Vaak zijn dan de naaldlagertjes van de tandwielen aan vervanging toe.
Helaas: Schade aan de koppelingsas, deze was aan het eind, waar hij in het toplagertje draait "ingevreten".
Gelukkig had ik er nog eentje reserve, dus het blokje kon weer in elkaar.
Zo zag het asje eruit:

Een tijdje nadenken leverde het volgende idee op: Het asje over de laatste 8,5 mm afdraaien naar 9 mm doorsnede en een geharde bus oppersen.

Zo'n gehard busje zit op de koppelingsas van een ��ntraps, hier op de foto gedemonteerd.
Dat busje zou dan uitgedraaid moeten worden, en aangezien het nogal dunwandig zou worden heb je dan kans dat het gaat vervormen als je het inspant.
Daarom heb ik besloten dat "reparatiebusje" uit een boorbus (die zijn ook gehard) te maken, die hebben dezelfde buitenmaat (12.00 mm) en kan je goed inspannen en uitklokken.
Zo gezegd zo gedaan:

Hier het busje op het asje geperst en gepolijst:

Van de week dit asje gebruikt om een 199 motortje weer op te bouwen.
Daar zitten nogal wat gerepareerde onderdelen in....
Inmiddels heb ik er al wat kilometers mee gereden, gaat prima!
Ik moet er wel bijvertellen dat ik ook maar afhankelijk ben van de draaier op het werk..
Ik sta op goede voet met hem en ��n zo'n klusje gaat wel tussendoor, van seriewerk kan helaas geen sprake zijn.