Vreemd geluid lijkt op tractor
Vreemd geluid lijkt op tractor
Ik heb hier een saxonette classic zonder kenteken met electro start maar zonder carburateur en cdi en tevens missen de plastic kapen op en achter de carburateur.
Carburateur, cdi en de kappen had ik nog dus die gemonteerd. motortje loopt. De electrostart werkt niet, accu leeg of op en de tanden op het vliegwiel zijn ook niet zo best meer dus ik heb hem omgebouwd naar handstart. Hij start prima maar als hij stationair loopt lijkt het wel een oude tractor wanneer ik gas geef gaat het geluid weg en klinkt het motortje normaal. Wat zou dat kunnen zijn? Heb ik met vliegwiel wisselen iets verkeerd gedaan, past dat soms niet ofzo?
Carburateur, cdi en de kappen had ik nog dus die gemonteerd. motortje loopt. De electrostart werkt niet, accu leeg of op en de tanden op het vliegwiel zijn ook niet zo best meer dus ik heb hem omgebouwd naar handstart. Hij start prima maar als hij stationair loopt lijkt het wel een oude tractor wanneer ik gas geef gaat het geluid weg en klinkt het motortje normaal. Wat zou dat kunnen zijn? Heb ik met vliegwiel wisselen iets verkeerd gedaan, past dat soms niet ofzo?
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 18-05-2011 13:21
Speling op het vliegwieg kun je bijna niet constateren als het vliegwiel is gemonteerd.
Ik doe het altijd als volgt
Demonteer het vliegwiel
zet hem goed vast in de bankschroef
Steek er een bout door (M8) ring erop moer, en zet het geheel GOED vast, vervolgens neem je een goede markeer stift en zet een streep vanaf het hart op het vliegwiel, mag ook in V vorm.
Is dat goed duidelijk gedaan neem dan een sleutel en ga kracht zetten LET OP eerst bv alleen rechtsom, ga dan kijken als de streep die je hebt geplaatst nog in 1 lijn staat, is dat het geval dan ga je weer kracht zetten en dan linksom.
Vervolgens ga je weer kijken als de geplaatste streep nog in 1 lijn staat, zo kun je heel handig controleren als het hart speling heeft of niet.
Overtuig jezelf er ook van dat de magneten van het vliegwiel goed vast zitten, is dat allemaal in orde, dan zou ik voor alle zekerheid het blokje even splitsen.
Dan kun je alles even nalopen want het kan natuurlijk zijn dat er wat anders aan de hand is bv een slecht lager, of een keer een fikse warmloper gehad.
Ik doe het altijd als volgt
Demonteer het vliegwiel
zet hem goed vast in de bankschroef
Steek er een bout door (M8) ring erop moer, en zet het geheel GOED vast, vervolgens neem je een goede markeer stift en zet een streep vanaf het hart op het vliegwiel, mag ook in V vorm.
Is dat goed duidelijk gedaan neem dan een sleutel en ga kracht zetten LET OP eerst bv alleen rechtsom, ga dan kijken als de streep die je hebt geplaatst nog in 1 lijn staat, is dat het geval dan ga je weer kracht zetten en dan linksom.
Vervolgens ga je weer kijken als de geplaatste streep nog in 1 lijn staat, zo kun je heel handig controleren als het hart speling heeft of niet.
Overtuig jezelf er ook van dat de magneten van het vliegwiel goed vast zitten, is dat allemaal in orde, dan zou ik voor alle zekerheid het blokje even splitsen.
Dan kun je alles even nalopen want het kan natuurlijk zijn dat er wat anders aan de hand is bv een slecht lager, of een keer een fikse warmloper gehad.
Met een hamer past alles /tand
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 18-05-2011 13:21
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 18-05-2011 13:21
Moet het blokje toch splitsen want met een ander vliegwiel hoor ik weer een ander geluid. Nu lijkt het of er wat los in het blok ligt wat mee rammelt...
Zit me niet mee.
Heb 2 saxonettes classic zonder kenteken op de kop getikt. Bij beide ontbreken carburateur, cdi en de plastic kappen. Beide electrostart. Eerste die ik probeerde heb ik maar direct uitgezet na even lopen. Daar rammelde van alles in dan de andere proberen. Die liep goed zo op het eerste gezicht. Daarmee ben ik aan de gang gegaan met ombouwen naar handstart en nu rammelt die ook De bedoeling was om een blokje te gebruiken voor de met van m'n vrouw want dat blokje loopt niet goed, versleten koppeling en ik verdenk de decompresseur ook dat die niet juist meer werkt want zo loopt die netjes en even later is die niet meer vooruit te branden. En ja carburateur is schoon, pijpje ook en er zit een nieuw papieren benzinefilter op en ook de bougie is vernieuwd.
Maar ik heb nu tweeeneenhalf blok om er ��n goed werkende van te maken. Dus nu maar beide van het frame afhalen en de bruikbare onderdelen ook en dan de rest waarschijnlijk oud ijzer. Tenzij ik een passend fietsachterwiel op de kop tik dan bouw ik er een om tot fiets, ze zien er beide goed uit.
Zit me niet mee.
Heb 2 saxonettes classic zonder kenteken op de kop getikt. Bij beide ontbreken carburateur, cdi en de plastic kappen. Beide electrostart. Eerste die ik probeerde heb ik maar direct uitgezet na even lopen. Daar rammelde van alles in dan de andere proberen. Die liep goed zo op het eerste gezicht. Daarmee ben ik aan de gang gegaan met ombouwen naar handstart en nu rammelt die ook De bedoeling was om een blokje te gebruiken voor de met van m'n vrouw want dat blokje loopt niet goed, versleten koppeling en ik verdenk de decompresseur ook dat die niet juist meer werkt want zo loopt die netjes en even later is die niet meer vooruit te branden. En ja carburateur is schoon, pijpje ook en er zit een nieuw papieren benzinefilter op en ook de bougie is vernieuwd.
Maar ik heb nu tweeeneenhalf blok om er ��n goed werkende van te maken. Dus nu maar beide van het frame afhalen en de bruikbare onderdelen ook en dan de rest waarschijnlijk oud ijzer. Tenzij ik een passend fietsachterwiel op de kop tik dan bouw ik er een om tot fiets, ze zien er beide goed uit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 9 gasten