Pagina 3 van 3

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 16-09-2019 21:00
door Spartapappa
Zo,n koppelings probleem heb ik trouwens nog niet eerder gehoord.......

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 17-09-2019 02:24
door Vrotkees
Spartapappa schreef: 16-09-2019 20:58 Te arm mengsel bij een te hoog toerental.
Dat veroorzaakt een te hoge thermische belasting dat gaat fout, dan is een vastlopen of in het beste geval een warmloper je voorland.
Maar je smeerde al rijker dan standaard voorgeschreven.

Ik heb met de spartamet van mijn vader toen ik erop reed altijd GPS 35 km/u gereden.
Meer lucht en onbegrensde cdi.
En op eurol 1:100 gesmeerd! 😨
Toen ik het blokje open maakte vanwege een uitgelopen olie keering aan de koppeling zeide was alles nog als nieuw!
Terwijl ik beter wat vetter had kunnen smeren.
Dus mijn bovenstaande verhaal klopt ook wel/ niet😂

Onze metjes zijn rare dingen die je soms de hersens doen knarsen (wat is er nu weer aan de hand!!!!)
Daarom moeten we blij zijn met dit forum, ik leer elke dag weer iets nieuws.

Wat ik wel weet is dat het soms lastige dingen zijn om aan te sleutelen. Vooral als je er niet bekent mee bent.
En ook moet je veel geduld hebben, nu heb ik dat in de loop der jaren wel geleerd met een vrouw en kind😂😂
Je hoeveelheid mengsel word bepaald door de gasschuif.
de clou in het verhaal is dat bij dichte gasschuif er alleen mengsel van de stationaire sproeier in de motor komt.
en die is veel te weinig bij hoge toerentallen om alles te smeren.

Vergeet niet dat 1:100 uit de tijd was dat er nog lood in de benzine zat.
de begrensde CDi zorgt ook voor onverbrand mengsel wat ook smeert.
1:80/85 word gesmeerd met een open CDI omdat het mengsel volledig verbrand word.

Hier op het forum word het 301 motortje eigenlijk doorontwikkeld we leren elke dag nog iets erbij.
Uitdenken, testen en verbeteren het hoort er allemaal bij.
Dat maakt het ook leuk de motortjes meer bedrijfszeker te krijgen.

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 17-09-2019 06:08
door Spartapappa
Helemaal mee eens.
Daarom als er ook een zwaar opgevoerde kreidler of zundapp op de testbank staat te janken.
En ze laten het gas los na een run, dan geven ze nog een aantal keer een flinkedot tussen gas voor de smering/koeling.

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 17-09-2019 20:40
door Net bezig
Voor wat betreft de uitlijning en axiale kracht.
De schuine vertanding geeft een axiale kracht op zowel het grote tandwiel en evengrote reactiekracht op het wormwiel/gekoppelde krukas.
Als het grote tandwiel het wormwiel gaat aandrijven kan dit bij grote toerentallen schade geven aan het wormwiel, het is daar niet voor bedoeld, maar die heeft het avontuur dus overleefd.
Waar wordt de axiale kracht die normaliter slechts ��n richting opwerkt opgevangen, en waar als de axiaalkracht als in dit geval omkeert ?
En kan dat indien mogelijk met beschikbare foto�s worden geduid.

Ik zou in dat verband weer eens graag die prachtige foto reportage willen zien en ik denk vele forumleden van een open liggend blokjes tijdens een revisie, deze stond op een tafel uitgestald in een woonkamer of balkon, dus veel heldere briljante foto�s
Kan het niet meer vinden, zoeken blijf ik lastig vinden, weet iemand nog welke ik bedoel, denk het vast wel. Ik hou me aanbevolen. Bij voorbaat dank.

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 17-09-2019 23:03
door spartarie
Een klassieker, hier komt zowat alles aan bod ;) :
https://spartamet.forum2go.nl/viewtopic ... 0003&t=727

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 18-09-2019 23:07
door Net bezig
Verrassend veel moois, hartelijk dank hoor.

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 13-10-2019 22:29
door Ruud
spartarie schreef: 17-09-2019 23:03 Een klassieker, hier komt zowat alles aan bod ;) :
https://spartamet.forum2go.nl/viewtopic ... 0003&t=727
Helaas zie bijna alleen uuhhh.. .. TinyPics :lol:
* Heb overigens die uuuhh.. de echte afb. nog wel ergens op de comp. staan maar kan niet in het Topic komen om die TinyPics te verwijderen en die weer met de originele afb. te voorzien.