Bougiegat
Re: Bougiegat
Uitlaat eronderuit halen
Zuiger op onderste dode punt zetten.
Na schroefdraad snijden met kwastje en perslucht de spanen de uitlaatpoort uitblazen.
Gelukkig zijn de spanen van aluminium, mochten er nog enkele kleine spanen achterblijven gaan ze via de uitlaatgassen de cilinder uit.
Zuiger op onderste dode punt zetten.
Na schroefdraad snijden met kwastje en perslucht de spanen de uitlaatpoort uitblazen.
Gelukkig zijn de spanen van aluminium, mochten er nog enkele kleine spanen achterblijven gaan ze via de uitlaatgassen de cilinder uit.
Re: Bougiegat
Vrotkees schreef:
Uitlaat eronderuit halen
Zuiger op onderste dode punt zetten.
Na schroefdraad snijden met kwastje en perslucht de spanen de uitlaatpoort uitblazen.
Gelukkig zijn de spanen van aluminium, mochten er nog enkele kleine spanen achterblijven gaan ze via de uitlaatgassen de cilinder uit.
Uitlaat eronderuit halen
Zuiger op onderste dode punt zetten.
Na schroefdraad snijden met kwastje en perslucht de spanen de uitlaatpoort uitblazen.
Gelukkig zijn de spanen van aluminium, mochten er nog enkele kleine spanen achterblijven gaan ze via de uitlaatgassen de cilinder uit.
Re: Bougiegat
Kijk eerst eens of de tap niet te lang is om het met gemonteerde zuiger te doen!
Wanneer niet te lang: Tap goed insmeren met snijvet, dan blijven de meeste spanen al in de "geulen" van de tap kleven.
Na het tappen via de uitlaatpoort uitblazen met perslucht c.q. uitzuigen met een stofzuiger.
Van het grootste belang is dat je exact HAAKS op het bestaande gat tapt.
Regelmatig controleren tijdens het tappen.
Anders komt het busje scheef te zitten....
Wanneer niet te lang: Tap goed insmeren met snijvet, dan blijven de meeste spanen al in de "geulen" van de tap kleven.
Na het tappen via de uitlaatpoort uitblazen met perslucht c.q. uitzuigen met een stofzuiger.
Van het grootste belang is dat je exact HAAKS op het bestaande gat tapt.
Regelmatig controleren tijdens het tappen.
Anders komt het busje scheef te zitten....
Re: Bougiegat
Ik ben wat laat met mijn reactie, ik kan niet antwoorden via mijn telefoon.
Bedankt voor de tips en uitleg
Er wordt voor een setje gezorgd van uit Duitsland.
Als dat binnen is ga ik gelijk aan de bak.
Wilco
Bedankt voor de tips en uitleg
Er wordt voor een setje gezorgd van uit Duitsland.
Als dat binnen is ga ik gelijk aan de bak.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 09-12-2018 17:55
Re: Bougiegat
Ben erg benieuwd naar het resultaat, aangezien ik gisteren hetzelfde probleem had. 

- Prutser-2009
- Erelid
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 14-12-2010 09:59
Re: Bougiegat
Een helicoil kan net als een bus loskomen, maar een bus kan er enkel naar de buitenkant uit.fehntjer schreef: ↑18-06-2019 21:20 Moin,
Henk1 schreef:
Een helicol zet zich vast en kan nooit terug komen bij verwijderen bougie voordeel.
Dat is niet helemaal waar. Het gebeurde vaak dat deze helicoil puur draaide toen de bougie in de cilinder werd geschroefd, omdat er geen stop in de draad ...
jammer genoeg
@wilco
meest zijn 4 buisje erbij van 9mm diepte tot 19 mm
9mm is de draad lengte van de Bougie
Er zijn bussen die een klein rond gaatje in de ring hebben zitten, als de bus er dan inzit wordt er met een klein boortje door het gaatje geboord en een klein pinnetje in geslagen zodat deze nooit meer loskomt.
tijdens het tappen gewoon lucht door de luitlaatpoort blazen, zuiger zo zetten dat de lucht via het bougiegat er weer uitkomt, dan worden evt spaanders naar buiten geblazen tijdens het tappen, wel een beschermbril opdoen natuurlijk anders krijg je de spaanders in je ogen.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartametforum.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid
http://spartametforum.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid
Re: Bougiegat
Goede tips, ik wacht even op Fehntjer, en dan ga ik de boel monteren.
Hopelijk nog voor de vacantie.
Wilco
Hopelijk nog voor de vacantie.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Re: Bougiegat
Daar ben ik eindelijk weer.
Afgelopen zaterdag is Fentjer bij mij geweest om mij te helpen met het bougiegat.
Hij had voor mij de reparatieset in Duitsland gekocht, en mee genomen.
Op zich is het niet zo'n moeilijke klus, we hebben het blok niet gesplitst.
Alle tips zijn gebruikt tijdens het tappen, vet op de tap, lucht op de uitlaatpoort, enz.
De spartamet loopt weer als een zonnetje, alleen had ik verwacht dat hij beter/ harder zou lopen met een passend bougiegat, maar dat kan ik nog niet merken.Misschien als de oude benzine op is.
Het is mooi om Fentjer aan het werk te zien met zijn zelf gemaakte gereedschap, en zijn kennis die hij graag wil delen.
We hebben ook de andere Metjes bekeken en geluisterd en het lijkt allemaal goed.
Wat heeft deze man veel kennis en handig zelfgemaakt gereedschap, voor elke klus.
Fentjer nogmaals bedankt.
Wilco
Afgelopen zaterdag is Fentjer bij mij geweest om mij te helpen met het bougiegat.
Hij had voor mij de reparatieset in Duitsland gekocht, en mee genomen.
Op zich is het niet zo'n moeilijke klus, we hebben het blok niet gesplitst.
Alle tips zijn gebruikt tijdens het tappen, vet op de tap, lucht op de uitlaatpoort, enz.
De spartamet loopt weer als een zonnetje, alleen had ik verwacht dat hij beter/ harder zou lopen met een passend bougiegat, maar dat kan ik nog niet merken.Misschien als de oude benzine op is.
Het is mooi om Fentjer aan het werk te zien met zijn zelf gemaakte gereedschap, en zijn kennis die hij graag wil delen.
We hebben ook de andere Metjes bekeken en geluisterd en het lijkt allemaal goed.
Wat heeft deze man veel kennis en handig zelfgemaakt gereedschap, voor elke klus.
Fentjer nogmaals bedankt.
Wilco
Wie de klomp past trekt hem aan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten