Mogelijke verklaring van rammelen bij hoge snelheid
-
Mogelijke verklaring van rammelen bij hoge snelheid
Sinds een maand ben ik de gelukkige bezitter van een Saxonette.
Nadat ik onlangs een gaatje in de CDI geboord had was de snelheidsbeperking en het rammelen bij 27 km weg.
Maar, bij een snelheid nabij en vooral over 30 km is er toch nog, zij het in mindere mate gerammel.
Bij hoge toerentallen kan de motor lucht/brandstof mengsel tekort komen, zulks door onvoldoende aanvoer als gevolg van de beperkte afmetingen van de toe/afvoer poorten.
Vervolgens door bijvoorbeeld wind in de rug, of heuvelafwaarts kan dan de krukas door de snelheid van de brommer worden aangedreven, een fractie later weer door het dan weer wel toereikend explosieproces. De druk op de zuiger-pen zal bijgevolg dan afwisselend naar boven en beneden gericht zijn waardoor het gerammel. Bij voldoende smering wat het geval is, zal dit geen probleem geven.
Overigens is bij een ongeboorde CDI ook het afwisselende aandrijven van zuiger of de bromfiets op krukas ook de oorzaak van het gerammel.
Dit gaat dan in nog grotere mate gepaard met uitstoot van onverbrand.
Mogelijk werd deze info al eerder vermeld maar las dit nog niet onder gerammel.
Nadat ik onlangs een gaatje in de CDI geboord had was de snelheidsbeperking en het rammelen bij 27 km weg.
Maar, bij een snelheid nabij en vooral over 30 km is er toch nog, zij het in mindere mate gerammel.
Bij hoge toerentallen kan de motor lucht/brandstof mengsel tekort komen, zulks door onvoldoende aanvoer als gevolg van de beperkte afmetingen van de toe/afvoer poorten.
Vervolgens door bijvoorbeeld wind in de rug, of heuvelafwaarts kan dan de krukas door de snelheid van de brommer worden aangedreven, een fractie later weer door het dan weer wel toereikend explosieproces. De druk op de zuiger-pen zal bijgevolg dan afwisselend naar boven en beneden gericht zijn waardoor het gerammel. Bij voldoende smering wat het geval is, zal dit geen probleem geven.
Overigens is bij een ongeboorde CDI ook het afwisselende aandrijven van zuiger of de bromfiets op krukas ook de oorzaak van het gerammel.
-
-
- site mod
@ huijerhonvebrand mengsel dat woord miste je.
en dat doet ook je motor en uitlaat vervuilen en dichtslippen.
Welkom
Een eerste bericht van iemand met een logische gedachtegang is altijd goed voor 10 punten 8)
Ook eens fijn dat de broek eens niet afzakt bij een eerste bericht, krijgen we een schrale reet van :mrgreen:
Nog een kleine toevoeging de enkele zuigerveer is ook niet zo bevorderlijk om het kantelen van de zuiger ( rammelen ) tegen te gaan.
Re: Mogelijke verklaring van rammelen bij hoge snelheid
Nee. De krukas met zuiger is volger van het verbrandingsproces en loopt er in een gezond blokje niet op vooruit.huijerh@upcmail.nl schreef:Sinds een maand ben ik de gelukkige bezitter van een Saxonette.
Over 'rammels' in en rond het blok (lees: het gehele farme) is op dit forum uit en treure gesproken.
-
- site mod
Haha, ok�, een beetje heel erg snel getiept. Bedoelde alles om het het blok heen. Hoop dat dit duidelijker is.jgvankampen schreef:Over 'rammels' in en rond het blok (lees: het gehele farme) is op dit forum uit en treure gesproken.
Eh Jan, je Nederlands begint ook te rammelen....... :roll: :roll: :roll:
Een SpartaMet heeft een frame en het is "Uit den treure"
Hier zult u het mee moeten doen, dit is mijn uitspraak
:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
En dat door mij :oops:
-
- site mod