Water in de carburateur

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

De dichtstbijzijnde Firezone waar ze ook Competition 102 verkopen is wat mij betreft in Nootdorp.... toch een half uurtje rijden en niet direkt op ��n van mijn gebruikelijke routes... dat gaat me dan weer te ver.
Overigens wat Drager schreef... Aspen (blauw en zelf gemengd naar 1:80)
stook ik al een jaar of twee in mijn Sax Luxus, mijn Zondagse Metje.
Ik broed nog steeds op een manier om de vlotterbak makkelijk af te tappen,
de carburateurs van mijn bromfiets, BB motor en vroegere motorfietsen hadden dat... dat moet toch mogelijk zijn...
Een getrapte drukstift, een veertje, een O ring....
jgvankampen
site mod

Bericht door jgvankampen »

e pericoloso sporgersi
Afbeelding
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Ja mischien maar de prijs....
Ga dan natuurlijk zelf aan de slag.
jgvankampen
site mod

Bericht door jgvankampen »

JA zat ineens aan vroeger te denken, had ook een Wilesco stoommachientje en daar zaten van die hele kleine aftapkraantjes op zodoende ben ik ff gaan zoeken.
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Jan

Bericht door Jan »

Misschien een aftappijpje met afsluitmogelijkheid ipv kraantje direct aan bakje. Probleem is natuurlijk de bevestiging en de zwakte daarvan.

Je maakt de mooiste dingen. Is zo'n bakje van iets anders dan plastic te maken? kan je meteen een stevige aftapmogelijkheid meenemen.

Wanneer ik mijn Met langer niet zal gebruiken (= al van een paar dagen, oplopend tot een jaar) laat ik mijn Met met gesloten kraan lopen tot het bakje leeg is. Onlangs na 8 maanden stilstand met 3 x trekken weer tot leven gewekt. 2x sputteren, 3e x lopen.

Firezone, tja. Ik moet er ook een stuk voor rijden maar neem dan meteen 10 liter mee. Daarnaast, doe jij ook, wissel ik geregeld af met wasbenzine.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Jan schreef: Is zo'n bakje van iets anders dan plastic te maken? .
Jazeker wel.... maar ik wil pers� van de standaardsituatie uitgaan, dan heeft iedereen er wat aan.
Het moet ook allemaal simpel te bedienen zijn, anders kan je net zo goed de carburateur demonteren.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Ik had de hoop al opgegeven om op een standaard vlotterbakje een aftapmogelijkheid te maken.
Binnenin het bakkie is door sproeier en vlotter geen ruimte om iets te knutselen en lijmen.... het spul is zo dun, dat wordt erg kwetsbaar en dan zit het ook nog eens vlak boven de uitlaat, daar wil je liever geen lekkage....
Een stukje uit de onderkant van de tussenkap knippen was een optie, dan kan je als je soepele vingers hebt het vlotterbakje losschroeven.
Ook weer een hoop gedoe eigenlijk.
Maar nu is er hoop!!
Sporti van onze oosterburen heeft diverse nieuwe 3D print projecten,
waaronder een Bing vlotterbakje.
Hem is verzocht een aftapmogelijkheid daarin te construeren...
http://motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=6248
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Ik had ook al zitten bedenken om na mijn membraanplaat projectje een vlotterbakje te tekenen, maar ik zie dat Sporti al creatief bezig geweest is :) Als ik hem was geweest had ik daar wellicht ook een O-ring afdichting in gemaakt i.p.v. de standaard kurken pakking. En na de verhalen hier t.b.v. het aftappen, een heel lichte trechtervorm onderin met een verdikking waar schroefdraad in kan voor een blindstop.

Vocht in de carburateur is mij ook al een paar keer overkomen, terwijl ik nooit mijn tank leeg rijd, altijd Feulfit gebruik en een papieren filter er tussen heb. Dat is ook de reden dat ik het zeefje voor mijn sproeier altijd weglaat, want ik heb het gevoel dat water hier nog makkelijker in blijft hangen en zo de aanvoer blokkeert.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

JurgenR schreef:Ik had ook al zitten bedenken om na mijn membraanplaat projectje een vlotterbakje te tekenen, maar ik zie dat Sporti al creatief bezig geweest is :) Als ik hem was geweest had ik daar wellicht ook een O-ring afdichting in gemaakt i.p.v. de standaard kurken pakking.
Voor een O ring heb je vermoedelijk te weinig plaats.
andere probleem van het vlotterbakje zijn misschien wel een optie

versteviging van de bevestiging van het vlotterbakje bijvoorbeeld.
geen rib maar een vlak waar je het vlotterbakje op vastdraait.

en ook al eens gedacht aan de heilige graal van al het tupperware.

de carburateur bovendeksel :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

E�n van de geprezen voordelen van een papieren filter is dat het water absorbeert. E�n van de niet genoemde nadelen is dat als het filter water heeft geabsorbeerd het niet meer filtert. Er dus uiteindelijk niets meer door kan. Als een papieren filter maximaal heeft geabsorbeerd is er ook water aan de verkeerde kant van het filter�

Bij het verguisde fijnmazige plastic filter blijft vocht aan de �goede� kant van het filter. Immers, water is, populair gezegd, �dikker� dan benzine en kan het filter niet passeren waar de �dunnere� benzine dat wel kan. Vocht zal in de vorm van een druppel v��r het filter onderin het filterbakje blijven. Ik heb zelf deze ervaring.

Ik heb nooit problemen met water in mijn carb en gebruik uit principe geen papieren filters.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Plaats reactie