Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Technische vragen
Lindetjuh

Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door Lindetjuh »

Mijn fijne brommertje begint te zeuren als hij na een kwartiertje is warm gelopen. Ben je aan het rijden, houdt hij ineens in. Alsof er even geen brandstof is, of dat hij niet vuurt. Heel kort, iets van een halve seconde, misschien een seconde. Als ik bij een verkeerslicht weg wil rijden heeft hij er erg veel moeite mee totdat er een beetje vaart in zit, maar dan 'hobbelt' hij ook nog wel een beetje. Het is allemaal 50 jaar oud en origineel. Geen enkele scooterhandelaar in de buurt wil er zijn handen aan vuilmaken omdat ze geen verstand hebben.

Carburateur is brandschoon, benzineslangetje en filters zijn nieuw.

Verder nog een ding: ik vraag me al een tijdje af wat het koperkleurige bout/moertje/schroefje is aan de zijkant van de carburateur. Ideeën? Ik kan het niet terugvinden in de handleiding.

Afbeelding
spartarie
site mod

Re: Brommer loopt slechter als 'ie warm is

Bericht door spartarie »

Dat zou de luchtschroef kunnen zijn.
Hoe af te stellen lees je b.v. hier: https://www.mxvintage.be/techtime-lucht ... f-stellen/
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Ik heb uit pure verveling het ding losgedraaid, het lijkt mij een sproeier!

Nu we hier toch zijn, ik zit eraan te denken om de ontsteking van deze brommer te vervangen. De klachten lijken volgens een aantal andere brommermaten op een condensator en spoel die beginnen te haperen. Nu vraagt de originele gebruikershandleiding om een 'Bosch vliegwiel-magneetontsteking LM/URB 1/116/17L (6/1) wisselstroom'. Na 50+ jaar is dit allemaal nog lastig te vinden, maar zou dit een match kunnen zijn? http://www.rinkytoys.nl/artikel/ontstek ... ndapp.html
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

de zelfde blokjes zitten ook onder oude Sparta brommers.
Voor onderdelen van dit soort blokjes is het misschien wijs lid te worden van de Sparta bromfietsclub.
Er zijn heel veel onderdelen die ze op voorraad hebben en ook opnieuw laten maken.
Ik weet niet of de Batavus bromfietsclub dat ook heeft maar die bestaat ook
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

Lindetjuh schreef: 27-05-2020 22:53 Ik heb uit pure verveling het ding losgedraaid, het lijkt mij een sproeier!

Nu we hier toch zijn, ik zit eraan te denken om de ontsteking van deze brommer te vervangen. De klachten lijken volgens een aantal andere brommermaten op een condensator en spoel die beginnen te haperen. Nu vraagt de originele gebruikershandleiding om een 'Bosch vliegwiel-magneetontsteking LM/URB 1/116/17L (6/1) wisselstroom'. Na 50+ jaar is dit allemaal nog lastig te vinden, maar zou dit een match kunnen zijn? http://www.rinkytoys.nl/artikel/ontstek ... ndapp.html
ziet eruit als een sproeier zoals ook op de 12/17mm bing bij zundapp gebruikt wordt, daar zijn ook verstelbare sproeiers voor die je aan de buitenkant kunt verstellen.

de condensator zit er in om de vonk tegen te gaan tussen de contactpunten, dus als je er een vind van een zundapp oid wat pas dan zal dat waarschijnlijk wel goed gaan, wat deze oude brommertjes ook wel eens helpt is de ontsteking met spoelen helemaal schoonmaken, door de vele jaren heen heb je olie en andere rommel overal zitten, ik deed dat bij zundapp ook vaak, helemaal schoon maken en nieuwe bedrading eraan want door de warmte wordt daar ook de bedrading slecht.
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Op die manier! Ik heb toch maar de hele ontstekingsset uit de link maar besteld. Eerst oude spul maar een keer schoonmaken, mocht hij dan al wel goed zijn heb ik nog wat achter de hand.
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Als ik zo,n oud 2 takt blokje op de foto zie, gaat mijn hart toch sneller kloppen.
Zo veel leuker dan die moderne 4 takt scootertjes.
Ik heb zo,n leuke brommertijd gehad, toen reden dit soirt juweeltje ook nog veel rond....
Je kocht ze toen voor een appel en een ei...uhh nu niet meer overigens.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Ook de jaren 80 verkoopsuccsen Puch Maxi's en vespa ciao's /si's zijn ook behoorlijk aan de prijs nou.
Al dat spul wat destijds gemaakt werd was betrouwbaar dagelijks vervoer.
In de jaren 90 toen de scooters opkwamen kocht je ze voor zeer weinig.

Een paar jaar geleden had ik het geluk voor weinig een goede Vespa Si brommer te kunnen kopen.
Zo eentje had ik vroeger gehad alleen in omgedraaide kleurstelling Zwart met rode accenten en nu een rode met zwarte accenten.

Snorfietsen hebben we genoeg een leuk geel kenteken brommertje erbij is altijd leuk :D
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Prutser-2009
Erelid

Bericht door Prutser-2009 »

Tja ik heb in de jaren 80 zelf zundapp gereden(en ook tot op het laatst boutje en blok helemaal uit elkaar gehad), later verkocht om geld vrij te maken voor een motor, tegenwoordig kost een leuke zundapp al snel 5000 euro, ook een tijd lang een puch gehad, in die tijd was alles 2 takt, zelfs mijn eerste motor was een tweetakt
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Lindetjuh

Bericht door Lindetjuh »

Tweetakt is gewoon lekker simpel om aan te werken, heerlijk. Brommertje is van 1969 en gelukkig goed onderhouden door de vorige eigenaar die hem nieuw had gekocht. Helaas een aantal jaar geleden overleden, de brommer bleef in een droge garage achter totdat ik hem begin dit jaar kocht van de weduwe. �375, geen slechte deal!
Plaats reactie