Flink choke nodig... Dit de oorzaak?
Re: Flink choke nodig... Dit de oorzaak?
Vanavond ga ik nogmaals proberen de carburateur eruit te krijgen, gisteren niet meer gedaan na het draad-fiasco. Hoop gelegd op een verstopte sproeier, want bij een proefritje gisteren (om te kijken of de motor ook weer uit wil) liep hij amper 20 en moest ik hem volledig op gang trappen. Totaal geen power. De motor lijkt w�l weer uit te willen, gelukkig.
Lip inlaat membraam verschoven is ook regelmatig een oorzaak dus die ook niet vergeten te controleren.

Sproeiertje had inderdaad een flink stuk rommel. Kwam met een klein duwtje van de schroevendraaier al los, kon het er zo uitblazen. Zaten wel meer van die rommeltjes in de carburateur.
Wel, maak de carburateur eens schoon zoals op het forum beschreven.
Ten tweede: Investeer in een NIEUWE benzineslang/filter.
Die oude slangetjes, zitten er al soms 25 jaar op, die kunnen niet tegen de moderne benzine.
Ze lossen er langzaamaan in op, en dat is volgens mij de zwarte troep die je n.b. IN je filter ziet.
Tank bij voorkeur benzine ZONDER ethanol, zoals Shell V power of BP Ultimate.
Kost ietsje meer, maar bij het benzineverbruik van een Metje is dat te verwaarlozen.
Doe ik ook, ik rij zonder dat filterkapje over de sproeier en heb nooit problemen met verstopte sproeiers.
Ten tweede: Investeer in een NIEUWE benzineslang/filter.
Die oude slangetjes, zitten er al soms 25 jaar op, die kunnen niet tegen de moderne benzine.
Ze lossen er langzaamaan in op, en dat is volgens mij de zwarte troep die je n.b. IN je filter ziet.
Tank bij voorkeur benzine ZONDER ethanol, zoals Shell V power of BP Ultimate.
Kost ietsje meer, maar bij het benzineverbruik van een Metje is dat te verwaarlozen.
Doe ik ook, ik rij zonder dat filterkapje over de sproeier en heb nooit problemen met verstopte sproeiers.
- Prutser-2009
- Erelid
De E5 en E10 bio ethanol toevoeging is een ellende voor je verbrandingsmotor, niet enkel geeft het minder vermogen maar het tast ook slangen en de body van de carburateur aan.
Het zogenaamde milieu Co2 winst is een farce, men zegt ja het heeft eerder de Co2 uit de lucht opgenomen, duh dat doet het ook als je die ma�skolf en andere planten opeet, daarnaast trekt benzine met bio ethanol vocht aan, iets wat je helemaal niet in je brandstof wil hebben, omdat je minder vermogen hebt verbruik je dus meer en dat is weer slecht voor het milieu.
En denk niet er staat niet bij dat er bio ethanol inzit, ook de normale 95 benzine daar is a 5% van die bio ethanol troep toegevoegd
Het zogenaamde milieu Co2 winst is een farce, men zegt ja het heeft eerder de Co2 uit de lucht opgenomen, duh dat doet het ook als je die ma�skolf en andere planten opeet, daarnaast trekt benzine met bio ethanol vocht aan, iets wat je helemaal niet in je brandstof wil hebben, omdat je minder vermogen hebt verbruik je dus meer en dat is weer slecht voor het milieu.
En denk niet er staat niet bij dat er bio ethanol inzit, ook de normale 95 benzine daar is a 5% van die bio ethanol troep toegevoegd
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartametforum.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid
http://spartametforum.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid
Bedankt voor jullie tips en benzineles. Gelukkig heb ik een paar maanden geleden de benzineslang en filter al vervangen. De oude slang was al aan het kruimelen!
Ik vermoed dat die rommel al langer in de carb heeft gezeten, dat het nu pas is gaan aankoeken. Inmiddels heb ik lekker lopen poetsen en weken, hij is weer mooi schoon. Voorheen kreeg ik, als de tank �cht goed vol zat, bijna 95km op de teller voordat hij leeg was.
De benzine die ik dr in gooi is BP Ultimate 98 ongelood, meng het ong. 1:85 met een dopje fuelfit erbij.
UPDATE: Ochtendritje gemaakt. Loopt nog steeds niet super. Hij klinkt ietwat anders dan voorheen, alsof hij er niet zoveel zit in heeft, alsof het blokje de slagen zelf niet kan bijhouden. Snelheid was, met moeite en uitzondering, 23 km.
Misschien kan dit nog helpen bij de diagnose. We zijn op de dag dat het probleem begon. Ik reed naar het werk, opeens begon hij harder te rijden. Had stabiel 25, ineens een uitschieter naar 27, maar toen viel hij inelkaar. Poosje niet veel meer dan 22. Daarna deed hij het weer normaal. Op de weg terug hetzelfde effect, even iets harder en daarna een inzakmoment. Toen bleef hij wel langzaam rijden en had ik de choke nodig om vooruit te blijven gaan.
