Mogelijke verklaring van rammelen bij hoge snelheid

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

huijerh@upcmail.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 03-12-2015 21:39

Mogelijke verklaring van rammelen bij hoge snelheid

Bericht door huijerh@upcmail.nl »

Sinds een maand ben ik de gelukkige bezitter van een Saxonette.

Nadat ik onlangs een gaatje in de CDI geboord had was de snelheidsbeperking en het rammelen bij 27 km weg.
Maar, bij een snelheid nabij en vooral over 30 km is er toch nog, zij het in mindere mate gerammel.
Bij hoge toerentallen kan de motor lucht/brandstof mengsel tekort komen, zulks door onvoldoende aanvoer als gevolg van de beperkte afmetingen van de toe/afvoer poorten.
Vervolgens door bijvoorbeeld wind in de rug, of heuvelafwaarts kan dan de krukas door de snelheid van de brommer worden aangedreven, een fractie later weer door het dan weer wel toereikend explosieproces. De druk op de zuiger-pen zal bijgevolg dan afwisselend naar boven en beneden gericht zijn waardoor het gerammel. Bij voldoende smering wat het geval is, zal dit geen probleem geven.
Overigens is bij een ongeboorde CDI ook het afwisselende aandrijven van zuiger of de bromfiets op krukas ook de oorzaak van het gerammel.
Dit gaat dan in nog grotere mate gepaard met uitstoot van onverbrand.

Mogelijk werd deze info al eerder vermeld maar las dit nog niet onder gerammel.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Hoera! Eindelijk een expert in ons midden!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Volgens mij is het verhaaltje nog niet helemaal af, na onverbrand.....komt nog iets (denk ik)
:P :P :P
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3355
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

onvebrand mengsel dat woord miste je.

en dat doet ook je motor en uitlaat vervuilen en dichtslippen.
@ huijerh
Welkom

Een eerste bericht van iemand met een logische gedachtegang is altijd goed voor 10 punten 8)
Ook eens fijn dat de broek eens niet afzakt bij een eerste bericht, krijgen we een schrale reet van :mrgreen:

Nog een kleine toevoeging de enkele zuigerveer is ook niet zo bevorderlijk om het kantelen van de zuiger ( rammelen ) tegen te gaan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Als die zuigerveer er al zit, althans de resten daarvan...
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3355
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

zuigerveren ( te duur ) daar gebruik je toch eerst binddraad van de vuilniszak voor en dan de oude zuigerveer en dan kom je hier klagen dat het niet functioneert :twisted:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Re: Mogelijke verklaring van rammelen bij hoge snelheid

Bericht door Jan »

huijerh@upcmail.nl schreef:Sinds een maand ben ik de gelukkige bezitter van een Saxonette.

Nadat ik onlangs een gaatje in de CDI geboord had was de snelheidsbeperking en het rammelen bij 27 km weg.
Maar, bij een snelheid nabij en vooral over 30 km is er toch nog, zij het in mindere mate gerammel.
Bij hoge toerentallen kan de motor lucht/brandstof mengsel tekort komen, zulks door onvoldoende aanvoer als gevolg van de beperkte afmetingen van de toe/afvoer poorten.
Vervolgens door bijvoorbeeld wind in de rug, of heuvelafwaarts kan dan de krukas door de snelheid van de brommer worden aangedreven, een fractie later weer door het dan weer wel toereikend explosieproces. De druk op de zuiger-pen zal bijgevolg dan afwisselend naar boven en beneden gericht zijn waardoor het gerammel. Bij voldoende smering wat het geval is, zal dit geen probleem geven.
Overigens is bij een ongeboorde CDI ook het afwisselende aandrijven van zuiger of de bromfiets op krukas ook de oorzaak van het gerammel.
Dit gaat dan in nog grotere mate gepaard met uitstoot van onverbrand.

Mogelijk werd deze info al eerder vermeld maar las dit nog niet onder gerammel.
Nee. De krukas met zuiger is volger van het verbrandingsproces en loopt er in een gezond blokje niet op vooruit.

Over 'rammels' in en rond het blok (lees: het gehele farme) is op dit forum uit en treure gesproken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Over 'rammels' in en rond het blok (lees: het gehele farme) is op dit forum uit en treure gesproken.


Eh Jan, je Nederlands begint ook te rammelen....... :roll: :roll: :roll:

Een SpartaMet heeft een frame en het is "Uit den treure"

Hier zult u het mee moeten doen, dit is mijn uitspraak

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

jgvankampen schreef:Over 'rammels' in en rond het blok (lees: het gehele farme) is op dit forum uit en treure gesproken.


Eh Jan, je Nederlands begint ook te rammelen....... :roll: :roll: :roll:

Een SpartaMet heeft een frame en het is "Uit den treure"

Hier zult u het mee moeten doen, dit is mijn uitspraak

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Haha, ok�, een beetje heel erg snel getiept. Bedoelde alles om het het blok heen. Hoop dat dit duidelijker is.

En dat door mij :oops:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Hahahaha dat ik uitgerekend jou moet betrappen :roll:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten