Vraagje aan de 199 kenners

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Gisteren het motorblokje eronder gebouwd, alles aangesloten en 3x aan het touwtje trekken en het blokje kwam tot leven. Hoopvol gaf ik gas en het motortje reageert goed maar wel zwaar trekken en ik heb ook (haast) geen aandrijving. Ook achteruit wilde de met niet. Daarna de met weer uitgezet en even nagedacht wat het nou kan zijn. Ik pakte de met en hij liep ineens weer achteruit, dus ik dacht, mooi, de koppeling zat misschien wat vast. Starten en gas geven en kwam nu wel hoger in toeren en had aandrijving. Ook wilde de met gewoon achteruit. Hup, zitten en rijden maar dat was 2 meter en toen weer hetzelfde. Geen aandrijving en niet meer achteruit te drukken. Het blokje moet er dus weer onderweg :roll:

Echter heb ik nog geen idee wat ik nu fout gedaan heb, alles bewoog soepel voordat ik het blokje dichtbouwde. Iemand dit eerder bij de hand gehad? Mijn vermoeden is dat de koppelings segmenten vastzitten. Een ander ding kan zijn dat de bout van het koppelingshuis niet vast genoeg heeft gezeten, maar ik heb deze met de momentsleutel aangehaald. Vreemd verhaal dus, maargoed, blokje maar weer splitsen dus.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

- heb trekveer ( waar je de veer vasthaakt ) in 1 van de segmenten gedraaid?
- heb je de sleepveren goed om zitten ?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Vrotkees schreef:- heb trekveer ( waar je de veer vasthaakt ) in 1 van de segmenten gedraaid?
- heb je de sleepveren goed om zitten ?
Zou goed kunnen hoor, koppeling is het enige dat ik niet los heb gehaald van de krukas. :oops: Deze zag er nog perfect uit, egale dikte en dergelijke, de rest heb ik helaas niet op gelet. Dit zal wellicht wel weer zo'n leermomentje zijn, dan altijd maar de koppeling loshalen...
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

De troep in de nokken van de koppeling laat de koppeling niet goed werken.
Ik haal elk vreemd blokje alles uit elkaar om problemen te voorkomen.

Als je de koppeling schoongemaakt hebt en weer gemonteerd kun je deze testen door een kleine schroevendraaier tussen het segment en de krukas te zetten
elk segment moet goed kunnen bewegen en zschuiven over de onderste sleepveer.

En ja ik heb de sleepveren ook al eens verkeerd om geplaatst
Of wat dacht je van deze het naaldlager in de koppelingsklok vergeten :oops:

Leermomenten die je nooit meer vergeet.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Ja ik ben dr bang voor dat dit er ook 1 wordt :oops: Het is toch al wel een blokje of 10 goed gegaan :roll: Nouja, hebben we weer wat te doen :lol:
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Euvel gevonden... het schroefje van de membraantong zat tegen het koppelingshuis aan... bij mijn 399 is het aanlegvlak van de membraanplaat t.o.v. het koppelingshuis 3-4 tiende millimeter hoger, daar had ik er dus geen last van. Ik heb mijn 3d geprinte membraanplaat gebruikt, blijkbaar zit deze dichterbij dan een standaard. Dus nu maar een originele plaat monteren...
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Ja ik heb niet zo een 3D geprint inlaatmembraam :lol:

dus daar had ik nog niet aan gedacht.
gelukkig heb je het blokje niet hoeven te openen
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Toch wel gedaan, het zekere voor het onzekere genomen en de koppeling nog even gecontroleerd en even gekeken of er geen ijzerslijpsel meer in zat. Maar dat viel gelukkig heel erg mee ;)
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

dat geeft je rust als je alles gecontroleerd hebt.

en stap voor stap krijg je zo een goed lopend blokje :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
JurgenR

Bericht door JurgenR »

Het 199 blokje leeft weer en rijdt inmiddels ook. Rijdt prima en maakt inderdaad een kenmerkend geluid :lol: Hij klapperde wel enorm tijden het rijden, dus ik was al bang dat ik wat vergeten was ofzo :oops: Maar het bleek dat het vliegwiel wat er bij zat speling had en na het wisselen was het blokje mooi rustig 8) Nu wordt het een kwestie van inrijden en nog even mijn gasfabriek afstellen, de luchtfilter wordt ietsje vochtig na een paar minuten stilstand. Het membraan heb ik al omzeilt met een directe invoer dus ik verdenk de vlotter, denk dat ik maar eens een nieuwe moet aanschaffen want het inslijpen heeft niet echt geholpen volgens mij.
Plaats reactie