De "Timing" van onze krukassen kan aanzienlijk verschillen.
Wat wordt hier mee bedoeld?
In de astap van de krukas zit een spiebaantje, daarin het halfronde spietje.
Daarop schuiven we het vliegwiel, in het vliegwiel zitten magneten, en die magneten zorgen weer voor een vonk als ze de spoel passeren.
Bent u er nog? :?
Eigenlijk is de magneet (lees: het ontstekingstijdstip) in het vliegwiel dus met de zuiger verbonden.
U begrijpt: Als het spiebaantje in de kruktap op een andere plek zit, dan zal de bougie ook op een ander tijdstip vonken.
Nu wordt die astap bij het fabriceren van de krukas in de krukwang geperst, en blijkbaar is dat niet altijd even nauwkeurig gebeurd.
Nu heb ik uit de aankoop van wat sloopblokjes een aantal nog goede krukassen gered.
Hoeveel laat ik in het midden.....neemt u van mij aan dat het er genoeg zijn.
Tijd dus om te meten!
Wat hebben we nodig?
Een aantal krukassen dus, een koppelingsas met naaldlager, een leeg carter, een vliegwiel, een zuiger zonder zuigerveer (mag ook een Sukoki zijn :lol: ) en een zuigerstop (gemaakt van een oude bougie en een stukje draadeind M 10)

Procedure: Zuiger aan de krukas, koppelingas + naaldlager daaraan en het geheel in het carter laten zakken.
Dan het achterdeel van het carter met een paar schroeven vastzetten.
Met de zuigerstop draaien we de zuiger nu naar het "Onderste dode punt".
Schuiven we nu het vliegwiel op de kruktap dan zien we dat de "eerste" magneet zo'n beetje ter hoogte van de "Motornaad" uitkomt.
Dat punt gebruiken we om uit te meten.
Hier krukas ��n, de afstand naar de rechterkant van de magneet is hier 7 mm.

Nummer twee, hier is de afstand 5,5 mm.

En hier nummer drie, hier slechts vier mm....

De magneet van krukas ��n zal de spoel eerder bereiken dan die van de andere twee, deze krukas zal dus ook eerder voor een vonk zorgen!
Nu kunnen we het afstandsverschil ook uitdrukken in graden: elke 0,785 mm komt overeen met ��n graad.
Met andere woorden : Krukas nummer ��n vonkt 3 gedeeld door 0,785 is bijna vier graden eerder dan krukas nummer drie.
Kunt u dat merken onder het rijden?
Ik kan u verzekeren.....JA.
Daarna nog veel meer krukassen gemeten, zo klein als die 4 mm heb ik niet meer gevonden, alles lag tussen de 5,5 en 7,5 mm.
Gemiddeld kwam ik uit op 6,6 mm.
We kennen het fenomeen dat het ene Metje wat vlotter is dan de andere, ook al zijn ze ogenschijnlijk hetzelfde.
Zelfs uitwisselen van onderdelen (uitlaat, carburateur, luchtfilter enz.) brengt hier geen verandering in...
Hier zou zo'n "slome" krukas wel eens de oorzaak kunnen zijn !