Herken de lekke keering
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Herken de lekke keering
De symptomen van een lekke krukas keering koppelingszijde zijn mij bekent.
Ik heb toen mij dit overkwam gelijk alle keeringen vervangen, inclusief zuiger+veer.
Maar wat kunnen of zijn nu de symptomen van een lekke keering aan de krukaszijde ?
Dit is gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid...
Ik heb toen mij dit overkwam gelijk alle keeringen vervangen, inclusief zuiger+veer.
Maar wat kunnen of zijn nu de symptomen van een lekke keering aan de krukaszijde ?
Dit is gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid...
Re: Herken de lekke keering
Wazige klachten van vermogensverlies.
het mengsel verdwijnt dan gedeeltelijk langs de krukas.
Meestal is dan de tap van krukas ingelopen en verklaart dat de lekkage.
het mengsel verdwijnt dan gedeeltelijk langs de krukas.
Meestal is dan de tap van krukas ingelopen en verklaart dat de lekkage.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Herken de lekke keering
Dat heeft mijn 499 blokje ook een ingelopen krukas.
Gelukkig zat de krukas vastgeroest, dus al kaduuk!
Maar het krukasje van het 199 motortje is perfect, dus die gebruik ik nu.
En even een update: de herenmet zit al in elkaar gedeeltelijk, alleen de uitlaat carburateur en alle kabels erop. (ontsteking vonkt ook al)
Dan nog wat kleine dingen monteren en gaan!
Alleen weet ik niet of het gereviseerde blokje netjes loopt.
Dus dat probeer ik eerst uit. Anders demonteer ik hem en ga hem zelf reviseren.
Ik blijk dus 1 1/2 spartamet gekocht te hebben in onderdelen.
De herenmet word wel een soort frankenstein, van allemaal onderdelen samen gevoegd.
Maar het ziet er allemaal redelijk netjes uit....al zeg ik het zelf..
Gelukkig zat de krukas vastgeroest, dus al kaduuk!
Maar het krukasje van het 199 motortje is perfect, dus die gebruik ik nu.
En even een update: de herenmet zit al in elkaar gedeeltelijk, alleen de uitlaat carburateur en alle kabels erop. (ontsteking vonkt ook al)
Dan nog wat kleine dingen monteren en gaan!
Alleen weet ik niet of het gereviseerde blokje netjes loopt.
Dus dat probeer ik eerst uit. Anders demonteer ik hem en ga hem zelf reviseren.
Ik blijk dus 1 1/2 spartamet gekocht te hebben in onderdelen.
De herenmet word wel een soort frankenstein, van allemaal onderdelen samen gevoegd.
Maar het ziet er allemaal redelijk netjes uit....al zeg ik het zelf..
Re: Herken de lekke keering
voordelen van een heren zijn:
-1 zeldzaam zijn +/- 90% zijn damesmetjes van alle geproduceerde metjes.
-2 veel stabieler en sterker zijn.
-3 makkelijker op te hangen aan het frame dmv beugels aan de muur.
Zover ik weet zijn er nu in totaal 3 leden op het forum die op een herenmetje rijden.
en ja zo een frankenstein met is wel de beste manier om alle dingen van een metje te leren.
-1 zeldzaam zijn +/- 90% zijn damesmetjes van alle geproduceerde metjes.
-2 veel stabieler en sterker zijn.
-3 makkelijker op te hangen aan het frame dmv beugels aan de muur.
Zover ik weet zijn er nu in totaal 3 leden op het forum die op een herenmetje rijden.
en ja zo een frankenstein met is wel de beste manier om alle dingen van een metje te leren.
Re: Herken de lekke keering
De tap ingelopen....dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Omdat niet alleen valse lucht langs de keerring aangezogen wordt maar tijdens de arbeidsslag ook mengsel
langs de keerring naar buiten wordt geperst wordt het vaak een smeerboel achter het startdeksel.
De benzine verdampt, de tweetaktolie niet.
Zie je troep/olie/zand achter de startkap dan is dat een indicatie dat de keerring lek is, zeker als er ook
vermogensverlies is!
Laatst gewijzigd door spartarie op 19-10-2019 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Herken de lekke keering
Ok duidelijk verhaal.
Als het blokje van de herenmet zou lekken, dan heb ik dat snel in de gaten. Dan gaat hij open!
Maar eerst maar even kijken hoe hij loopt.
Vandaag de carburateur na gekeken en de venturi eruit gehaald.
Toen kwam ik tot de ontdekking dat de boven plaat een scheur had.
Deze heb ik hersteld door er een stukje op maat gemaakt plastic op te lijmen.
Ook heb ik allemaal nieuwe schroeven en een nieuwe pakking set voor de TK besteld.
Ik had twee TK huisjes, en de vieze was de beste.
De schone was krom (heb ik gericht is nu recht) en er was al bij een gat een nieuwe draad getapt.
Ook was er een schroefdraad dol.
Maar nu de TK beter bestudeert te hebben, vind ik het schroefdraad best wel fragiel....
Ik heb een keer hier de vraag gesteld wat zijn de verschillen tussen Tk en Bing beter/slechter.
Nu vind ik het schroefdraad erg teer.
Maar ik vind het flotter gedeelte en het brandstofmenbraam veel beter!
Als er nu Bing schroefdraad op de TK zat zou het feestje compleet zijn.
Trouwens vrot, wat jij zegt dat je van zo,n frankenstein met een hoop leert. Dat is zo erg waar!
Ik kom steeds een stapje verder, en ik heb er zo veel plezier in !
Vandaag was het zowaar droog!!!!!!
Dus even met de gereviseerde dames met gereden, ik dacht even een blokje om. Ja fout!!
Dat werden gewoon weer even ruim 25 km..
En met bp 98 castrol syntetische olie en feulfit en alles keurig 1 op 80 gemixt.
Ik had het idee dat het metje even wat fijner liep, maar dat kan ook tussen de oren zitten.
Hij liep netjes 30/31 dus ben erg tevreden
Als het blokje van de herenmet zou lekken, dan heb ik dat snel in de gaten. Dan gaat hij open!
Maar eerst maar even kijken hoe hij loopt.
Vandaag de carburateur na gekeken en de venturi eruit gehaald.
Toen kwam ik tot de ontdekking dat de boven plaat een scheur had.
Deze heb ik hersteld door er een stukje op maat gemaakt plastic op te lijmen.
Ook heb ik allemaal nieuwe schroeven en een nieuwe pakking set voor de TK besteld.
Ik had twee TK huisjes, en de vieze was de beste.
De schone was krom (heb ik gericht is nu recht) en er was al bij een gat een nieuwe draad getapt.
Ook was er een schroefdraad dol.
Maar nu de TK beter bestudeert te hebben, vind ik het schroefdraad best wel fragiel....
Ik heb een keer hier de vraag gesteld wat zijn de verschillen tussen Tk en Bing beter/slechter.
Nu vind ik het schroefdraad erg teer.
Maar ik vind het flotter gedeelte en het brandstofmenbraam veel beter!
Als er nu Bing schroefdraad op de TK zat zou het feestje compleet zijn.
Trouwens vrot, wat jij zegt dat je van zo,n frankenstein met een hoop leert. Dat is zo erg waar!
Ik kom steeds een stapje verder, en ik heb er zo veel plezier in !
Vandaag was het zowaar droog!!!!!!
Dus even met de gereviseerde dames met gereden, ik dacht even een blokje om. Ja fout!!
Dat werden gewoon weer even ruim 25 km..
En met bp 98 castrol syntetische olie en feulfit en alles keurig 1 op 80 gemixt.
Ik had het idee dat het metje even wat fijner liep, maar dat kan ook tussen de oren zitten.
Hij liep netjes 30/31 dus ben erg tevreden
Re: Herken de lekke keering
een metje dat rond de 30 rijd is echt niks mis mee.
vergeet niet je hebt maar een 0.7 PK 30 cc motortje
vergeet niet je hebt maar een 0.7 PK 30 cc motortje

- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Herken de lekke keering
Vandaag de grote dag!
De herenmet start en rijdt...
Ik heb nog het meeste werk aan de tk carburateur gehad.
Jezus wat was dat ding gaar!!!
Schroefdraden dol, bevestiging kant zo krom als een hoepel (echt erg) bovenplaat gebroken, gasschuif hersteld.
Ik ben er een tijdje zoet mee geweest maar hij is lekvrij gelukkig.
Alleen loopt het heren metje weer anders als mijn damesmet.
Kan het ook niet goed omschrijven hoe anders, misschien ietsje rauwer.
Of het zit tussen mijn oren.....maar in iedergeval het loopt!
Zo heb ik nu een goed lopende dames en herenmet, door dit geweldige forum met alle goede tips!
De herenmet start en rijdt...
Ik heb nog het meeste werk aan de tk carburateur gehad.
Jezus wat was dat ding gaar!!!
Schroefdraden dol, bevestiging kant zo krom als een hoepel (echt erg) bovenplaat gebroken, gasschuif hersteld.
Ik ben er een tijdje zoet mee geweest maar hij is lekvrij gelukkig.
Alleen loopt het heren metje weer anders als mijn damesmet.
Kan het ook niet goed omschrijven hoe anders, misschien ietsje rauwer.
Of het zit tussen mijn oren.....maar in iedergeval het loopt!
Zo heb ik nu een goed lopende dames en herenmet, door dit geweldige forum met alle goede tips!
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1213
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Herken de lekke keering
Maar wat ik ook nog even kwijt wil, die rot metjes zijn verslavend!
Ik heb helaas niet alle dagen tijd (ik heb een vrouw en jong kind)
En die eisen ook de nodige aandacht op, en dan heb ik mijn werk ook nog.
Anders zat ik nog veel meer aan metje,s te sleutelen.
Ik heb helaas niet alle dagen tijd (ik heb een vrouw en jong kind)
En die eisen ook de nodige aandacht op, en dan heb ik mijn werk ook nog.
Anders zat ik nog veel meer aan metje,s te sleutelen.
Re: Herken de lekke keering
je was gewaarschuwd die krengen staan er bekend om verslavend te zijn 
Ook al ben je niet direct bezig aan een metje. Gereedschap maken, technische specificaties van onderdelen en middelen verzamelen en lezen.
Het is alles behalve een simpele geestdodende hobby je word er juist slimmer en creatiever van.
en als bonus heb je dan ook nog een handig vervoermiddel waar je makkelijk overal mee komt.
Ik denk dat alleen zelf bier brouwen in de buurt kan komen

Ook al ben je niet direct bezig aan een metje. Gereedschap maken, technische specificaties van onderdelen en middelen verzamelen en lezen.
Het is alles behalve een simpele geestdodende hobby je word er juist slimmer en creatiever van.
en als bonus heb je dan ook nog een handig vervoermiddel waar je makkelijk overal mee komt.
Ik denk dat alleen zelf bier brouwen in de buurt kan komen

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast