Alternatief carburateur
Alternatief carburateur
Welke alternatieve carburateurs hebben jullie al geprobeerd op een spartamet? Ik ben benieuwd (en nieuwsgierig) 8)
-
Puch/ Zundapp 10, 12 en 15 heb ik genoeg liggen. Daar valt in ieder geval meer mee te doen dan spartamet, al is het al de toegankelijkheid van sproeiers.
Dellorto wordt vaak gebruikt als alternatief voor Bing en mikuni in de brommer wereld.
Maar niemand die iets concreet heeft gemonteerd hier?
Zou graag ervaringen horen.
Dellorto wordt vaak gebruikt als alternatief voor Bing en mikuni in de brommer wereld.
Maar niemand die iets concreet heeft gemonteerd hier?
Zou graag ervaringen horen.
Ben bezig om een membraanplaat te construeren in 3D om er een puch carburateur op te kunnen monteren. Bedoeling is dan wel om gewoon weer het achterste gedeelte te kunnen monteren zodat dit weer enigszins origineel lijkt. Echter ontbreekt t me steeds aan tijd om dit uit te vogelen. Toen ik mijn Saxonette Classic kocht zat hier ook een 14mm Dellorto op, maar dit liep nog niet bijster goed. Hier was toen een metalen plaat voor gebruikt waar het membraanlipje op gemonteerd was. Daarop was weer een los tuitje op gezet waar de carburateur op gemonteerd was.
-
Mijn visie: elke carburateur(maat) heeft een bepaald "werkgebied".
Dat heeft te maken met de snelheid waarmee de lucht er doorheen stroomt.
Die hoeveelheid lucht wordt bepaald door het slagvolume/toerental van de motor.
Voor ons 30 cc blokje volstaat 8 of 10 mm, ga je groter wordt het moeilijk c.q. onmogelijk om de carburateur over het hele toerengebied goed af te stellen.
Het is net als met schoenen: ik heb maat 45, ik zou maat 60 kunnen kopen maar dat loopt voor geen meter!
Ook belangrijk: In de originele opstelling wordt de lucht aangezogen via de spoel en dat niet zonder reden; die spoel wordt namelijk heet.
De aanzuiglucht koelt dus de spoel, en dat traject moet je in stand zien te houden!
Dat heeft te maken met de snelheid waarmee de lucht er doorheen stroomt.
Die hoeveelheid lucht wordt bepaald door het slagvolume/toerental van de motor.
Voor ons 30 cc blokje volstaat 8 of 10 mm, ga je groter wordt het moeilijk c.q. onmogelijk om de carburateur over het hele toerengebied goed af te stellen.
Het is net als met schoenen: ik heb maat 45, ik zou maat 60 kunnen kopen maar dat loopt voor geen meter!
Ook belangrijk: In de originele opstelling wordt de lucht aangezogen via de spoel en dat niet zonder reden; die spoel wordt namelijk heet.
De aanzuiglucht koelt dus de spoel, en dat traject moet je in stand zien te houden!
- Prutser-2009
- Erelid
ik ben ooit foto's tegengekomen van een 17mm bing met verstelbare sproeier op een spartamet, maar daarvoor hadden ze het blok veranderd en een membraam op een andere plek in het blok gemaakt.
Wil je het er zo origineel mogelijk uit laten zien dan krijg je een behoorlijke uitdaging omdat je maar een zeer beperkte ruimte hebt om een andere carburateur in te bouwen, dat is ook de reden waarom men de originele carb uitboort.
Wil je het er zo origineel mogelijk uit laten zien dan krijg je een behoorlijke uitdaging omdat je maar een zeer beperkte ruimte hebt om een andere carburateur in te bouwen, dat is ook de reden waarom men de originele carb uitboort.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid