In een flits de choke handle wat omhoog getrokken....het zou namelijk een warmloper kunnen zijn (te kleine sproeier?) en op die manier voeg je wat meer benzine (en dus ook olie!) toe aan het mengsel.
Naar huis gefietst en de boel bekeken.....Dit was gebeurd:

Onder het vliegwiel een stuk uit het carter gebroken...
Dat schijnt een zwak punt van de drietraps blokjes te zijn, bij latere (vanaf 299) modellen is de uitlaatbevestiging veel robuuster uitgevoerd.
Afijn, ander motortje gepakt en ingebouwd, kon ik i.i.g. weer rijden..
Wat moest ik met dat kapotte carter?
Lassen...?
Kan ik lassen....Ja, ook heb ik op het werk beschikking over lasapparatuur, dat was het probleem niet.
Toch zag ik dat niet zitten, ik ken ook de nadelen van lassen.
Het brengt namelijk altijd spanningen met zich mee, en dat wil je niet in het carter.
Bovendien is er het risico dat het carter door de hitte kromtrekt, misschien met het blote oog niet te zien, maar wel merkbaar als je er mee gaat rijden.
Hierbij moet je denken aan de uitlijning van de krukas en cilinder, daarbij gaat het om honderdsten van millimeters!
Dan maar slopen....en zo heeft het blokje een paar dagen in de hoek gelegen, wachtend op de slager... :(
Nu ben ik een kind uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.
De ouderen onder ons zullen dit herkennen: Er werd toen niet zo snel iets weggegooid!
Altijd kijken of het op ��n of andere manier te repareren is, sokken werden gestopt, broeken versteld, banden geplakt tot in het oneindige...
Mijn vaders motto was: Niets is zo stuk dat het niet gemaakt kan worden, en dat zit ook in mijn DNA meegebakken!
Zo spookte dat blokje een paar dagen door mijn hoofd, in in ��n keer zag ik het licht!
Lassen was geen optie, schroeven wel...en hoewel het voorste deel van het carter niet voldoende "vlees" heeft om schroeven...er is ook nog een achterdeel!
Dit was het idee:

En zo is het ook uitgevoerd.

Inmiddels rij ik weer met dit motortje, operatie geslaagd!