Pagina 1 van 5
Water in de carburateur
Geplaatst: 05-02-2016 22:28
door spartarie
Vorig jaar heb ik een maand of vier met een blokje gereden waar een Dellorto carburateur, van een Tomos-snor, op gemonteerd was.
1200 probleemloze kilometers, op twee lekke banden na.
E�n vreemd fenomeen, als de tank helemaal leeg gereden was.
Ik heb altijd een flesje (100 ml) benzine bij me voor zo'n geval, maar: niet meer willen starten.
Dat is me dus twee keer overkomen, pas na een minuut of vijf had meneer er weer zin in.
Zolang je er voor zorgde dat de tank niet helemaal leeg kwam was er geen enkel probleem, koude en warme start goed en geen rare verschijnselen.
Ik heb zitten piekeren wat de oorzaak kon zijn maar kwam er niet uit.
Vooralsnog had ik dit maar in het raadselboek geparkeerd, maar bij een motorwissel kwam de oorzaak aan het licht.
Ik maak dan altijd de carb. benzinevrij, alles even doorblazen en de vlotterbak....daar dreef, nou ja zonk een flinke waterdruppel in.
Prachtig te zien tegen die zwarte achtergrond.
Als de benzine op was trok die waterdruppel naar de sproeier toe en verstopte de boel.
Dat water moet er door condensatie in gekomen zijn, als het regent rij ik er niet op en staat hij ook niet buiten.
Geplaatst: 05-02-2016 22:50
door Knutselsmurf
Meestal is het condens dat de tank inkomt bij het tanken.
ALWEER, een papier-benzinefilter houdt dat tegen...
Geplaatst: 05-02-2016 22:58
door Vrotkees
Sommige vloeistoffen en materialen zijn water aantrekkend ( hygroscopisch )
remvloeistof is daar een heel bekend voorbeeld van.
Brandstoffen met alcohol erin zijn ook meer hygroscopisch als brandstoffen zonder alcohol.
Bij het tanken aan de pomp kan er dus ook water meekomen.
Vliegtuigen Draineren bijvoorbeeld altijd hun kerosine tanks als ze langer dan 12 uur stilstaan.
De soortelijke massa van Benzine 0,72 KG/ Liter en Alcohol 0,8 KG / Liter
is lager als zoetwater 1 kG / Liter.
Dus de benzine drijft altijd boven op het water.
Dus waar het water vandaan komt?
- Regen
- Condens
- Wateraantrekkend
- Pomp
het kan allemaal.
Geplaatst: 05-02-2016 23:16
door Jan
Knutselsmurf schreef:Meestal is het condens dat de tank inkomt bij het tanken.
ALWEER, een papier-benzinefilter houdt dat tegen...
Condens... In de tank van Arie..? :roll:
Papier is er om je **** mee af te vegen. Niet anders! :twisted:
Geplaatst: 06-02-2016 00:07
door spartarie
Condens kan wel hoor , ook via de ontluchting van de carburateur.
In de zomer, toen ik met dit blokje reed, zijn de temperatuurverschillen dag/nacht vaak behoorlijk.
Bij deze Dellorto is het oppervlak van de vlotterbak vrij groot, waarschijnlijk lag het water normaal gesproken ergens tegen de zijkant.
Ook bij onze Bings en TK's hebben we hier natuurlijk mee te maken.
Als ik zo terugdenk moet het een aantal keren gebeurd zijn dat een "verstopte sproeier" eigenlijk gewoon water was.
Want wat doen we dan? Carb. uitbouwen, sproeier doorblazen (ook al is er eigenlijk niet veel te zien) en de vlotterbak.....leeg ik op de oprit.
Wat zou het toch mooi zijn als we onze vlotterbak periodiek even leeg zouden laten kunnen lopen....zonder de carburateur uit te bouwen.
Iemand een idee?
Geplaatst: 06-02-2016 00:18
door Jan
In mijn ouwe trouwe (gebruiks)Met heb ik het nog nooit gehad. Jij krijgt daar helemaal geen last van!
In de regen rijden (doe jij niet), afspuiten (doe jij ook niet), inferieure benzine (doe jij helemaal niet) zou water in de carb kunnen opleveren.
Geplaatst: 06-02-2016 00:32
door spartarie
Nee, ik ben een fervent tegenstander van ethanol.....in benzine.
Ik heb laatst nog met BP gemaild, mij werd verzekert dat in BP Ultimate GEEN ethanol zit. Daarnaast gebruik ik wasbenzine.
Toch is het niet te voorkomen dat er uiteindelijk water in het benzinesysteem komt.
Ik heb het later wel eens geprobeerd met een Duitse tip: Benzineslang onder het filter losmaken en ��n cc spiritus in de benzineslang spuiten....
bij een volgende carburateurwissel lag die spiritus keurig onderin....de vlotterbak.
Wat zou er dan mooier zijn als je die vlotterbak dan even op een simpele manier leeg zou kunnen laten lopen.
Geplaatst: 06-02-2016 11:53
door Knutselsmurf
Er zijn leden die een klein dopje spiritus bij de benzine gooien.
Spiritus bind het water en laat het via de brandstof verbranden...
Geplaatst: 06-02-2016 14:00
door spartarie
Ja....Spiritus bestaat voor het grootste gedeelte uit ethanol en dat wil ik juist niet in de benzine hebben....
Geplaatst: 06-02-2016 15:16
door Knutselsmurf
spartarie schreef:Ja....Spiritus bestaat voor het grootste gedeelte uit ethanol en dat wil ik juist niet in de benzine hebben....
Waarom niet???