Pagina 1 van 13

slechte koudstart

Geplaatst: 17-01-2016 10:53
door Mikey
Goedemorgen heren,

Na vele km gemaakt te hebben komt het 1e probleem naar voren.
Nu start de spartamet slecht als hij koud is.
hij loopt verder gewoon goed.
Hij trekt de choke er gewoon op.
Lijkt of hij geen benzine krijgt. Maar ik heb de carburateur al zuiver gemaakt.
Geen verschil.
Nogmaals, als hij loopt rijd hij gewoon goed.
En als hij warm is start hij ook goed.

Wie weet hier raad mee?

Geplaatst: 17-01-2016 11:50
door Vrotkees
Het zijn meestal heel kleine dingen die slecht starten veroorzaken.
je kan er knettergek van worden soms.

Het is stap voor stap uitzoeken waar het aan ligt.

Komt er bijvoorbeeld genoeg benzine in de vlotterkamer?
als de Motor koud is word de benzineslang harder en laat "minder" brandstof door. Dat geintje heb ik eens gehad

Als de motor warm is dicht alles beter af en heb je geen last van valse lucht.

Smeer een dun laagje lagervet tussen het inlaatmembraan en de motor, en tussen het inlaatmembraan en de carburateur.

Wat ook wel vaker helpt is d.m.v. de choke ( benzinemembraan ) de benzine in de vlotterkamer pompen bij koude start.

secuur alles controleren is het enigste dat helpt.

Re: slechte koudstart

Geplaatst: 17-01-2016 12:29
door Knutselsmurf
Mikey schreef:Maar ik heb de carburateur al zuiver gemaakt.
Vertel eens hoe en wat je dit gedaan hebt?

Re: slechte koudstart

Geplaatst: 17-01-2016 21:16
door Mikey
Knutselsmurf schreef:
Mikey schreef:Maar ik heb de carburateur al zuiver gemaakt.
Vertel eens hoe en wat je dit gedaan hebt?
Door de carburateur uit elkaar te halen,
en ultrasoon reinigen.

Geplaatst: 17-01-2016 21:19
door Mikey
Vrotkees schreef:Het zijn meestal heel kleine dingen die slecht starten veroorzaken.
je kan er knettergek van worden soms.

Het is stap voor stap uitzoeken waar het aan ligt.

Komt er bijvoorbeeld genoeg benzine in de vlotterkamer?
als de Motor koud is word de benzineslang harder en laat "minder" brandstof door. Dat geintje heb ik eens gehad

Als de motor warm is dicht alles beter af en heb je geen last van valse lucht.

Smeer een dun laagje lagervet tussen het inlaatmembraan en de motor, en tussen het inlaatmembraan en de carburateur.

Wat ook wel vaker helpt is d.m.v. de choke ( benzinemembraan ) de benzine in de vlotterkamer pompen bij koude start.

secuur alles controleren is het enigste dat helpt.
Toen ik de carburateur eraf gehaald heb zat er voldoende benzine in de vlotterkamer.
Wat bedoel je met de choke pompen?
De choke is toch alleen een schuif die de luchtstroom be�nvloed?

Geplaatst: 17-01-2016 21:52
door Vrotkees
de chokeklep heeft 3 functies.
- choke functie
- kortsluitcontact motor uit
- benzinemembraan bedienen.

door de chokehendel op het stuur helemaal op en neer te bewegen pomp je als het ware benzine in de vlotterkamer door het benzinemembraan.

Re: slechte koudstart

Geplaatst: 17-01-2016 22:11
door Knutselsmurf
Mikey schreef:
Knutselsmurf schreef:
Mikey schreef:Maar ik heb de carburateur al zuiver gemaakt.
Vertel eens hoe en wat je dit gedaan hebt?
Door de carburateur uit elkaar te halen,
en ultrasoon reinigen.
Ik mag ervan uitgaan dat je ook het venturipijpje hebt getrokken?
En dat hele kleine gaatje aan de voorzijde hebt doorgeprikt?

Geplaatst: 18-01-2016 12:47
door Mikey
Vrotkees schreef:de chokeklep heeft 3 functies.
- choke functie
- kortsluitcontact motor uit
- benzinemembraan bedienen.

door de chokehendel op het stuur helemaal op en neer te bewegen pomp je als het ware benzine in de vlotterkamer door het benzinemembraan.
Weer wat geleerd

Re: slechte koudstart

Geplaatst: 18-01-2016 12:51
door Mikey
Knutselsmurf schreef:
Mikey schreef:
Knutselsmurf schreef: Vertel eens hoe en wat je dit gedaan hebt?
Door de carburateur uit elkaar te halen,
en ultrasoon reinigen.
Ik mag ervan uitgaan dat je ook het venturipijpje hebt getrokken?
En dat hele kleine gaatje aan de voorzijde hebt doorgeprikt?
Venturipujpje getrokken?
Ik heb niks doorgeprikt. Neem aan dat het met ultrasoon reinigen zuiver word.
Maar kan ik het Venturipijpje eruit halen dan?
Zal vanavond nog eens bekijken

Geplaatst: 18-01-2016 13:15
door Vrotkees
Als je een ultrasoon reiniger hebt die werkt met 80 graden hoef je normaal gesproken de stijgbuis ( venturipijpje ) niet te trekken.

Je moet wel naar het ultrasoonbad het carburateur huis 15 minuten in de oven zetten met 110 graden zodat alle ultrasoon vocht uit het huis verdampt.

Bij extreme vervuiling kun je niet anders als de stijgbuis te trekken.