Motor tikt... jawel, gaan we weer... ;-)

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Arne

Motor tikt... jawel, gaan we weer... ;-)

Bericht door Arne »

Hallo medeverslaafden,

Heb gisteren voor 4 tientjes een Metje opgehaald van het land, een jonge knul had hem in gebruik om wat rond te tuffen...
Hij stond nu al lang stil en zou niet starten, koord was gebroken en geen akku.
Aaiii, het is een ZIJ hadden we onlangs afgesproken. Ja, past ook beter bij de eigenschappen... ;-)

Maar goed, had dit Metje eigenlijk voor de onderdelen gedacht en had toen ik erheen reed even een kapje met koord meegenomen. Aangekomen erop geschroefd, ��n trek en ze loopt.

Thuis aangekomen alles even een beetje nader bekeken en wat schoongemaakt. Ze loopt hartstikke goed, 399 blokje met Bing carb. Neemt gas goed aan en rijdt als een speer gewoon met de standaard blauwe CDI.
Maar, het motortje tikt wel en ik denk voornamelijk bij lage toerentallen en stationair.

Ik dacht het eerst aan de drijfstang dus even de carb eraf en met een zaklampje in het blok geschenen. Dat viel me alles mee, ik had verwacht heel iets anders te zien na zo lang stilstaan.
Zo op het eerste gezicht geen roest te bekennen en geen blauwe koppeling.

Als ik het vliegwiel snel heen en weer beweeg, met de bougie eruit, dan hoor je ook dit tikken of kloppen. Ik vond het wel lastig om het bigend te beoordelen zo op het oog want het vertekend toch wel als je dan draait.
Ik heb toen de zuiger onderin gezet en met de achterkant van twee houten penselen het bigend ingeklemd. Ik voel dan niets schokkends, misschien ietsje maar zo op het eerste gezicht volgens mij weinig tot geen speling.

Als je haar start en je staat met je waffel er zo boven dan lijkt het geluid uit de cilinder te komen. Je hoort het tikken al bij het aantrekken.
Mijn vraag is nu, komt het vaker voor dat de zuiger kantelt? Want de zuiger zie ik op dit moment wel als verdacht No 1... ;-)
Ben benieuwd naar jullie ervaring.

BTW, kon vooralsnog geen speling op het vliegwiel ontdekken.

**EDIT** : Heb nogmaals gevoeld, het is afhankelijk hoe de stand van het vliegwiel is maar als ik het vliegwiel met m'n duimen probeer te "kantelen" dan lijk ik wel iets te voelen... het is wel "ver weg".
Maar ja, kan me haast niet voorstellen dat daar dat toch wel flinke tikken vandaan komt.
Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf »

LOL je bent duidelijk getikt...
Je hebt pas zekerheid over wat er is als je het blokje splits,
en zelfs dan kun je soms niet ontdekken waar het vandaan komt.
Om een kantelende zuiger te hebben moet je nogal wat speling daar hebben,
en met zoveel speling is ZE niet vooruit te branden, ergo conclusio als je niets anders te doen hebt, dan...
Ikzelf zou er vrolijk mee doorrijden, gaat ie dan stuk dan weet je wat het was...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Een vliegwiel hoeft niet zo gek veel speling te hebben om een hard gerammel te veroorzaken, ik heb het zelf van de week nog gehad. Een ander vliegwiel erop en de rust was wedergekeerd. 8)
Arne

Bericht door Arne »

Bedankt Jurgen, ik ga zeker een ander vliegwiel proberen.
Ik laat nog wel even weten wat hieruit komt... ;)
Plaats reactie