Het enige echte originele gezelligste forum voor alle Spartamet-Saxonette-Hudson-Rotary liefhebbers en hobbyspecialisten zonder commercieel oogmerk, wordt gratis lid!
Hallo,
ik heb een probleem met me Sparta hij verbrand atf olie en rookte als een malle probleem had ik gevonden de kering tussen de overbrengings ruimte en Carter maar al paar keer nieuwe kering in gezet maar hij blijft er uit ploppen iemand die weet waarom? En laatste vraag toen ik het blok uit mekaar haalde lagen er 2 ringen in de overbrengings ruimte 1 dun maar groot en de ander dik maar wat kleiner en ik kan maar niet vinden waar die 2 horen en word er gek van en als ik rij klinkt het alsof de tandwiel af en toe tegen blok wat schuurt
Alvast bedankt voor jullie hulp en fijne feestdagen
Mvg Crypto
Zo,n keering borgen met vloeibare pakking. (of centerponds)
De twee ringen horen op de aandrijfas te zitten.
Een is een shim, of te wel een afstands ring om de speling van het grotetandwiel binnen de juiste toloranties te brengen.
De ander (dikke ring) om de boel te borgen (grote tandwiel)
De losse ringen in het carter zijn onstaan door een getrokken achteras.
Dit gebeurd helaas nog wel eens door onkundigen vaklieden.
Gevolg......dat tijdens het rijden de ringen tussen wormwiel en grote tandwiel komen. En hier hun schade aan richten !
Dankje wel zal meteen kijken er voor Sparta nou langer dan 2 jaar en wil graag heel houden dat ding laat me altijd in de steek heb paar maand terug hele frame gerestoreerd overgespoten en gewrapped blok ook maar kering zit steeds dwars
Ik snap het.
Als je een Spartsmet hebt, en rijdende wil houden zonder de fietsenmaker steeds te spekken.
Dan ben je bijna verplicht om hier je heil te zoeken.
Er is hier veel kennis van de Spartamet aanwezig.
De meeste metjes hier zijn dan ook betrouwbaarder dan toen ze nieuw de fabriek verlieten.
Dit door de zwakke punten die in de loop der jaren/kilometers naar boven kwamen aan te pakken.
Er zijn een hoop modificaties te doen aan onze metjes
Zo,n keering borgen bij de 299/399 type,s is een goed begin als de boel open is.
Ook een carburateur ombouwen naar directe inlaat is een heel bruikbare mod.
Zo is het torretje al veel betrouwbaarder.
Oja voor ik het vergeet, de deco afdoppen bij de 399/499 type,s (ook weer betrouwbaarder.)
Keering borgen bij een 499 is weer niet nodig, dit van wegen een opstaande rand in het carter ter voorkoming van.........