Antoine
Antoine
Ik ben Antoine, kom uit Brabant en sinds dat ik mijn rijbewijs heb liefhebber van een specifiek auto merk. Na ongeveer 19 jaar gereden te hebben in mijn tweede auto, die de laatste jaren meer in mijn garage stond dan reed, heb ik hem verkocht en is mijn nieuwe hobby ontstaan. Vanaf dat moment ben ik me gaan bezig houden met Solex. Mijn garage is opgezegd omdat ik niet meer mocht sleutelen wegens �brandgevaar�?! De Solex kan ik mooi onderhouden in mijn schuur. Na 1 Solex kwam nr 2 na een jaartje erbij. Deze Solex is een project en die ga ik aanpassen aan mijn eigen wensen.
Waarom hier aangemeld..
Maandag kwam een collega naar me toe met de vraag of ik interesse had in een Hercules(volgens kenteken). Na het bijvullen van de benzine reed deze wel, echter de volgende dag was alle benzine verdwenen en was hij niet meer te starten. (Is dit een vlotter probleem?)
Na 2 dagen nadenken.. wat moet ik met een Hercules...ga ik hem repareren of gebruiken voor onderdelen...ben ik sinds gisteren eigenaar van de Hercules. Na thuiskomst, om 18 uur, was de fiets rond 20 uur voor 60 % gedemonteerd.
Momenteel weet ik nog niet wat ik ermee ga doen,
* opknappen en ook aanpassen naar eigen wensen
* Repareren en verkopen
* Onderdelen die ik kan gebruiken apart houden en de rest verkopen
* Kenteken behouden en schorsen
* Kenteken incl frame verkopen aan een liefhebber
Over 2 weken heb ik vakantie en ga dan aan de hercules werken oa.
Mocht iemand vragen hebben dan hoor ik het graag. Ik ben hier vooral om te leren.
Waarom hier aangemeld..
Maandag kwam een collega naar me toe met de vraag of ik interesse had in een Hercules(volgens kenteken). Na het bijvullen van de benzine reed deze wel, echter de volgende dag was alle benzine verdwenen en was hij niet meer te starten. (Is dit een vlotter probleem?)
Na 2 dagen nadenken.. wat moet ik met een Hercules...ga ik hem repareren of gebruiken voor onderdelen...ben ik sinds gisteren eigenaar van de Hercules. Na thuiskomst, om 18 uur, was de fiets rond 20 uur voor 60 % gedemonteerd.
Momenteel weet ik nog niet wat ik ermee ga doen,
* opknappen en ook aanpassen naar eigen wensen
* Repareren en verkopen
* Onderdelen die ik kan gebruiken apart houden en de rest verkopen
* Kenteken behouden en schorsen
* Kenteken incl frame verkopen aan een liefhebber
Over 2 weken heb ik vakantie en ga dan aan de hercules werken oa.
Mocht iemand vragen hebben dan hoor ik het graag. Ik ben hier vooral om te leren.
Ik krijg steeds meer zin om het metje naar eigen wensen aan te passen, mits ik de motor aan het lopen krijg.
Afeglopen vrijdag ben ik begonnen met het grotendeels te demonteren van het metje, en dan met de nadruk op de achterkant. Carburateur heb ik voor 60% gedemonteerd en bekeken. Ik zag 1 pakking die vervangen moet worden, hiervoor ga een een complete set bestellen wanneer ik de motor lopend heb.
Verder is de ontsteking verwijderd geweest en de elektrische starter met bekabeling ed. De elektrische starter wil ik verwijderen en vervangen door kap met alleen een trekstarter.
Vandaag heb ik de motor weer compleet in elkaar geschroefd, tank gemonteerd en proberen te starten, met als gevolg dat mijn armen moe zijn van het trekken en de motor een seconde of 10 heeft gelopen. Ik moet erbij zeggen dat ik maar een klein beetje benzine in de tank had gedaan en vermoed dat oa de ontsteking niet goed is gemonteerd. (is er een werkplaats handboek over de motor en monteren van de ontsteking?)
Zo ziet mijn metje er momenteel uit:

Naast dit metje beschik ik nog over een Solex:

en als hobby/dagelijkse auto een wit monster..