Ik vermoed dat die rommel al langer in de carb heeft gezeten, dat het nu pas is gaan aankoeken. Inmiddels heb ik lekker lopen poetsen en weken, hij is weer mooi schoon. Voorheen kreeg ik, als de tank �cht goed vol zat, bijna 95km op de teller voordat hij leeg was.
De benzine die ik dr in gooi is BP Ultimate 98 ongelood, meng het ong. 1:85 met een dopje fuelfit erbij.
UPDATE: Ochtendritje gemaakt. Loopt nog steeds niet super. Hij klinkt ietwat anders dan voorheen, alsof hij er niet zoveel zit in heeft, alsof het blokje de slagen zelf niet kan bijhouden. Snelheid was, met moeite en uitzondering, 23 km.
Misschien kan dit nog helpen bij de diagnose. We zijn op de dag dat het probleem begon. Ik reed naar het werk, opeens begon hij harder te rijden. Had stabiel 25, ineens een uitschieter naar 27, maar toen viel hij inelkaar. Poosje niet veel meer dan 22. Daarna deed hij het weer normaal. Op de weg terug hetzelfde effect, even iets harder en daarna een inzakmoment. Toen bleef hij wel langzaam rijden en had ik de choke nodig om vooruit te blijven gaan.
Je had de carburateur uit elkaar.
Heb je ook gekeken of het messing buisje in het carburateurhuis niet te ver uitsteekt?
Deze willen wel eens aan de wandel gaan, waardoor de benzine niet meer/ slecht doorstroomt.
Goed is ongeveer 7 mm uitsteken, is het veel meer dan (voorzichtig!) in de bankschroef zetten en terug persen.
De CDI , is die begrensd of niet?
Heb je ook gekeken of het messing buisje in het carburateurhuis niet te ver uitsteekt?
Deze willen wel eens aan de wandel gaan, waardoor de benzine niet meer/ slecht doorstroomt.
Goed is ongeveer 7 mm uitsteken, is het veel meer dan (voorzichtig!) in de bankschroef zetten en terug persen.
Ik ga ervan uit dat het buisje links op de foto bedoeld wordt?spartarie schreef: ↑08-09-2019 10:45 Je had de carburateur uit elkaar.
Als ik het me goed herinner stak 'ie ook ongeveer zover uit als op de foto.
De CDI is origineel.
Net moest ik even boodschappen doen, dus heb maar weer een poging gedaan. 1x trekken aan het touwtje, direct lopen. Gaf wat teveel gas, viel meteen weer uit. Daarna met wat meer choke op gang geholpen, maar ik ben bang dat ik wederom teveel gas gaf: viel weer uit. Krijg hem nu ook niet meer aan de gang, helaas.
Ik heb nu �cht geen idee meer wat het kan zijn. Carburateur is schoon, de brandstofslangetjes lopen goed door vanaf de tank (gekeken door hem los te halen van de carb en in een vaas te laten lopen), de gas- en chokeschuif bewegen soepel en zijn schoon, CDI is goed aangesloten, hij moet als het goed is voldoende lucht krijgen want ik heb extra gaten gemaakt rond de filterbehuizing... Wat hebben we nog meer? Het is dus een probleem wat van het ene op het andere moment is ontstaan.
Ja dat buisje links op de foto.
Pers hem eens terug in de bankschroef zoals ik zei.
Dan weer proberen.
Pers hem eens terug in de bankschroef zoals ik zei.
Dan weer proberen.
Achterkapje losgeschroefd. Plotseling viel het kwartje - tenminste, ik zag het ineens. Er zit een klein breukje in de blauwe kabel aan de CDI. Even vonk getest, en ja hoor: geen vonk, heel af en toe een zwakke. Kabeltje rechtgebogen, vonken als de brandweer. Testritje, hij gaat als een trein. Makkelijk 27, begrenzer wist niet wat hem overkwam.
Nieuw probleem: hij gaat nu niet meer uit. Eerst maar laten stikken, nu uitzoeken waar deze issue zit.
UPDATE: Carb er weer even uitgehaald, wat plastic weggesmolten met het soldeerijzer en het palletje teruggevonden waar dat kortsluitdraad aan moet. Met een beste hoop soldeer vastgemaakt, hij gaat weer uit. Hij is volgensmij weer helemaal fit! (Ervanuitgaande dat hij na het demonteren en terugzetten van de carb nog steeds zo lekker rijdt als net met het testritje)
Nieuw probleem: hij gaat nu niet meer uit. Eerst maar laten stikken, nu uitzoeken waar deze issue zit.
UPDATE: Carb er weer even uitgehaald, wat plastic weggesmolten met het soldeerijzer en het palletje teruggevonden waar dat kortsluitdraad aan moet. Met een beste hoop soldeer vastgemaakt, hij gaat weer uit. Hij is volgensmij weer helemaal fit! (Ervanuitgaande dat hij na het demonteren en terugzetten van de carb nog steeds zo lekker rijdt als net met het testritje)