Het enige echte originele gezelligste forum voor alle Spartamet-Saxonette-Hudson-Rotary liefhebbers en hobbyspecialisten zonder commercieel oogmerk, wordt gratis lid!
Het was me al eens eerder opgevallen en dacht nu ik zal het eens in de groep gooien.
In de tussenplaat van onze Bing carburateur zit de ene keer w�l, de andere keer weer geen "overloopgaatje" vanuit de ruimte onder het membraan.
Dit lijkt bedoeld om in geval van een lek membraan de benzine rechtstreeks naar buiten af te voeren i.p.v. dat de carburateur volloopt.
Zie ik dat goed of is er nog een andere bedoeling ?
Het missen van het gat in de tussenplaat at was de reden dat ik luchtbellen in de benzineslang had.
het vacu�m boven het membraan zorgde voor de slechte doorvoer.
Ik had de laatste keer toen ik de carburateur schoon gemaakt had een kabelbreuk in de tussenplaat en had een willekeurige tussenplaat gepakt waar de kabel aan vast zat.
De klachten begonnen meteen en bij nadere inspectie van de carburateur zat er geen gat in de tussenplaat.
Is het een oude versie ? is het een fabricagefout van Bing ?
Arie ik heb hier nog een TK-carburateur liggen en daar zit ook zo een gaatje in. Is dat gaatje niet bedoeld om te ontluchten? Als er zich benzinedamp ophoopt, dat het door het gaatje ontsnapt en dus niet het membraan omhoog drukt.
Ik kan het mishebben maar volgens mij zit dat gaatje alleen bij carb's met opschrift "Sachs". Is dit een latere aanpassing?
Echt vacuum trekken gebeurt niet zonder dit gaatje lijkt mij, de boring in de tussenplaat voor de drukstift van het membraan is niet "lucht/benzine- dicht.
Knutselsmurf schreef:Lijkt mij dat naar buiten afvoeren brandgevaar oplevert.
Dat zal niet de bedoeling zijn.
Dat is toch wel wat er gebeurt als het membraan lek is...
Ik kan me ook voorstellen dat het membraan wat makkelijker wil bewegen als dit gaatje er is,
de lucht onder het membraan kan wat makkelijker naar buiten als het membraan opent, of naar binnen als het sluit.
spartarie schreef:Ik kan het mishebben maar volgens mij zit dat gaatje alleen bij carb's met opschrift "Sachs". Is dit een latere aanpassing?
Echt vacuum trekken gebeurt niet zonder dit gaatje lijkt mij, de boring in de tussenplaat voor de drukstift van het membraan is niet "lucht/benzine- dicht.
Edit: Ook bij TK dus.
Misschien heb ik het mysterie opgelost.
Het lijkt er op dat het een versie wijziging is
foto Sachs kap 199 / Bing carburateur 099
Bij de carburateur van de 099 zit er geen ontluchtingsgaatje in de tussenplaat maar in de bovenplaat.
Sorry Vrot, maar ik zie het niet....
Zo'n bovenplaat met alleen een gat i.p.v. een sleuf voor de bougiekabel heb ik al wel eens gezien, ik heb altijd gedacht dat dat een "misdruk" was.
Reuze onhandig als je de carb. wil schoonmaken...moet je ook de bougiedop afschroeven.