Hopelijk kunnen jullie wat tips geven wat en waarna ik moet kijken om het metje goed lopend kan maken.
Afeglopen vrijdag ben ik begonnen met het grotendeels te demonteren van het metje, en dan met de nadruk op de achterkant. Carburateur heb ik voor 60% gedemonteerd en bekeken. Ik zag 1 pakking die vervangen moet worden, hiervoor ga een een complete set bestellen wanneer ik de motor lopend heb.
Verder is de ontsteking verwijderd geweest en de elektrische starter met bekabeling ed. De elektrische starter wil ik verwijderen en vervangen door kap met alleen een trekstarter.
Vandaag heb ik de motor weer compleet in elkaar geschroefd, tank gemonteerd en proberen te starten, met als gevolg dat mijn armen moe zijn van het trekken en de motor een seconde of 10 heeft gelopen. Ik moet erbij zeggen dat ik maar een klein beetje benzine in de tank had gedaan en vermoed dat oa de ontsteking niet goed is gemonteerd. (is er een werkplaats handboek over de motor en monteren van de ontsteking?)
Zo ziet mijn metje er momenteel uit:

Naast dit metje beschik ik nog over een Solex:

en als hobby/dagelijkse auto een wit monster..

Hopelijk kunnen jullie wat tips geven wat en waarna ik moet kijken om het metje goed lopend kan maken.
Welkom op het forum
Als je een kap met alleen trekstarter wil monteren moet er ook een ander vliegwiel op zonder vertanding voor elektrostart, deze is net te dik.
Een handboek vind je hier
Werkplaatshandboek/reparatiehandleiding
Op YouTube staat ook veel, hier bijvoorbeeld
sporti s garage
En de forumzoekmachine
https://cse.google.nl/cse/home?cx=01394 ... zgpc&hl=nl
Want op het forum staat ook veel.
Als je een kap met alleen trekstarter wil monteren moet er ook een ander vliegwiel op zonder vertanding voor elektrostart, deze is net te dik.
Een handboek vind je hier
Werkplaatshandboek/reparatiehandleiding
Op YouTube staat ook veel, hier bijvoorbeeld
sporti s garage
En de forumzoekmachine
https://cse.google.nl/cse/home?cx=01394 ... zgpc&hl=nl
Want op het forum staat ook veel.
Bedankt voor de informatie, natuurlijk had ik op het forum gezocht en gevonden wat ik zocht.. ik was weer eens te snel. De ontsteekspoel stond 4 mm van het vliegwiel ipv 0.4 mm. Ik had de spoel op goed geluk gemonteerd zonder mezelf er eerst in te verdiepen. Na 1 keer trekken startte de motor.
We kunnen weer verder met demonteren en daarna opbouwen en genieten. Ik heb besloten met metje niet te verkopen.
Jammer dat een kap zonder elektrische start niet 1 op 1 past. Dan maar alles eruit verwijderen wat niet gebruikt wordt. Misschien later nog eens opzoek naar een ander vliegwiel en kap.
We kunnen weer verder met demonteren en daarna opbouwen en genieten. Ik heb besloten met metje niet te verkopen.
Jammer dat een kap zonder elektrische start niet 1 op 1 past. Dan maar alles eruit verwijderen wat niet gebruikt wordt. Misschien later nog eens opzoek naar een ander vliegwiel en kap.
Antoine, als je een vliegwiel hebt waar het metje mooi en rustig op loopt moet je hem nog niet zomaar gaan vervangen. Meestal zijn handstart vliegwielen al wat ouder en kunnen gebreken hebben of meer lawaai maken. Wat je eventueel zou kunnen doen is de lange 'stok' van de handstart overzetten op de elektrische start. Met wat handigheid lukt dat wel. Niet vergeten om ook het lange trekkoord over te plaatsen!Antoine schreef:Bedankt voor de informatie, natuurlijk had ik op het forum gezocht en gevonden wat ik zocht.. ik was weer eens te snel. De ontsteekspoel stond 4 mm van het vliegwiel ipv 0.4 mm. Ik had de spoel op goed geluk gemonteerd zonder mezelf er eerst in te verdiepen. Na 1 keer trekken startte de motor.
We kunnen weer verder met demonteren en daarna opbouwen en genieten. Ik heb besloten met metje niet te verkopen.
Jammer dat een kap zonder elektrische start niet 1 op 1 past. Dan maar alles eruit verwijderen wat niet gebruikt wordt. Misschien later nog eens opzoek naar een ander vliegwiel en kap.
Tenzij je (net als mij) een elektrische start niet mooi vind staan op de blokjes natuurlijk!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast