Speling Naafhuls afstellen
Speling Naafhuls afstellen
In het handboek kunnen we lezen hoe we een aandrijfas moeten opbouwen.
Daar wordt ge�indigd met het afstellen van de naafhuls; stel hem zo af dat hij licht, maar ook zonder speling draait.
Dat is nogal vaag...
Ik moet bekennen dat ik al meerdere malen na een revisie de speling heb moeten nastellen...te veel speling! :oops:
Dan moet je wiel + motor weer uitbouwen, wiel eraf en dan kan je bij de stelconus.
Toch weer een klein half uurtje werk, en daar zit je niet op te wachten.
Tegenwoordig doe ik het zo als ik een aandrijfas opbouw:
Ik BEGIN met de naafhuls + kogellagers.
Die stel ik af zoals ik denk dat het goed is, dan gaat de as in de workmate en schuif ik een achterwiel erop.
Vrijlooptandwiel erop, vastzetten en nu kan ik prachtig controleren of de speling goed is.
Scheelt me later weer werk en....ergernis!
Daar wordt ge�indigd met het afstellen van de naafhuls; stel hem zo af dat hij licht, maar ook zonder speling draait.
Dat is nogal vaag...
Ik moet bekennen dat ik al meerdere malen na een revisie de speling heb moeten nastellen...te veel speling! :oops:
Dan moet je wiel + motor weer uitbouwen, wiel eraf en dan kan je bij de stelconus.
Toch weer een klein half uurtje werk, en daar zit je niet op te wachten.
Tegenwoordig doe ik het zo als ik een aandrijfas opbouw:
Ik BEGIN met de naafhuls + kogellagers.
Die stel ik af zoals ik denk dat het goed is, dan gaat de as in de workmate en schuif ik een achterwiel erop.
Vrijlooptandwiel erop, vastzetten en nu kan ik prachtig controleren of de speling goed is.
Scheelt me later weer werk en....ergernis!
Misschien ben ik in die gevallen te voorzichtig geweest..je wilt de kogellagers zeker niet te strak zetten, dan weet je zeker dat het kapot gaat.
Ja, als je er tien achter elkaar doet krijg je het goede gevoel wel, maar zo vaak komt het bij mij ook niet voor.
In ieder geval vind ik het zo gemakkelijker!
Ja, als je er tien achter elkaar doet krijg je het goede gevoel wel, maar zo vaak komt het bij mij ook niet voor.
In ieder geval vind ik het zo gemakkelijker!
Moin,
star zetten dit is wel nodig ook als de achteras in de blok zit.
Een derde Hand is nodig om de conus moer vast te stellen.. hoe?
Nou dit is mij derde hand voor de as vast te stellen. een moer M10x1 is nodig
Groet fehntjer
star zetten dit is wel nodig ook als de achteras in de blok zit.
Een derde Hand is nodig om de conus moer vast te stellen.. hoe?
Nou dit is mij derde hand voor de as vast te stellen. een moer M10x1 is nodig
Groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
en dan klem jij dat stuk ijzer vast tussen 2 moeren waardoor de as niet meer vrij kan draaien ?fehntjer schreef:Moin,
star zetten dit is wel nodig ook als de achteras in de blok zit.
Een derde Hand is nodig om de conus moer vast te stellen.. hoe?
Nou dit is mij derde hand voor de as vast te stellen. een moer M10x1 is nodig
Groet fehntjer
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Henk, als ik die as in de workmate klem kan ik je verzekeren dat ie vast zit...Henk1 schreef:Ja het kan wel, maar dan moet je het niet zetten in een workmate.
Je moet de as star zetten zodat die geen enkele beweging geeft.
Dan kan je pas afstellen.
Arie dat moet jij toch weten.
Gr Henk
Eventuele speling kan je voelen als je het wiel bij de velg pakt en probeert heen en weer te bewegen, zoveel gevoel heb ik nou net wel in m'n handen. :wink:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten