Sporti van het Duitse forum in zijn leren 1% jasje op de vrouw van spartarie af te sturen omdat ze bezwaren heeft tegen het repareren van de vlotterzitting in de keuken met behulp van de oven /hook
vlotterzitting
Zo, het is voor elkaar.
Een nieuwe zitting gemaakt (Drager nog bedankt voor de maten !),
hier twee foto's van de oude en de nieuwe.


Het carb.huis weer opgewarmd en de nieuwe zitting ingeperst.
Die steekt 3mm uit, heb ik gecontroleerd bij een andere carb.

Vervolgens een lektest gedaan met een ook gekregen vlotter....lek.
Een andere vlotter geprobeerd.... dicht.

Zoals je ziet heb ik het huis gelijk op directe invoer omgebouwd
Die vlotternaalden, die moet je toch ook zelf kunnen maken...
Inslijpen op de zitting heeft volgens mij alleen zin als de punt van de naald, van staal ,zuiver rond is.
Als die dat niet is kun je slijpen wat je wilt, het zachtere messing van de
zitting zal beschadigen en de stalen punt blijft zoals die was.
Een nieuwe zitting gemaakt (Drager nog bedankt voor de maten !),
hier twee foto's van de oude en de nieuwe.


Het carb.huis weer opgewarmd en de nieuwe zitting ingeperst.
Die steekt 3mm uit, heb ik gecontroleerd bij een andere carb.

Vervolgens een lektest gedaan met een ook gekregen vlotter....lek.
Een andere vlotter geprobeerd.... dicht.

Zoals je ziet heb ik het huis gelijk op directe invoer omgebouwd
Die vlotternaalden, die moet je toch ook zelf kunnen maken...
Inslijpen op de zitting heeft volgens mij alleen zin als de punt van de naald, van staal ,zuiver rond is.
Als die dat niet is kun je slijpen wat je wilt, het zachtere messing van de
zitting zal beschadigen en de stalen punt blijft zoals die was.
Vlotternaald
Moet voor jou geen probleem zijn.
Neem een goede kwaliteit staaldraad van 1,5 mm.
Zet alleen de benodigde lengte voor de punt in de kop van de draaibank.
Zet de dwars geleider in de juiste hoek, en je krijgt een super goede afsluiting.
Neem een goede kwaliteit staaldraad van 1,5 mm.
Zet alleen de benodigde lengte voor de punt in de kop van de draaibank.
Zet de dwars geleider in de juiste hoek, en je krijgt een super goede afsluiting.
Benzine buisje wel vlotter zittin niet
Om nog even een antwoord te geven op de vraag
Waarom benzine buisje wel omhoog gaat, en de vlotter zitting niet.
Mijn ervaring is, het gat van het benzine buisje loopt heel iets taps naar beneden.
Daardoor zal na verloop van tijd het buisje iets loskomen, en zich naar boven werken.
Bij de vlotter zitting is dat niet het geval.
Waarom benzine buisje wel omhoog gaat, en de vlotter zitting niet.
Mijn ervaring is, het gat van het benzine buisje loopt heel iets taps naar beneden.
Daardoor zal na verloop van tijd het buisje iets loskomen, en zich naar boven werken.
Bij de vlotter zitting is dat niet het geval.
@ Spartarie
Dat ziet er weer goed uit /duim
je krijgt koude rillingen ervan als je ziet hoe de oude vlotterzitting mishandeld is door de vorige eigenaar.
Reparatie geslaagd carburateurhuis klaar voor gebruik.
@ Drager
Ik had al een vermoeden dat door de uitzettingsverschillen van zamak en messing het benzine buisje zich loswerkt.
De conische zitting die jij aandraagt in combinatie met de uitzettingsverschillen zou samen de boosdoener kunnen zijn.
Ik denk ineens: kunnen de directe invoer benzine buisjes zich ook loswerken?
Dat ziet er weer goed uit /duim
je krijgt koude rillingen ervan als je ziet hoe de oude vlotterzitting mishandeld is door de vorige eigenaar.
Reparatie geslaagd carburateurhuis klaar voor gebruik.
@ Drager
Ik had al een vermoeden dat door de uitzettingsverschillen van zamak en messing het benzine buisje zich loswerkt.
De conische zitting die jij aandraagt in combinatie met de uitzettingsverschillen zou samen de boosdoener kunnen zijn.
Ik denk ineens: kunnen de directe invoer benzine buisjes zich ook loswerken?
@Drager
Ik heb geen draaibank.....
Die zitting is ook niet in een draaibank gemaakt maar m.b.v. de kolomboor,
met fijnvoeding voor de boortafel, met de hand, dat dan weer wel.
Stukje messing rond 5 in de boorkop, oud stuk schaafbeitel geslepen en in de boorklem....
@Vrotkees
Die buisjes lijm ik vast met Loctite 638, dat is sterk hoor, als je dat los wilt hebben moet je verhitten.
Ik heb geen draaibank.....
Die zitting is ook niet in een draaibank gemaakt maar m.b.v. de kolomboor,
met fijnvoeding voor de boortafel, met de hand, dat dan weer wel.
Stukje messing rond 5 in de boorkop, oud stuk schaafbeitel geslepen en in de boorklem....
@Vrotkees
Die buisjes lijm ik vast met Loctite 638, dat is sterk hoor, als je dat los wilt hebben moet je verhitten.
Blijkbaar heb ik te lang met de neus boven de loctite gehangen
Loctite 648 stinkt ook een uur in de wind. /help
was even in de war met die rode bruine loctite die ze gebruiken voor hydraulische verbindingen loctite 542.
Kan de nummers niet meer uit elkaar houden
Zijn wel montage spullen die in elke gereedschap kast van een sleutelaar horen
243 / 416 / 542 / 638 of 648
Loctite 648 stinkt ook een uur in de wind. /help
was even in de war met die rode bruine loctite die ze gebruiken voor hydraulische verbindingen loctite 542.
Kan de nummers niet meer uit elkaar houden

