Vastgelopen motor.

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Vrotkees schreef:Vocht
De gevolgen zijn te zien, maar hoe... :roll:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

Ik gebruik al jaren de TTolie van action. Perfect!
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Knutselsmurf
Berichten: 600
Lid geworden op: 31-08-2011 21:23

Bericht door Knutselsmurf »

jgvankampen schreef:Ja maar Ko, wat jij zegt klopt roest=water maar kun je deze verschijnselen al krijgen al je een tankje leeg rijdt zonder mengsmering, dan gaat het wel heel snel. Ik bedoel draaiende delen die zonder vettigheid (de toegevoegde olie) na 100 km al zo droog zijn dat ze vocht aantrekken in een bijna gesloten geheel en dan meteen roesten?
Een te arm mengsel kan ontstaan als de sproeier of de venturipijp
gedeeltelijk verstop is, meestal door een waterdruppel.
Dat zou ook de roest kunnen verklaren.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3355
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

m.vandervet schreef:Goedemorgen mannen.

Vanmorgen de benzinetank gecontroleerd. Deze was nog half gevuld met wasbenzine. Daarna heb ik een beetje wasbenzine afgetapt om te controleren
wat de kleur aangaf. Conclusie : weinig tot geen mengsmering toegevoegd.

Afbeelding
Ok dat kan het vastlopen verklaren.

Maar de roest en de droogheid van de onderdelen is nog een punt.

Als iets kapot loopt kun je het beste eerst kijken waarom en hoe het kapot is gegaan.

De kleur van de brandstof is de oorzaak, te weinig olie toegevoegd of is er geen goede vermenging geweest?
Ik zou de tank helemaal aftappen om op die vraag antwoord te krijgen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

IJzer roest. Het lichtmetalen carter niet. Moet dus iets anders zijn.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Overigens:

Afbeelding
Uit Wikipedia

en:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... asbenzine/

en dus ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/White_spirit

De wasbenzines die door Gamma, Praxis, AH of wie dan ook worden verkocht zullen van elkaar verschillen maar zijn vast niet van topkwaliteit, althans, voor wat wij er mee willen. Wasbenzine is voor de verschillende genoemde toepassingen. Motorbrandstof wordt niet genoemd.

Voor mij geen wasbenzine meer.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
jgvankampen
site mod
Berichten: 527
Lid geworden op: 22-12-2014 00:33

Bericht door jgvankampen »

Het klinkt als achteraf gezwets maar wisten we niet allang dat er met wasbenzine vettige substanties verwijderd en opgelost kunnen worden!!!!

Dus heeft het ook een nadelig effect op toegevoegde oli�n en op de smering en het achterblijven van vetten in lagers :!: :!: :!: :!:
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1535
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Het is toch juist de bedoeling dat de olie er in "oplost"...
Trouwens, ook met gewone benzine kun je uitstekend iets ontvetten/schoonmaken.
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Vet oplossen doet 'gewone' benzine ook. 2-takt olie is zo samengesteld dat het mengt met benzine en voor dat het met de benzine verbrand de motor van noodzakelijke smering voorziet. Zou dat niet het geval zijn, dan zou het rijden op onze Metten onmogelijk zijn.

Het grote verschil in de aanwezigheid van koolwaterstoffen in de verschillende wasbenzinesoorten vind ik een probleem. Voor het doel namelijk waarvoor ik af en toe wel eens wasbenzine gebruik. Op rijden.

Wasbenzine voor reinigen, prima, op rijden dus niet. Maar ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1535
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Voordat ik ooit met wasbenzine begon heb ik natuurlijk in een fles getest of de tweetaktolie goed mengt.
Ik gebruik Castrol TT olie, rood van kleur.
Wasbenzine is glashelder, na menging met de olie wordt het lichtroze.
Het mengt dus goed, ook na een paar dagen staan zakt de olie niet uit.
Van belang is het octaangetal, dat zou inderdaad wisselend kunnen zijn.
Een te laag octaangetal veroorzaakt "pingelen" , oftewel een voortijdige ontbranding, maar bij onze motortjes is, in vergelijking met b.v. een auto,
de compressie zo laag dat daar niet zo snel sprake van zal zijn.
Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt, ook niet toen ik op pure wasbenzine reed.
Maar misschien heb ik topkwaliteit wasbenzine. :lol:
Vermengen met gewone benzine doe ik omdat ik vind dat de koude start dan beter is.
Vorige zomer heb ik nog een blokje geopend dat zo'n 2000 km op die mix gereden heeft i.v.m. nieuwe keerringen, alles zag er nog super uit !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten