het ene blokje is het andere niet ...

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

VOKSO

het ene blokje is het andere niet ...

Bericht door VOKSO »

Inmiddels reed ik zo'n 14.000 Km met een blokje waarvan nu de pallen moeten vervangen worden.In afwachting monteerde ik een reserveblokje maar met dezelfde carburator,dezelfde uitlaat en onbegrensde CDI .Merwaardig genoeg heb ik met het tweede blokje minder snelheid (25 Km) terwijl het eerste makkelijk 30 Km haalt.Bovendien heeft het eerste blokje zeker geen betere compressie.Ik heb daar geen verklaring voor.Heb ook geen olieverlies en geen rook,dus zullen keerringen ook wel OK zijn.Wat kan het verschil maken ?
Gast

Bericht door Gast »

geen verschil, het ene blokje loopt nu eenmaal harder dan het andere...
Jan

Bericht door Jan »

Deco of geen deco, de staat van het blokje (en de evt. deco), heel oud met veel km of bijna nieuw met weinig km. Daar kunnen grote verschillen in zitten. Heel oud met veel km maar gezond kan best heel snel zijn terwijl de nieuwere dat niet is.

Vertel welke blokjes je wisselt dan kunnen we misschien meer zeggen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
VOKSO

Bericht door VOKSO »

Betreft wel hetzelfde type blokje. Eigenlijk maakt het me niet uit of het 'rookijzertje' 5 Km/uur trager of sneller gaat hoor.Ik was enkel (technisch benieuwd'.Hoewel ik wel geloof hecht aan het verhaal van de deco.Het spreekt vanzelf dat daar altijd wel iets lekkage kan zijn.Om te besluiten is het inboeten aan snelheid hier te lande niet eens zo erg ! De toestand van de fietspaden is op veel plaatsen soms erbarmelijk slecht waardoor je de indruk krijgt over een mijnenveld te rijden.Dan zou je wensen dat de achterband wel iets forser had mogen zijn.Heb nu een Schwalbe 26 x 1/3.8 en dat is weliswaar een stevig bandje,maar ietwat te smal...
Snorfietsmafia

Bericht door Snorfietsmafia »

Wat natuurlijk ook kan is 1 het blokje heeft nooit ontgrensd gereden, dus zal het ff duren voordat hij harder wilt (had dit ook met een blokje van mij) Of 2 indien hij al ontgrensd was voor je hem monteerde ms door het lange stilstaan.
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
VOKSO

Bericht door VOKSO »

dank voor de reacties.Het stemt me altijd aangenaam te ontdekken dat er,vooral in Nederland,nog veel enthousiaste liefhebbers van dat verduiveld eigenzinnig vervoermiddel zijn .
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Zou eigenlijk een waarschuwing op het frame moeten staan.

Rijden en Sleutelen hieraan kan een ernstige verslaving opleveren. :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

Hartstikke leuk dat je er plezier van hebt!

Eigenzinnig zeker, maar je moet je Met wel temmen natuurlijk. Makkelijk ook. De mijne is dit weekend weer mee geweest naar Friesland. Op plaatsen waar je je auto niet mag of kan gebruiken is het een makkelijke uitkomst.

Als ik je bandenmaat lees heb je een behoorlijk oud frame. Die bandendikte en slechte fietspaden...

Ik heb een verende zadelpen op mijn Met, echt heel fijn. Zie dat je er zo ��n te pakken krijgt, daar krijg je geen spijt van.

Afbeelding
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

een gel zadeldek bied ook al iets comfort op slechtere wegen.

Afbeelding

Een gel zadeldek is vrij makkelijk verkrijgbaar bij de fietsenhandel.

As je dan later een verende zadel pen verworven hebt dan is je popo meer als tevreden :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
VOKSO

Bericht door VOKSO »

Lijkt me wel een goede oplossing om een verende zadelpen te monteren.Zou er geen model bestaan die rechtstreeks in de buis kan gemonteerd worden ? De zadelpen,zoals op de foto heeft duidelijk als voordeel dat het zadel nu werkelijk vertikaal op en neer kan bewegen.Heb dat hier 'te lande' nog niet te koop zien liggen.
Plaats reactie