Niet verder dan 23km/u

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

pretmet

Niet verder dan 23km/u

Bericht door pretmet »

Beste Spartametliefhebbers, het volgende verhaal is groot, maar zal, hopelijk voor jullie een hoop duidelijk maken. Ik kom er even niet meer uit helaas.

Afijn, het hele verhaal.
Afgelopen week van ons forumlid Vrotkees de gratis inlaatmembranen gehad. Ik dacht, weetje wat, laat ik er gelijk eens eentje testen. Bovendien ging ik gelijk de vlotter met naald vervangen, aangezien deze aan vervanging toe was (vlotternaald sloot niet meer correct af).
Direct gecontroleerd of het venturipijpje etc. nog in orde waren, deze kwam er brandschoon uit. Voor de rest is de carburateur schoon, gruwelijk schoon.

Verder, het metje wou maar niet aan, en maar niet aan... Trekken en maar trekken, benzine kreeg hij, de uitlaat rookte wat, vonkt dus wel. Ik gok op zo'n 30 tot 40 keer trekken. Toen liep hij, voor even, kon geen compressie opbouwen. Inlaatmembraan van Vrotkees vergeleken met de oude, aha. Die van vrotkees was anders afgesteld. Die op dezelfde "stand" gezet als het oude inlaatmembraan, starten, lopen, maar erg beroerd en sloeg snel af.
Venturipijp gecontroleerd en deze opnieuw eruit en erin geplaatst, zat wat verkeerd (wou niet stationair lopen en liep beroerd bij gas geven). Starten en liep nu goed stationair. Gelukkig, hij start, en loopt weer!
Ik blij, en rijden maar. Zoemend naar de 23km/u, geen geviertakt meer bij de eerste 10 meter bij koude motor.
En dan, bij 23 km/u, begint hij schrikbarend te viertakten. Walmen doet hij niet en bovendien heb ik de bougie gecontroleerd: roodbruin tot koffiebruin, een goede kleur dus. Huh?! Viertakten, en niet een teveel aan benzine en/of olie. Hoe kan dit?

Ikzelf zat aan het volgende te denken: Door het vele trekken toen het inlaatmembraan niet goed was afgesteld, is er heel veel benzine + natuurlijk de mengolie, het motorblok ingezogen. Ik zat te denken, zou het kunnen dat dit met een aardige hoeveelheid de uitlaat is ingelopen en de boel nu verstopt heeft? Want hij is wel een stuk stiller, alhoewel vanavond er weer een normaal geluid uitkwam bij m'n tweede testrit, in de hoop dat hij misschien bij een wonder beter zou lopen. Uiteraard ook zonder luchtfilterkap gereden, geen tot niet herkenbaar verschil. Uiteraard ook weer het oude inlaatmembraan erop gezet, weinig verschil.

Ik weet het even niet meer...

Afijn, alles op een rijtje:

- Carburateur gruwelijk schoon
- Bougie roodbruin tot koffiebruin
- Uitlaat zat (zit?) niet verstopt
- Inlaatmembraan prima, geen verschil met oude inlaatmembraan (ook getest)

En dan toch niet verder komen dan 23km/u, toch te weinig benzine? Of misschien toch een volgelopen uitlaat?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, want ik ben even ten einde raad. :P

Groeten, en alvast bedankt, Pretmet
Pret, op de Spartamet
pretmet

Bericht door pretmet »

Zoals ik al zei, zonder luchtfilterkap geen verschil, helaas. Vandaag even de oude begrensde CDI erop zetten en toch maar weer kijken of de venturipijp goed zit... Rotdingen... :lol:
Maar je advies van dat omwisselen, ga k opvolgen. Terug naar de basis van de motor, en dan vanuit daar verder werken. :)

Maar teveel benzine lijkt mij gek genoeg niet het probleem, want de bougie is gewoon koffiebruin/roodbruin? Dat vind ik dus zo gek. Normaal zou hij dan roetzwart moeten zijn. Bovendien heb ik de vlotternaald en vlotter net nieuw gekocht, andere was versleten. Deze stond op correcte hoogte en is ook zo glad als een babykontje. :P

Tot 23km/u gaat hij prima, en dan is het afgelopen op een of andere manier.

Ik zal straks wel weer even een update geven over hoe het ding er aan toe is na wat "gesleutel".

Groetjes
Pret, op de Spartamet
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
beide Schuiven zijn bij Vollgas enn geen "Choke" omhoog?
Check de Membraamplaat tussen Carb en blok . Je kan het testen kijk
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=727
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

heb zelfde probleem ook gehad toen bleek achteraf dat de inlaatmembraan pakking niet goed deed afdichten.

Het komt blijkbaar heel nauw hoe je de schroeven in het membraan en carburateur aantrekt.

ik heb een heel dun laagje vaseline op het afdichtingsvlak van het inlaatmembraan gedaan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Vrotkees schreef:
Het komt blijkbaar heel nauw hoe je de schroeven in het membraan en carburateur aantrekt.
Ik monteer de carb. altijd eerst zonder de tussenkap, de drie schroeven gelijkmatig aandraaien.
Daarna de lange schroef losmaken, tussenkap en stalen ring plaatsen en de lange schroef weer vastdraaien met dezelfde spanning.
De papieren pakking tussen membraanplt. en blok rond het "sleutelgat" aan beide zijden insmeren met een beetje vloeibare pakking, ook een beetje op de carb. flens rond de O-ring.
pretmet

Bericht door pretmet »

fehntjer schreef:Moin,
beide Schuiven zijn bij Vollgas enn geen "Choke" omhoog?
Check de Membraamplaat tussen Carb en blok . Je kan het testen kijk
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=727
Choke en gas zijn beide helemaal omhoog... En dan echt het geluid dat hij te weinig benzine krijgt. En dan viertakten tussen 19 en 23km/u.
Bougie is bruin, dus niet teveel benzine. Word niet beter als ik meer choke.

Ik ga de membraanplaatpakking + de membraanplaat zelf even testen. Bedankt!

Ik ben blij dat er veel reacties zijn. :) Jullie horen van me.
Pret, op de Spartamet
pretmet

Bericht door pretmet »

Update:

Na een tijd gereden te hebben, snel de carburateur eraf gehaald.
Ik zag dat er in de carburateur een laagje benzine aan de wanden zat, en ook stukjes van de membraanplaat waren nattig/vettig. (benzine)
De carb is niet lek, heb ik uitvoerig getest:

Uurtje in de 0-stand met bakje eronder, benzinemembraan niet lek.

Uurtje in de 1-stand (dus vlotterbak die vol kan lopen etc.), vlotternaald lekt niet.

Verder was de hele carburateur droog!

Pas na het rijden wordt deze natter. Het lijkt dus zo te zijn, dat de motor dus inderdaad het mengsel terug de carb. indrukt. Ik ga nu direct de membraanplaat testen, jullie horen snel van me.

Groeten.
Pret, op de Spartamet
pretmet

Bericht door pretmet »

Update, en ik ben heel blij!

Het was de membraanplaat! Deze afgesteld, en hij heeft serieus, nog NOOIT ZO GOED GELOPEN als NU!
Het lipje zat inderdaad niet goed!

Dit probleem speelde dus al veel langer bij m'n metje!
Pret, op de Spartamet
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
nou dan ben ik blij dat je blij was...
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
pretmet

Bericht door pretmet »

Haha, bedankt Fenthjer! :) In ieder geval, NU is hij echt weer helemaal zoals hij hoort te zijn.
Voorlopig blijf ik er vanaf. :P
Pret, op de Spartamet
Plaats reactie