Volgende probleem: eerst niet meer aan, nu niet meer uit

Technische vragen
Plaats reactie
Lindetjuh

Volgende probleem: eerst niet meer aan, nu niet meer uit

Bericht door Lindetjuh »

Vandaag naar het werk. En ja hoor, geen puf. Niks, noppes nada. Dan maar op de fiets. Spartamet? Nou... Spartametdefiets, zal je bedoelen!

Net nog maar een poging, nog steeds niks. Hele boel weer uitelkaar. Het klinkt alsof hij niet vonkt, want hij 'probeert' niet eens the starten. Hij verzuipt ook niet, na een minuut of 5 aan het touwtje sjorren. Kon niets bijzonders vinden, behalve natuurlijk het palletje dat ik hier naar de verdoemenis heb geholpen.

Mijn interpretatie
Afbeelding

Ik denk dat ik het zo goed zie: als hij op de rijstand of chokestand staat, dan komt door de chokehendel het 'kortsluithaakje' omlaag, van het palletje af met de draad naar het CDI. Zet je hem op de 'uitstand' dan druk je hem weer omhoog tegen het palletje.

Ik denk dat door mijn geklungel met het palletje deze gewoon constant tegen het kortsluithaakje kwam en dus ook niet wilde starten, hij maakte immers direct kortsluiting. Met een klein schroevendraaiertje het palletje helemaal vrij gemaakt, nu beweegt hij weer netjes op en neer. Carb en de hele reutemeteut weer vastgeschroefd, tijd om te testen.

Sjor 1, niks. Sjor 2, niks. Sjor 3, niks. Sjor 4, benzinekraantje vergeten, tuurlijk. Sjor 5, niks, sjor 6, daar gaat 'ie. Gefixt, dacht ik. Toen wilde ik hem weer terug naar binnen zetten. Gaat 'ie niet meer uit op de 'juiste stand' voor die actie. Heb hem maar laten stikken, maar nu weet ik het niet meer. Waarom gaat hij nu niet meer uit??!! Palletje lijkt nog steeds te bewegen, draadjes zijn goed aangesloten op elkaar en de CDI...

Afbeelding

Enige voordeel: door al dat stilstaan heb je tijd zat om een voordrager en nieuwe fietstassen te fixen.
Afbeelding
Vrotkees
site mod

Re: Volgende probleem: eerst niet meer aan, nu niet meer uit

Bericht door Vrotkees »

als je de stekker loshaalt van het kortsluit contact en je hebt dan nog geen vonk is er iets mis met de spoel /CDI
Vaak is er een kabelbreuk
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Vrotkees schreef: 14-09-2019 02:04 als je de stekker loshaalt van het kortsluit contact en je hebt dan nog geen vonk is er iets mis met de spoel /CDI
Vaak is er een kabelbreuk
Ok, volgens mij was het dat 'ie kortsluiting maakte doordat het palletje verkeerd zat. Vandaag nog maar eens wat prutsen, hij wil dus wel starten en rijden, maar niet meer gewoon uit.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

als je nu het goed soldeert zoals ik eerst uitlegde heb je al die problemen niet.
nu heb je dubbel werk.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Het soldeerwerk heb ik nogmaals nagelopen, het kortsluitheveltje kan bewegen, de chokehendel beweegt hem, maakt contact met het kortsluitpalletje. Hij kan zelf ook bewegen, veertje drukt hem ook netjes weer terug. Ik ga er vanuit dat er ergens in het blauwe/rode deel van dat draad een breukje zit. Ooit maar een keer vervangen, maar ik heb nu wel genoeg benzinegeur verspreid dat ik er zelf moe van ben!

Voorlopig stationair toerental wat omlaag bijgesteld zodat hij vrij snel uitvalt wanneer ik hem op vol-choke zet.
blauwlap
Erelid

Bericht door blauwlap »

Controleer of het palletje goed werkt met een multimeter. Zet de meter op Ohm meten. Een pen aan het draadje en de andere tegen het motorblok of carburateur.
In de uitstand moet je sluiting meten, in de andere standen niet.
Plaats reactie