Deco klep

Technische vragen
Vrotkees
site mod

Re: Deco klep

Bericht door Vrotkees »

Daarom zijn we lid van de bond VOOR het vloeken :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Arie de Knaller

Bericht door Arie de Knaller »

ja foutje van mij Vrot, die magneten zitten op t vliegwiel.
ik zie geen enkele aanloopsporen op het vliegwiel, vanavond ff verder zoeken, en schelden, razen enz :mrgreen:
gr Arie de Knaller.
Arie de Knaller

Jammer, maar het blokje is waarschijnlijk total loss, er steekt een stukje van denk ik de zuigerveer in de uitlaatpoort wat de zuiger doet blokkeren.
ik vindt het wel vreemd dat dit direct gebeurde na montage van de snelle cdi, heeft alleen staionair gelopen, zal wel toeval zijn.
nu op zoek naar een leeg 301 A blokje met losse kop, en dan alles behalve de keerringen overzetten, alle delen zijn 3 maanden geleden en nu 800 km verder vervangen, jammer maar het is niet anders.
als iemand nog een leeg blokje weet met hele mooie cilinder, ik houd me aanbevolen !
gr Arie de Knaller.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Oei een gebroken zuigerveer is einde oefening blokje.

Had je misschien de zuiger verkeerd om gemonteerd de pijl moet naar de uitlaatpoort wijzen.
Wat ook kan is dat de cillinderwand heeft losgelaten.

Om alles over te zette heb je een set bij elkaar horende carterdelen nodig en een passende zuiger.
In jouw geval zou ik voor een 499 zonder losse kop gaan.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Je hebt gelijk vrot, een mooi 499 setje Carters.
Een setje 399 zou ook nog kunnen, alleen dan de koppelings keering borgen. (Bij een 499 niet nodig)

Als je nog een goede Carter set zoekt, ik zou je wel kunnen helpen aan 399 Carters.
Ik heb nog twee 399 blokjes uit elkaar liggen.
Allebei met zeer gave cinderwanden. (En bijbehorende achterdelen)

De kans als je een kompleet blokje op mp koopt bijvoorbeeld.
Is dat de cilinder ook schade heeft o.i.d.
Arie de Knaller

blokje gedemonteerd zonet, en inderdaad de cilinderwand weggevreten [ had gister door t bougie gat naar binnen gekeken]
past alles van een 301 A blokje 1 op 1 over op een 499 blokje, ook de E start ? dit omdat alles in de aandrijving vervangen is 3 maanden geleden, met nieuwe onderdelen, wat erg veel heeft gekost.
dan wil ik dus al mijn nieuwe onderdelen van de 301 overzetten in een 499 carterset met een bijbehorende zuiger.
Heb overigens ook bij een betrouwbaar iemand een nieuw 301 A blokje gevonden, maar heb ondertussen begrepen dat de 499 blokjes echte km vreters zijn, i.p.v cilinderwand vreters :lol:
Gr Arie de Knaller.
Spartapappa
Spartametoloog

Een 399 is gelijk aan een 499.
Alleen ontbreekt het randje/dammetje die de koppelings keering op zijn plaats houd.
Als je deze borgt bij een 399 met vloeibare pakking of centerpondsjes, dan gebeurd er ook niks meer mee.
Ook is een 399 geschikt voor e-start. (Zit ook een decompreseur op)
Aan de buitenkant is niet te zien of het een 399 of 499 is.
Dit kun je alleen zien aan het type nummer dat bij de oliedop staat.
Ook als de blokjes open zijn aan het randje/dammetje of het ontbreken hiervan.
Ik zou jou adviseren om een blokje met vaste cilinder te nemen.
Je aandrijving is zo over te zetten.
Ik heb eventueel een mooie carterset met zuiger, maar dat laat ik aan jezelf over.
Ook heb ik eventueel gewenst de complete aandrijving erbij.
Spartapappa
Spartametoloog

Er is trouwens een uitzondering, een vroege 399 heeft niet van die open ronde gietsels boven op het blok.
Dan lijkt het net een 299 met decompreseur.
De latere 399 blokje hebben die ronde gietsels wel boven op het blokje net als de 499.
Dan is het alleen aan het type nummer te zien.
Arie de Knaller

Goeiedag,
Ik heb nu een geheel nieuw 499 blokje gekocht, alles nieuw ontsteking carb koppeling echt alles, omdat de sax dagelijks gebruikt gaat worden, door de vrouw hoofdzakelijk.
kwam bij het vastgelopen blokje ook nog een bijna afgebroken kabeltje waar die de bobine uitkomt tegen, lijkt me lastig te repareren, iemand een tip ?
de onderdelen van het kapotte blokje, gebruik ik voor me jaren negentig met, zag zojuist dat ie erg veel speling op t achterwiel heeft.

gr Arie de Knaller.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Arie de Knaller schreef: 17-04-2021 20:07 Goeiedag,
Ik heb nu een geheel nieuw 499 blokje gekocht, alles nieuw ontsteking carb koppeling echt alles, omdat de sax dagelijks gebruikt gaat worden, door de vrouw hoofdzakelijk.
kwam bij het vastgelopen blokje ook nog een bijna afgebroken kabeltje waar die de bobine uitkomt tegen, lijkt me lastig te repareren, iemand een tip ?
de onderdelen van het kapotte blokje, gebruik ik voor me jaren negentig met, zag zojuist dat ie erg veel speling op t achterwiel heeft.

gr Arie de Knaller.
Geheel nieuw....betekent dat dat het blokje nog nooit gelopen heeft?
Of zijn alleen een aantal onderdelen door nieuwe vervangen?
Toch niet in Goor gekocht hoop ik? :lol: :lol:
Dat afgebroken kabeltje....je zou hem uit kunnen graven en er een nieuw kabeltje aan kunnen solderen, beter is "krimpen".
Dat vereist weer speciaal gereedschap...
Een andere spoel...ik ben er zeker van dat je die hier in het forum voor een zacht (geen marktplaats) prijsje kan verkrijgen.
Plaats een oproep bij "gevraagd".
Andere optie: Je bestelt bij Aliexpress een Tecumseh spoel, bouw hem op de kern die je al hebt
en je bent van alle kabeltjes/CDI af...
En die speling op het achterwiel, dat betekent meestal dat niet alleen de kogellagers, maar ook de loopvlakken op aandrijfas en stelconus schade hebben.
Plaats reactie