reparatie koppelingsas drietraps

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Plaats reactie
spartarie
site mod

reparatie koppelingsas drietraps

Bericht door spartarie »

Laatst trok ik ��n van mijn blokjes open, deze maakte iets te veel lawaai naar m'n zin.
Vaak zijn dan de naaldlagertjes van de tandwielen aan vervanging toe.
Helaas: Schade aan de koppelingsas, deze was aan het eind, waar hij in het toplagertje draait "ingevreten".
Gelukkig had ik er nog eentje reserve, dus het blokje kon weer in elkaar.
Zo zag het asje eruit:

Afbeelding

Een tijdje nadenken leverde het volgende idee op: Het asje over de laatste 8,5 mm afdraaien naar 9 mm doorsnede en een geharde bus oppersen.

Afbeelding

Zo'n gehard busje zit op de koppelingsas van een ��ntraps, hier op de foto gedemonteerd.
Dat busje zou dan uitgedraaid moeten worden, en aangezien het nogal dunwandig zou worden heb je dan kans dat het gaat vervormen als je het inspant.
Daarom heb ik besloten dat "reparatiebusje" uit een boorbus (die zijn ook gehard) te maken, die hebben dezelfde buitenmaat (12.00 mm) en kan je goed inspannen en uitklokken.
Zo gezegd zo gedaan:

Afbeelding

Hier het busje op het asje geperst en gepolijst:

Afbeelding

Van de week dit asje gebruikt om een 199 motortje weer op te bouwen.
Daar zitten nogal wat gerepareerde onderdelen in....
Inmiddels heb ik er al wat kilometers mee gereden, gaat prima!
Ik moet er wel bijvertellen dat ik ook maar afhankelijk ben van de draaier op het werk..
Ik sta op goede voet met hem en ��n zo'n klusje gaat wel tussendoor, van seriewerk kan helaas geen sprake zijn.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Altijd mooi om een stukje vakwerk te zien.

Proef ik daar het stiekeme verlangen naar een kleine precisie draaibank :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Vrotkees schreef: Proef ik daar het stiekeme verlangen naar een kleine precisie draaibank :wink:
Ja... maar ik heb geen ruimte, de schuur is vol !
Maar misschien in de huiskamer, even overleggen met m'n vrouw wat er dan uit moet, de vaatwasser, de koelkast of de driezitsbank :D
Even serieus: Ik begrijp heel goed dat het merendeel van de forumleden deze mogelijkheid van reparatie niet heeft, maar misschien ken je iemand, een broer, neef, buurman...daarom heb ik het toch maar geplaatst. Ook al is er maar ��n iemand mee geholpen is het toch de moeite waard.
Plaats reactie