Ten einde raad ( krukas spie )

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

markmark
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-12-2010 11:28

Ten einde raad ( krukas spie )

Bericht door markmark »

Hallo allemaal,

Laatst ging mijn oude blokje onherstelbaar kapot. Ik had gelukkig nog een liggen waarvan ik wist dat hij het deed (heb hem al is lopend gehad).

Ik heb er dus netjes keerringen in gezet van het kapotte blok(deze waren nog maar een paar maand oud). Alleen toen hij weer in elkaar zat wou hij niet lopen. Trekken trekken en trekken maar er gebeurde niks.

Eerst werd de bougie niet nat en rook ik geen benzine. Toen de hele carb schoongemaakt incl venturi. Hierna werd hij wel nat en rook ik wel benzine. Kort daarop begon hij ook te ploffen. De compresse en vonk zijn dus goed( heb de vonk ook gecheckt tegen het carter aan). Hij ploft dus wel bij elke compressieslag en maakt ook rook maar hij slaat gewoon niet aan. Ik heb geen flauw idee wat ik nou moet doen dus vandaar dat ik mijn probleem hier post. Heeft er iemand een idee? Want na talloze uren proberen ben ik nu echt ten einde raad.
Gast

Bericht door Gast »

Draai je bougie eruit en maak die droog en trek een paar keer met je
vinger op je carb zodat je zeker weet dat er geen benz in je motor zit.
Spuit nu met een pipet of zo een VINGERHOEDJE benzine in je bougiegat.
Draai meteen je bougie erin en start je motor.
Als hij nu aanslaat slaat staat dus je carb onder verdenking. (wat ik verwacht)
Weigert hij alsnog ook na een paar keer hetzelfde proberen te lopen,
valt je ontsteking onder verdenking.
markmark
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-12-2010 11:28

Bericht door markmark »

Bedankt Ko, ga ik doen
markmark
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-12-2010 11:28

Bericht door markmark »

Nou ik heb het geprobeerd, maar behalve af en toen een slap kuchje gebeurde er niks.. het probleem dan toch bij de onsteking zoeken?
lexo
Berichten: 15
Lid geworden op: 26-12-2010 22:38

Bericht door lexo »

Misschien even terug naar de basis.

Het blokje heeft gelopen, maar na het wisselen van de keerringen doet ie het niet meer. Weet je zeker dat de keerringen er goed in zitten en ze nog in orde zijn?

Heb je dezelfde aanbouwdelen gebruikt met testen? (Membraam, carb, ontsteking?)

Ontsteking op de goede afstand staan?
Venturi-pijpje zit niet verdraaid of op de verkeerde hoogte?
Membraam in orde?
Kortsluitpen-veertje gemonteerd? (lijkt me wel, anders krijg je geen vonk)
markmark
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-12-2010 11:28

Bericht door markmark »

Ik weet 99% zeker dat de keeringen gewoon goed zijn en er goed in zitten.
Ik gebruik een membraam die bedoelt is voor een blok met deco, echter in dit blok zit geen deco daarom heb ik in het gaatje van het membraam waar gewoonlijk de slang op zit een schroef in gedraaid.

De carb is hetzelfde, alleen de ontsteking niet. De ontsteking van het kapotte blok is ook kapot, de bougiekabel zit niet meer vast. Is hier iets aan te doen? want ik gebruik nu een onsteking waarvan ik niet zeker weet of hij het doet (nooit geprobeert of gebruikt).

Onsteking zit wel op goede afstand, venturi zit ook mooi recht voor het gat en het membaamplaatje ligt mooi op het gat. kortsluitpen-veertje is ook gemonteerd want ik krijg inderdaad een vonk.
markmark
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-12-2010 11:28

Bericht door markmark »

Ik heb net mijn spoel doorgemeten(Prufrex).
De waarde voor rood naar blauw is 820 ohm
en de waarde voor zwart naar rood is ook 820 ohm
Alleen het gekke is, de laatste meting: die van het uiteinde van de bougiekabel naar de zwarte geeft de meter geen uitslag

zou ik hier het probleem gevonden hebben?
markmark
Berichten: 14
Lid geworden op: 13-12-2010 11:28

Bericht door markmark »

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt Ko, ik heb deze handleiding zojuist gevolgd
Gast

Bericht door Gast »

Kijk naar de meetwaarden. Welke kleur heeft jouw spoel en je CDI?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten