Soms nog op te knappen door hem uit te draaien of te schuren, maar niet altijd.
Nu zijn die losse koppelingsklokken bij mijn weten niet meer te koop....dus moeten we iets anders verzinnen :idea:
Men neme: de koppelingsas van een ��ntraps, daar zit ook zo'n klok op.
De astap waar het koppelingsnaaldlager om draait is 17 mm in doorsnede,
zoek nu een metalen buisje met een inwendige diameter tussen de 17 en 20 mm.
Ik vond deze bougie (pijp) sleutel, inwendig 19 mm.

Nu: het zaakje opstellen op een "massieve" ondergrond, in mijn geval een stoeptegel.
Hou met de ene hand het lager vast, het asje kan je nu met een hamer(tje) naar beneden tikken.

Niet nodig om woeste klappen te geven, met vier/vijf lichte tikken licht het spul uit elkaar.
Draag toch voor de zekerheid een (veiligheids)bril !

Nu is de "eentrapsklok" middels een fijne vertanding op het asje geperst, om hem passend te maken voor een "drietrapskoppelingsas" moet je die vertanding IETSJE uitschuren.
Dat gaat goed op deze manier: Neem een balpen, die loopt mooi taps, en draai daar een stukje fijn schuurpapier omheen (b.v. P 400).

Een paar keer draaien is meestal al genoeg, beter te vaak kijken of ie al past dan te weinig !
Zo komt Arie Splinter door de winter... :wink: :) :lol: