Keerring carterzijde
Re: Keerring carterzijde
voor een 4takt met geen geharde kleppen is loodvervanger altijd nodig als je RON 95 of 98 gebruikt.
E10 in een klassieker tast de keerringen en afdichtingen aan met alle gevolgen van dien.
en dan heb ik het nog niet eens over injectie systemen die er niet tegen kunnen.
Het is niet voor niks dat het gemotoriseerd verkeer in Brazilië andere keerringen, afdichtingen en rubbers gebruiken om op Ichihol (100% alcohol) te rijden
Lood heeft een smerend karakter daarom konden de metjes ook in het begin 1:100 mix lopen op een iets hogere snelheid.
De begrensde CDI werd aangepast toen loodvrij werd ingevoerd zodat er meer onverbrand mengsel voor de smering was.
BP Ultimate is 1 van de meest voorkomende RON98 benzines.
Shell Vpower was een RON 96 voordat de E10 benzine kwam
Ulimate en Vpower zijn perfect voor onze metjes.Verbranden schoon en tasten de smering niet aan.
RON98 of Super98 bij de Tango of Tinq is ook goed maar is veel slechter verkrijgbaar.
E10 in een klassieker tast de keerringen en afdichtingen aan met alle gevolgen van dien.
en dan heb ik het nog niet eens over injectie systemen die er niet tegen kunnen.
Het is niet voor niks dat het gemotoriseerd verkeer in Brazilië andere keerringen, afdichtingen en rubbers gebruiken om op Ichihol (100% alcohol) te rijden
Lood heeft een smerend karakter daarom konden de metjes ook in het begin 1:100 mix lopen op een iets hogere snelheid.
De begrensde CDI werd aangepast toen loodvrij werd ingevoerd zodat er meer onverbrand mengsel voor de smering was.
BP Ultimate is 1 van de meest voorkomende RON98 benzines.
Shell Vpower was een RON 96 voordat de E10 benzine kwam
Ulimate en Vpower zijn perfect voor onze metjes.Verbranden schoon en tasten de smering niet aan.
RON98 of Super98 bij de Tango of Tinq is ook goed maar is veel slechter verkrijgbaar.
-
de saxonette, rijd weer goed, ik vroeg me alleen af, hoe de carterontluchting werkt, ja via het kanaaltje, tot zo ver snap ik het, maar dan draai je de bovenste inbusbout er in, mijns inziens is het kanaaltje dan afgesloten, of zie ik het verkeerd
?
overigens zat het kanaaltje voor meer dan de helft dicht met pakkingmateriaal, terwijl dit de eerste keer is dat het blokje open is geweest.
ik heb met monteren eerst een touwtje in het kanaaltje gelegd en flinterdun pakkingmateriaal gebruikt, touwtje er later weer uitgetrokken natuurlijk
ik heb een veerbediende ontluchtingdop liggen die in de olievulplug past (zo een die ook op tandwielkasten gebruikt word) is misschien ook een idee voor een betrouwbare ontluchting.
ik mis wel wat topsnelheid ong 1.5 tot 2km per uur ,start en trekt wel goed, zou die nog wat in moeten lopen, aangezien ik ook de zuigerveer vervangen heb ?
gr Arie de knaller.

overigens zat het kanaaltje voor meer dan de helft dicht met pakkingmateriaal, terwijl dit de eerste keer is dat het blokje open is geweest.
ik heb met monteren eerst een touwtje in het kanaaltje gelegd en flinterdun pakkingmateriaal gebruikt, touwtje er later weer uitgetrokken natuurlijk

ik heb een veerbediende ontluchtingdop liggen die in de olievulplug past (zo een die ook op tandwielkasten gebruikt word) is misschien ook een idee voor een betrouwbare ontluchting.
ik mis wel wat topsnelheid ong 1.5 tot 2km per uur ,start en trekt wel goed, zou die nog wat in moeten lopen, aangezien ik ook de zuigerveer vervangen heb ?
gr Arie de knaller.
Arie de Knaller schreef: ↑27-02-2021 20:42 de saxonette, rijd weer goed, ik vroeg me alleen af, hoe de carterontluchting werkt, ja via het kanaaltje, tot zo ver snap ik het, maar dan draai je de bovenste inbusbout er in, mijns inziens is het kanaaltje dan afgesloten, of zie ik het verkeerd?
Aan de onderzijde van die bovenste carterbout zit een kleine uitsparing, en de borst van de inbusbout
is wat kleiner dan het boorgat in het carterdeksel.
Bij de eerste 099 motoren zat die uitsparing trouwens aan de bovenkant, hier goed te zien.
ik heb met monteren eerst een touwtje in het kanaaltje gelegd en flinterdun pakkingmateriaal gebruikt, touwtje er later weer uitgetrokken natuurlijk![]()
Maar die ontluchtingsdop, werkt die in twee richtingen?
Lucht moet er uit kunnen, maar er ook weer in als de motor afkoelt.
Een andere oplossing is een verlengde vuldop.
Zorg dat het ontluchtingsgaatje ong. 5 cm hoog geboord wordt, en het inwendige gat moet zo'n 11 mm zijn.
Dus niet 5 mm zoals op de foto....dat moest ik opboren naar 11 mm omdat de olie omhoog gestuwd werd en via het
ontluchtingsgaatje naar buiten kwam.![]()
gr Arie de knaller.
Ja moet nog inlopen.
Komt goed, duurt een paar honderd kilometer.
Overigens zet ik tegenwoordig de keerring koppelingkant altijd met de open kant (waar je het veertje ziet)
naar de transmissie toe.
Vanaf die kant dicht de keerring het beste af, wanneer er in de krukkast onderdruk is tijdens de inlaatslag
wordt de dichtlip van de keerring dan extra aangedrukt.
Zo voorkom je olieverbruik.
Niet vanwege de kosten
maar ik wil niet dat transmissieolie boven de zuiger verbrandt.
Dat geeft maar vervuiling en koolaanslag.
Keerzijde is dat als er overdruk in de krukkast is er wat lucht/benzine mengsel de transmissie ingedrukt kan worden.
Kan denk ik niet zoveel kwaad, de benzine verdampt en gaat via het ontluchtingsgaatje uiteindelijk naar buiten.
Overigens hadden de eerste eentraps motoren een kogellager met een kortere borst, daar moest de keerring
met de dichte kant naar de transmissie geplaatst worden.
naar de transmissie toe.
Vanaf die kant dicht de keerring het beste af, wanneer er in de krukkast onderdruk is tijdens de inlaatslag
wordt de dichtlip van de keerring dan extra aangedrukt.
Zo voorkom je olieverbruik.
Niet vanwege de kosten

