Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Spartapappa
Spartametoloog

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Bericht door Spartapappa »

En als je de met goed aan het lopen krijgt is de verslaving geboren !😁
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Bob_Janssen schreef: 28-07-2020 17:00 Vandaag wat eerder met werk klaar dus even aan de met rommelen. Bij nadere inspectie is het toch verstandig om maar een andere spoel te gaan zoeken, door aanslepen over het vliegwiel bij de vorige eigenaar is hij te ver heen, al wat draadjes liggen bloot na wat gefrunik aan het gemolten plastic. Ook maar even het vliegwiel eraf gehaald om de magneetjes bij te trimmen, iemand heeft in het verleden waarschijnlijk met een hoop kracht de verkeerde kant opgedraait om het moertje met links draad eraf te halen, ontbreekt een stuk :?, iedergeval genoeg om het weer vast te maken. Voor zover. Moet ik bij een nieuwe spoel kopen nog ergens op letten?
als je geen E-start hebt bouwen de meesten de ontsteking om tot een CDI loze ontsteking met een Tecumseh spoel.
Je hebt wel een goede hele kern nodig van een oude defecte Prufex spoel en 7 mm bougiekabel.

Door dat er zo gekloot is aan de moer van het vliegwiel moet je wel kijken of er geen speling op het vliegwiel is.
Een kapot vliegwiel maakt namelijk je spoel kapot.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
tarrel1982

Bericht door tarrel1982 »

Ik heb ook een tecumseh spoel besteld, voor mijn saxonette met handstand. Nu heb ik ook nog een mooie classic staan met e-start, hier kan dus geen tecumseh spoel op?
Bob_Janssen

Bericht door Bob_Janssen »

Heb even provisorisch een m8 moer met linkse tap ''geholpen'' om de juiste vorm te krijgen :D en het vliegwiel heeft geen speling, maar voor de zekerheid toch maar even een goede m8 moer met links draad regelen. Zo'n tecumseh spoel, wat zijn daar de voordelen van, behalve geen cdi nodig te hebben? Dit functioneert meteen als een ongegrensde cdi als ik mij dat zo voor moer stellen?
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

tarrel1982 schreef: 28-07-2020 22:05 Ik heb ook een tecumseh spoel besteld, voor mijn saxonette met handstand. Nu heb ik ook nog een mooie classic staan met e-start, hier kan dus geen tecumseh spoel op?
Daar kan wel een tecumseh spoel op maar je accu word niet opgeladen door het laadgedeelte van een normale spoel.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Bob_Janssen schreef: 28-07-2020 22:25 Heb even provisorisch een m8 moer met linkse tap ''geholpen'' om de juiste vorm te krijgen :D en het vliegwiel heeft geen speling, maar voor de zekerheid toch maar even een goede m8 moer met links draad regelen. Zo'n tecumseh spoel, wat zijn daar de voordelen van, behalve geen cdi nodig te hebben? Dit functioneert meteen als een ongegrensde cdi als ik mij dat zo voor moer stellen?
Groot voordeel is dat je maar 1 kabeltje nog hebt voor het kortsluit contacten en geen extra CDI
Hoe minder kabels hoe minder storingen door kabelbreuk.(trillingen)
Het is een spoel die gebruikt word voor tuin en bosbouw machines die moeten toeren maken dus die zijn uiteraard niet begrensd.

Nadeel is dat je wel handig moet zijn om de spoel om te bouwen en een goede kern moet hebben van een kapotte originele spoel.
Ik gooi voortaan de kapotte spoel alleen maar weg als ik de kern geoogst heb.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
tarrel1982

Bericht door tarrel1982 »

Vrotkees schreef: 29-07-2020 04:26
tarrel1982 schreef: 28-07-2020 22:05 Ik heb ook een tecumseh spoel besteld, voor mijn saxonette met handstand. Nu heb ik ook nog een mooie classic staan met e-start, hier kan dus geen tecumseh spoel op?
Daar kan wel een tecumseh spoel op maar je accu word niet opgeladen door het laadgedeelte van een normale spoel.
Oh dat is geen probleem. Doet ie toch al niet meer
Bob_Janssen

Mijn kern is nogal karig dus ik laat het gewoon bij een nieuwe. Heb er al eentje gevonden voor een schoon prijske dus ik kan niet klagen :D . Als ik hem binnen heb gaan we weer verder...
Bob_Janssen

Heb vanochtend de spoel binnengekregen en erop gezet. Vonkt weer als een nieuwe, mooie helder witte vonk ipv een zwakke paars-achtige vonk. Start en liep meteen, dus vanavond even een rondje rijden. Vliegwielmoer hoeft neem ik aan niet zo strak? Die heb ik handvast plus een beetje gedaan, vliegwiel zit zonder speling mooi vast.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Het vliegwiel zit met een conische verbinding vast net zo als een boor in een industri�le kolomboor/ draaibank.
Ook als je de moer niet genoeg als een normale M8 moer vast draait (40Nm) trekt ie zich vanzelf vast.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie