Reparatie afgebroken gasschuif

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3355
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Reparatie afgebroken gasschuif

Bericht door Vrotkees »

Ko's oplossing
Gasschuifjes van zowel BING als TK carburateurs hebben de sterke neiging wel
eens af te breken, en wel precies bij de doorboring voor het stalen pennetje.


Nu daar hebben we de volgende reparatie op gevonden:

Benodigdheden:
Vitragehaakje van ongeveer 23mm lang en ongeveer 1,5-tot 2 mm dik, maar
ZONDER FLENS of BORST!
(Gamma/praxis, doosje van 20, 1 euri), meestal de dunste die ze hebben.


Afbeelding Afbeelding


Het kan soms nuttig zijn het breukvlak van de gasschuif even vlak te vijlen/slijpen.
Als je handig bent behoef je niet eens de carburateur te demonteren
en moet het zo ook kunnen lukken!


Boor een verticaal gaatje in je afgebroken gasschuif-asje ter dikte van de binnenmaat van de windingen van het haakje, dus tussen de buitenste windingen in gemeten. Boor zo ongeveer een cm diep vanaf de afgebroken zijde, met een boortje van pakweg 1mm.
Zet daarna de gasschuif horizontaal in de bankschroef en draai het haakje in het gaatje om schroefdraad te maken, hou desnoods de hals van het gasschuifje even vast met een platte tang. Een heel klein druppeltje/spuitje siliconenspray of cockpitspray maakt het draaien een stuk soepeler! Draai het haakje er weer uit en monteer daarna de carburateur op de gebruikelijke wijze af. Als het bovendeksel er op zit kan de gashevel even op het asje voorgaats gehouden worden en kun je bepalen hoe diep het haakje ingeschroefd moet worden, bij mij rond de 7 mm. Forceer niets, hou desnoods de hals van het gasschuifje even vast met een platte tang.
In sommige gevallen is de schroefdraad wat aan de lange kant en kan het nodig zijn het haakse gedeelte af te knippen en er een nieuw haakje aan te buigen, en klaar bent U!!!
Ik heb er inmidels een stuk of vijf gedaan en die rijden nu al jaren vrolijk rond.
Fehntjers oplossing
Moin,

5mm Alu rond 55mm lang aan een kant op 3mm afschlepen , M3 draad tappen de gasschuif tot 17mm korten met een bor 2,5mm een gat in en M3 draad intappen . Alu stuk met een druppel secondlijm in de Gasschuif indraaien.

Afbeelding

en daarna nog een 2mm gat voor de stift.

dat gaat ook op zondag :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1533
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Spartarie's oplossing :wink:

In plaats van het stiftje kan het ook zo
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb hier RVS rond 5 gebruikt voor de steel, het koppelstiftje is van een M3 schroefje gemaakt.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Beiden eveneens uitstekende oplossingen, maar deze vereisen meer
speciale hulpmiddelen, en beiden zijn veel meer werk!
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3355
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Blauwlaps oplossing (gevonden tussen de onderdelen) :wink:

Vorige week een kijk ik op m'n werk naar wat er nu weer opgehaald was aan gereedschappen. Komt er uit een bak met klein spul (doosjes schroeven, ijzerzaagjes, rolmaten, zakjes spijkers ed.) een doosje tevoorschijn. Daar zaten gasschuiven van spartamet carburateurtjes.
Afbeelding
De meesten waren gebroken op de bekende plaats maar bijna allemaal waren ze voorbereid om gerepareerd te worden.
Ze waren op dezelfde lengte gezaagd en er was al een gat in de kop geboord.
Een zat al een aluminium staafje in en er lag nog een gereed staafje los bij.
Er zat nog een 'beschrijving' bij en enkele hulpstukken.
Een rond stuk ijzer met gat waar de gasschuif in kan en aan de andere kant een gaatje waar je het boortje in kan laten lopen om het gat in de schuif mooi in het midden te boren.
Ook zit er een blokje bij waar je het gaatje door het alu stukje kan boren zonder dat je boortje op de ronde kant wegloopt.

Later kwam er een metalen kist tevoorschijn waar vanalles in zat veel los gestort maar ik zag direct diverse onderdelen van carburateurs en enkele cylinders.
Heb de kist meegenomen en op een tafel geleegd.
Er zaten enkele cylinders in diverse lagers en keerringen al dan niet gebruikt een heel stel zuigerveren enkele membramen en een stel van die kunststof delen waar het membraan op moet en de kortsluitkabel op zit. 2 sproeiers en 2 vlotters pakkingen voor vlotterbak Verder nog verschillende bouten voor de motor en carburateur.

verder een hoop 'oudijzer' aan schroeven,spijkers,haakjes,pluggen enzo alles in diverse maten en meestal gebruikt.

Nu alles nog netjes uitsorteren, controleren en opbergen. Kan weer even vooruit.
Vrotkees schreef:Blauwlap scan die tekening die erbij zet eens in.
en zet het op het forum als je wilt.
Blauwlap schreef:Afbeelding

Is een beetje vuil maar verder goed leesbaar
Gemaakt op de achterkant van een kalenderblaadje. :)
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 3 gasten