Zijn wel montage spullen die in elke gereedschap kast van een sleutelaar horen
243 / 416 / 542 / 638 of 648
Nog een kleine aanvulling.
Hoe krijg je dat gaatje precies in het midden van die vlotterzitting zonder draaibank?
Dat heb ik als volgt gedaan.
Ik heb een dik stuk (25mm) aluminium genomen en daar met de kolomboor een gaatje 2 mm door en door geboord.
Vervolgens dat gaatje voor ongeveer de helft opgebooord naar 5 mm.
Daarna een stukje messing rond 5 in dat opgeboorde gat geplaatst en vanaf de andere kant met een 2mm boortje een "centergaatje" geboord, gewoon met de accutol.
Het messing staafje weer verticaal opgesteld in de boorklem en dat centergaatje opgezocht, 8mm diep boren en daarna nog een paar mm 0,8mm.
Daarna het buisje afgedraaid en ingekort.
Deze methode kan je ook gebruiken als je een gaatje in het midden van een asje wil boren, bijvoorbeeld als je een gasschuif of chokeschuif wilt repareren op knutsel's wijze.
Je hoeft natuurlijk niet pers� aluminium te gebruiken als het maar enigzins homogeen materiaal is waar je goed in kunt boren.
Overigens is er wel een draaier bij ons op de zaak, een echte ouderwetse vakman, ben ik ook heel dik mee.
Hij heeft al genoeg klusjes voor mij opgeknapt, maar ik kan natuurlijk niet elke week bij hem aankomen voor een klusje, beetje doseren....
Hoe krijg je dat gaatje precies in het midden van die vlotterzitting zonder draaibank?
Dat heb ik als volgt gedaan.
Ik heb een dik stuk (25mm) aluminium genomen en daar met de kolomboor een gaatje 2 mm door en door geboord.
Vervolgens dat gaatje voor ongeveer de helft opgebooord naar 5 mm.
Daarna een stukje messing rond 5 in dat opgeboorde gat geplaatst en vanaf de andere kant met een 2mm boortje een "centergaatje" geboord, gewoon met de accutol.
Het messing staafje weer verticaal opgesteld in de boorklem en dat centergaatje opgezocht, 8mm diep boren en daarna nog een paar mm 0,8mm.
Daarna het buisje afgedraaid en ingekort.
Deze methode kan je ook gebruiken als je een gaatje in het midden van een asje wil boren, bijvoorbeeld als je een gasschuif of chokeschuif wilt repareren op knutsel's wijze.
Je hoeft natuurlijk niet pers� aluminium te gebruiken als het maar enigzins homogeen materiaal is waar je goed in kunt boren.
Overigens is er wel een draaier bij ons op de zaak, een echte ouderwetse vakman, ben ik ook heel dik mee.
Hij heeft al genoeg klusjes voor mij opgeknapt, maar ik kan natuurlijk niet elke week bij hem aankomen voor een klusje, beetje doseren....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten