fluitend geluid bij warme motor

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
ernaa vet geven heeft weinig zin. hoe lang heb met deze keerring geredenen?
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3355
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Tja wat is fluiten dat kan diverse oorzaken hebben.

- de o ring van de uitlaat kan lek zijn
- de carburateur kan valse lucht trekken
- de koppeling kan versleten zijn.
- de uitlaat kan een lek hebben.

het fluiten kan 1001 oorzaken hebben.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Zwaantje
site mod
Berichten: 516
Lid geworden op: 12-09-2016 16:54

Bericht door Zwaantje »

Vrotkees schreef:Tja wat is fluiten dat kan diverse oorzaken hebben.

- de o ring van de uitlaat kan lek zijn
- de carburateur kan valse lucht trekken
- de koppeling kan versleten zijn.
- de uitlaat kan een lek hebben.

het fluiten kan 1001 oorzaken hebben.
Soms lijkt het alsof je het probleem nooit kan vinden er kan inderdaad zoveel zijn.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

bij een '0' en een '1' -blokje wordt het fluitende geluid veroorzaakt door het aantrekken van valse lucht langs membraanplaat en carter.

Door de 3-punts bevestiging sluit e.e.a. niet voldoende af. De pakking heel licht (!!!) met blauw vet instrijken helpt het probleem te voorkomen.

Bij later blokjes de membraanplaat op vlakheid controleren (dat kan natuurlijk ��k bij de eerder blokjes maar de ervaring leert dat de oudere membranen zorgvuldiger zijn gemaakt). Zonodig vlakken op een glasplaat en 180 schuurpapier of een vlakke membraanplaat monteren.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
wilco
Berichten: 141
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Bericht door wilco »

Klinkt allemaal heel mooi, van dat vet, maar ik snap er geen bal van.
Vet op de buitenkant van een keering komt mij wat raar over.

Kan iemand mij uitleggen wat blauw vet is? buiten het feit dat het blauw is?

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
ik heb alleen een duitse omschrijving
Blaues, lithiumverseiftes EP-Schmierfett. Eignet sich zur W�lz- und Gleitlagerschmierung, als Einheitsfett f�r Kraftfahrzeuge, Baumaschinen und landwirtschaftliche Ger�te. Haftf�hig.

Groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3355
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

Blauw lagervet zit lithium in en is voor hogere temperaturen.

De bedoeling is dat je op beide kanten van de pakking van het inlaat membraam dun blauw lagervet doet om valse lucht tegen te gaan.

vaseline of normaal lagervet smelt veel eerder en dan heb je er niks aan.

door de veer in de keerring in te smeren bescherm je deze.
door vet tussen de stoflip en keerlip in te smeren verbrand de keerring niet en zodoende dicht ie beter af.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
wilco
Berichten: 141
Lid geworden op: 05-01-2016 02:20

Bericht door wilco »

Sorry voor de late reactie, kijk niet dagelijks op de computer.

als ik het goed begrijp moet het vet voor de membraanpakking hitte bestendig zijn, ik gebruik molycotte voor uitlaat en andere bouten en moeren die op hete plekken zitten.
dit werkt goed, dus neem aan dat het ook wel op de pakking kan.

Het verhaal over de kruk-as keering is mij nu ook duidelijk.
Is het verstandig om dit gelijk bij het inbouwen van de keering te doen??
Ik heb nog een paar motortjes die nog gereviseerd moeten worden, en kan dit dan beter gelijk doen.

Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1533
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

wilco schreef:
Het verhaal over de kruk-as keering is mij nu ook duidelijk.
Is het verstandig om dit gelijk bij het inbouwen van de keering te doen??
Ik heb nog een paar motortjes die nog gereviseerd moeten worden, en kan dit dan beter gelijk doen.

Wilco
Dat is wel het gemakkelijkst ja.
https://www.spartamet.org/dutch/d_splitsen.html
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3355
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

GEEN MOLYKOTE, KOPERVET op draaiende delen smeren.

dit is uitsluitend om metalen delen die vast gemonteerd zijn te beschermen tegen vastroesten en vastbakken door hitte.
De delen erin zijn te grof en zorgen voor schuur slijtage van de loopvlakken op assen en lagers.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast