Pagina 1 van 3

Raad de storing 2

Geplaatst: 06-09-2019 09:58
door spartarie
Had ik laatst bij een motortje: Opeens sterk vermogensverlies en een gruizig bijgeluid, ��k bij stationair lopen.
Duidelijk iets niet in orde, dus motortje opengemaakt.
De oorzaak:

Afbeelding

U ziet dat het bigend lager het zwaar gehad heeft...zat inmiddels ook speling op, rijp voor de schroothoop.
Dus andere krukas gegrepen>>>motortje loopt weer perfect.
Achteraf denk ik te weten wat de oorzaak van de krukasschade is, er was namelijk iets vreemds aan de hand....
Had het verhelpen daarvan voor me uit geschoven.. :oops: en dat had ik beter niet kunnen doen, mea culpa...
Vraag aan de Spartametologen: Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Een bepaald forumlid met voorkennis is uitgesloten van deelname.. :)

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 06-09-2019 10:28
door Vrotkees
Pure alcohol hips burp je krukas is helemaal blauw hips :mrgreen:

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 06-09-2019 11:39
door spartarie
Nee er was g��n alcohol in het spel.

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 07-09-2019 08:15
door Prutser-2009
iets met de koppeling ?

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 07-09-2019 09:42
door spartarie
Prutser-2009 schreef: 07-09-2019 08:15 iets met de koppeling ?
ja....maar wat?

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 08-09-2019 07:30
door Prutser-2009
spartarie schreef: 07-09-2019 09:42
Prutser-2009 schreef: 07-09-2019 08:15 iets met de koppeling ?
ja....maar wat?
ik vermoed iets met losgelaten voering

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 08-09-2019 10:37
door spartarie
Nee...dat was het niet.

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 09-09-2019 14:49
door Henk1
Koppeling sleepveren afgebroken

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 09-09-2019 17:36
door spartarie
Nee dat was het ook niet.
Niets was gebroken of losgekomen.

Re: Raad de storing 2

Geplaatst: 13-09-2019 22:40
door spartarie
Niet geraden...dan volgt hier de oplossing. (Volgens mij dan)
Probleem bij dit blokje was dat de koppeling heel slecht wilde "ontkoppelen".
Rij je volgas en draai je in ��n keer het gas dicht, dan loopt een blokje normaal gesproken binnen een paar seconden stationair.
Zoniet bij dit blokje, dat bleef vrolijk toeren maken en het duurde een eeuwigheid voordat ie weer stationair liep.
En nee, het was niet zo dat de gasschuif bleef hangen.
Dat stationair lopen deed hij dan wel weer voorbeeldig, zonder enig bijgeluid.
Ik denk: Een combinatie van een te slappe spiraalveer �n het slecht draaien in de scharnierpunten van de koppelingssegmenten.
Op de foto is daar ook roest te zien!
En ja, als je met een hoog toerental rijdt....en je draait het gas dicht....en het toerental blijft hoog....
Dan verpompt het blokje praktisch all��n maar lucht....en ontbreekt de benzine....met daarin de TWEETAKTOLIE die het lager moet smeren.