Het enige echte originele gezelligste forum voor alle Spartamet-Saxonette-Hudson-Rotary liefhebbers en hobbyspecialisten zonder commercieel oogmerk, wordt gratis lid!
Spartapappa schreef: ↑08-09-2019 18:59
Misschien een goede tip van de dag, ga voor je spartamet staan als hij weer eens dwars doet.
En dreig met de voorkamer, je zal zien dat hij dan eieren voor zijn geld kiest en loopt/rijdt als een naaimachientje.
Bij die van werkte het tot nu toe.......
De volgende keer als hij het niet doet, dan werkt het hoop ik ook.
Anders beloof ik de shredder!
Welkom bij de club!
Een echte Spartamet rijder heeft een haat/liefde verhouding met zijn metje
Zo voelt het inderdaad ja.....
Maar zou je met een Tk carburateur minder problemen hebben als de Bing?
Of is deze net zo dwars als de Bing?
Wat zijn de verschillen t.o. elkaar?
En wat is bij de Tk beter als bij de Bing?
Wel heb ik begrepen dat de Tk een iets grote sproeier heeft, (minder snel verstopt???) of is dat niet zo?
Ja Bing of TK....
Daar gaan we:
Voordelen van TK t.o.v. Bing.
1) De TK heeft een v��l betere vlottersluiting.
Dat zit hem enerzijds in de rubber punt van de vlotternaald, maar vooral in de hevelwerking van de vlotter.
De naald zit vlakbij het draaipunt van de vork, terwijl het aangrijpingspunt van de vlotter op de vork een stuk verder weg ligt.
Kracht maal arm....weet u nog?
Bij Bing is het gewoon een ��n op ��n "kurkje" , de naad en vlotterzitting van metaal, de geringste onrondheid van naald of zitting of scheefstand van de naald heeft al lekkage tot gevolg. Tijdens rijden niet zo'n probleem, de motor verbruikt meer dan de de vlotter lekt.
Maar zet je de motor uit...goed membraan of een kraantje is een must.
2) De vlotterbak van een TK gaat zelden stuk, terwijl die van Bing....ja door te vast aanschroeven in de relatief zachte kurkpakking,
maar ook door de scherpe hoeken in het plastic bij de twee bevestigingsschroefjes.
3) De dekselplaat is bij het draaipunt van de hevels veel robuuster uitgevoerd, terwijl bij Bing dat "oog" wel eens af wil breken.
4) De gasschuif van een TK is niet zo breukgevoelig, dat zit hem in de kleinere diameter van het "koppelstiftje", het gaatje (=zwakke punt)
in de gasschuit is dus ook kleiner, 2 in plaats van 2,5 mm.
5)Het benzinemembraan van een TK gaat zelden stuk, terwijl Bing membranen...
6)Het demonteren van de schuiven/ hevels is door de circlips die gebruikt zijn wat makkelijker.
Nadelen heeft de TK ook:
1) Er zijn slecht of zelfs niet nieuwe onderdelen voor te krijgen.
2) Het venturibuisje zit er wat losjes in.
3)Grotere kans op vervuiling; bij bing heb je die rubber manchetten in het membraan waardoor gas- en chokeschuiven lopen, bij TK...niets,
alleen een stofringetje bij de chokeschuif.
4)Het schroefdraad in het carb.huis gaat gauw kapot of is weg, enerzijds doordat de lengte van de tapgaatjes zo kort is,
anderzijds doordat het geen "blinde" maar doorlopende gaatjes zijn ( op ��ntje na).
Vocht en zout in de winter hebben vrij spel en Zink, waaruit het carburateurhuis bestaat, is een bijzonder onedel metaal.
In combinatie met de stalen schroeven en zout water...lost het op.
Is allemaal wel te repareren met helicoils of draadbusjes.
Moin,
in princiep het zelfde maar kan zijn da je een ander O-ring moet hebbben
Voor de originele moet je een O-ring met afmeting 27x2,5 hebben
bij een replica is een O-Ring 27x3 nodig
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Ik vraag veel info hier op het forum.
Elke keer ben ik weer verast dat ik zo snel een goed en passend antwoord krijg.
Komt nog een vraag: mijn metje is een Dlx e-start 399, loopt bij dit type motoriseering vroeg of laat altijd de keering eruit ? (koppelingszeide)
Of is dit bij enkele 399ers ?
Of heeft het eruit lopen met iets anders te maken waardoor er te veel druk op de keering komt?
Mijn pa had een 399 handstart, waar ook de keering er uit was gelopen (koppelingszeide)
Deze motor heb ik toen open gehad en de keuring vast gelijmd met curil.
De met liep toen weer als nieuw.
Ook heb ik begrepen dat de 099 en de 199 er geen last van hebben door een andere constructie.