar uiteindelijk moet je het och zelf doen.
Deze zijn niet bestand tegen lang durige stilstand waardoor vervuiling optreed.
Ik had er 9 staan, waarvan ik er nu 2 van verkocht heb.
Al mijn metjes zijn motorisch tot het laaste boutje uit elkaar geweest om verassingen achteraf te voorkomen.
Ook de carburateurs zijn uit elkaar geweest om ze te testen en schoon te maken.
En nog heb ik af en toe een verstopte sproeier !
Plotselinge rammeltjes of een kleine storingen zijn de Spartamet niet vreemd.
Een mede forum lid en goede vriend zegt dan ook altijd: ( een Spartamet is nooit klaar ) en iedere rit is een testrit.
En dit is gewoon de realiteit !
Voor iemand met twee linkerhanden is het een nachtmerrie !
Voor een technisch iemand met veel geduld en doorzettings vermogen is het een leuke hobby en een nog leuker vervoersmiddel.
Ik zelf help spartamet rijders graag met technische adviezen en tips, maar uiteindelijk moet je het och zelf doen.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet perikelen
Tip : als ik ga rijden neem ik ook altijd gereedschap en extra parts mee in een tas.
Deze hang ik aan mijn bagagedrager met twee haken.
Deze hang ik aan mijn bagagedrager met twee haken.
Re: Spartamet perikelen
Heb bij beide spartamets de originele fietstassen. Gevuld met gereedschap, bougie, cdi en gemengde benzine.
Metje rijdt inmiddels weer goed. Bougie zat los en zijstandaard was ook iets losgetrild en raakte buis uitlaat.
Bougie zit nu goed aangedraaid. Durfde niet te hard aan te draaien ivm beschadigen schroefdraad.
Metje rijdt inmiddels weer goed. Bougie zat los en zijstandaard was ook iets losgetrild en raakte buis uitlaat.
Bougie zit nu goed aangedraaid. Durfde niet te hard aan te draaien ivm beschadigen schroefdraad.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet perikelen
Goed te horen
Re: Spartamet perikelen
Ja, takke carburateurs. Heb nu ook problemen opeens weer. Van de week even uit elkaar halen.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet perikelen
De carburateur,…….het grootste min punt van een Spartamet
- Spartamette
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 05-03-2021 16:38
Re: Spartamet perikelen
Zijn er geen mensen die andere carburateurs hebben geprobeerd?
Spring maar achterop bij mij, achterop m'n met
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1137
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Spartamet perikelen
De absolute specialist op dit gebied is Spartarie.
Re: Spartamet perikelen
Ik ben ook wel een beetje een eigenwijze zak. Meerdere malen heb jij mij al gezegd om het om te bouwen naar directe inlaat. Tot op heden nog niet gedaan.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast