MET Ant-one
Geplaatst: 11-05-2018 09:41
Omdat ik de Hercules/Metje ga behouden en wat aanpassingen en reparaties ga doen maak ik deze topic aan waarin ik alle update's, vragen en problemen ga vermelden.
Het begon met de vraag van mijn collega of ik, hij wist dat ik 2 Solexen bezit, interesse had in een fiets met benzine motor. Mijn vraag was meteen.. is het een Solex, het bleek een Hercules te zijn. De motor zal niet lopen, of iig niet goed na een dagje stilstand. Na een dagje nadenken heb ik de keuze gemaakt om hem over te nemen.
De aanschaf:
Thuis aangekomen begonnen met het verwijderen van alle delen die ik zeker nooit ga gebruiken. De motor heb ik ook 'kaal' gemaakt en ben begonnen met het demonteren van de carburateur.
Ik zag dat een gaatje verstop was. Ik heb deze op mijn manier schoongemaakt.
De volgende dag heb ik de motor weer opgebouwd zodat ik hem kon startten, je moet ergens de tank kwijt..
Helaas ging het starten niet helemaal goed omdat ik me niet aan de 0.4 mm van de ontsteekspoel had gehouden. Na deze spoel goed gemonteerd te hebben op 0.4mm startte het motorje meteen en bleef lopen.
Volgens mijn collega startte hij de volgende dag niet meer... dus na 2 dagen weer eens starten en ja hij doet het nog steeds.
Ik had dus wel vertrouwen in de motor dus heb besloten het Metje te behouden en begon met demontage van de fiets.
Met dit als resultaat:
Alles ging goed, tot op het moment dat ik een keer aan de as van het achterwiel trok, hier bleek speling in te zitten helaas. Dit betekend dat ik het blokje helaas open moet maken, wat eigenlijk (nog) niet de bedoeling was.
Maar goed, de fiets is toch geschorst en kost niets.
Ik ben dus aangewezen op het repareren van de transmissie. Daar wil ik het wel bij laten (hopelijk). Er staat nl iets anders te wachten om opgebouwd te worden wat genoeg geld gaat kosten..
Het begon met de vraag van mijn collega of ik, hij wist dat ik 2 Solexen bezit, interesse had in een fiets met benzine motor. Mijn vraag was meteen.. is het een Solex, het bleek een Hercules te zijn. De motor zal niet lopen, of iig niet goed na een dagje stilstand. Na een dagje nadenken heb ik de keuze gemaakt om hem over te nemen.
De aanschaf:
Thuis aangekomen begonnen met het verwijderen van alle delen die ik zeker nooit ga gebruiken. De motor heb ik ook 'kaal' gemaakt en ben begonnen met het demonteren van de carburateur.
Ik zag dat een gaatje verstop was. Ik heb deze op mijn manier schoongemaakt.
De volgende dag heb ik de motor weer opgebouwd zodat ik hem kon startten, je moet ergens de tank kwijt..
Helaas ging het starten niet helemaal goed omdat ik me niet aan de 0.4 mm van de ontsteekspoel had gehouden. Na deze spoel goed gemonteerd te hebben op 0.4mm startte het motorje meteen en bleef lopen.
Volgens mijn collega startte hij de volgende dag niet meer... dus na 2 dagen weer eens starten en ja hij doet het nog steeds.
Ik had dus wel vertrouwen in de motor dus heb besloten het Metje te behouden en begon met demontage van de fiets.
Met dit als resultaat:
Alles ging goed, tot op het moment dat ik een keer aan de as van het achterwiel trok, hier bleek speling in te zitten helaas. Dit betekend dat ik het blokje helaas open moet maken, wat eigenlijk (nog) niet de bedoeling was.
Maar goed, de fiets is toch geschorst en kost niets.
Ik ben dus aangewezen op het repareren van de transmissie. Daar wil ik het wel bij laten (hopelijk). Er staat nl iets anders te wachten om opgebouwd te worden wat genoeg geld gaat kosten..