Dat geeft maar vervuiling en koolaanslag.
Keerzijde is dat als er overdruk in de krukkast is er wat lucht/benzine mengsel de transmissie ingedrukt kan worden.
Kan denk ik niet zoveel kwaad, de benzine verdampt en gaat via het ontluchtingsgaatje uiteindelijk naar buiten.
Overigens hadden de eerste eentraps motoren een kogellager met een kortere borst, daar moest de keerring
met de dichte kant naar de transmissie geplaatst worden.
- Spartapappa
- Spartametoloog
Het is links om, of rechts om Arie
-
komt allemaal niet zo nauw, kan allemaal

-
ok als die 5 cm om hoog moet is mijn veerbediende ontluchting veel te kort, zal er ook zo'n pijpje op maken, heb ik meer vertrouwen in, als de originele ontluchting.spartarie schreef: ↑27-02-2021 21:29Arie de Knaller schreef: ↑27-02-2021 20:42 de saxonette, rijd weer goed, ik vroeg me alleen af, hoe de carterontluchting werkt, ja via het kanaaltje, tot zo ver snap ik het, maar dan draai je de bovenste inbusbout er in, mijns inziens is het kanaaltje dan afgesloten, of zie ik het verkeerd?
Aan de onderzijde van die bovenste carterbout zit een kleine uitsparing, en de borst van de inbusbout
is wat kleiner dan het boorgat in het carterdeksel.
Bij de eerste 099 motoren zat die uitsparing trouwens aan de bovenkant, hier goed te zien.
ik heb met monteren eerst een touwtje in het kanaaltje gelegd en flinterdun pakkingmateriaal gebruikt, touwtje er later weer uitgetrokken natuurlijk![]()
Maar die ontluchtingsdop, werkt die in twee richtingen?
Lucht moet er uit kunnen, maar er ook weer in als de motor afkoelt.
Een andere oplossing is een verlengde vuldop.
Zorg dat het ontluchtingsgaatje ong. 5 cm hoog geboord wordt, en het inwendige gat moet zo'n 11 mm zijn.
Dus niet 5 mm zoals op de foto....dat moest ik opboren naar 11 mm omdat de olie omhoog gestuwd werd en via het
ontluchtingsgaatje naar buiten kwam.![]()
gr Arie de knaller.
Ja moet nog inlopen.
Komt goed, duurt een paar honderd kilometer.
is dit zelfbouw of zo te bestellen?
Ja hoor ben ook niet van plan om er een oorlog over te beginnen.
Die zijn er al geweest...

Wil alleen mijn zienswijze argumenteren.
En ja, daadwerkelijk kon ik, bij de methode "open kant naar de krukas" , soms (aanzienlijk) olieverbruik vaststellen.
Maar ieder zijn meug!
Nee is zelfbouw.Arie de Knaller schreef: ↑27-02-2021 23:40 ok als die 5 cm om hoog moet is mijn veerbediende ontluchting veel te kort, zal er ook zo'n pijpje op maken, heb ik meer vertrouwen in, als de originele ontluchting.
is dit zelfbouw of zo te bestellen?
Overigens voldoet de standaard ontluchting gewoon goed.
Pas als wat sneller gereden wordt

In dat geval is zo'n verlengde vuldop een oplossing.
- Spartapappa
- Spartametoloog
Een Robin Prutser ! Goh wat tof man !
Ik heb een Reliant Rialto uit 1992 gehad op motor kenteken MR .. ..
Wat is dat een beleving om daar mee te rijden !
Mijn pa ging ook wel eens mee toeren samen, ook hij kreeg een glimlach op zijn gezicht.
Vooral als we een bocht namen
Ik heb een Reliant Rialto uit 1992 gehad op motor kenteken MR .. ..
Wat is dat een beleving om daar mee te rijden !
Mijn pa ging ook wel eens mee toeren samen, ook hij kreeg een glimlach op zijn gezicht.
Vooral als we een bocht namen