Hoi

Voorstellen nieuwe leden
Plaats reactie
opagerard

Hoi

Bericht door opagerard »

Hoi allemaal,

Ik ben Gerard, 57 jaar oud, jong, oud ???
Ik doe relatief zwaar werk, waar ik op de fiets naar toe ga.
Soms met een aanhanger er achter als ik veel of zware spullen mee wil nemen.
Klusjes voor particulieren.
Soms wat verder weg en uiteraard ook vaak tegenwind.
Dan ben ik al moe als ik op de klus aankom en na het werk moet ik ook weer naar huis.
Het moeizame wilde ik eraf hebben.
Ik dacht aan een Spartamet en las erover.
Goedkoop verbruik, goedkope onderdelen (vergeleken met mijn laatste zware bus met ouderwetse dieseltechniek is alles goedkoop) en ik kwam dit forum tegen, voor de broodnodige ondersteuning in geval van reparaties.
Via Marktplaats een Spartamet gekocht, 90 euro.
Een heren frame, 299 motor, Bing carburateur.
Ik wil op Motomix van Stihl rijden, zelfde als Aspen.
Stinkt minder, schoner, beter voor de motor denk ik.
Dus oude benzine eruit, nieuwe erin. Starten+rijden.
Volgende dag wilde hij niet starten en begon benzine te lekken uit lucht inlaat en uitlaat, drup,drup,drup in een redelijk tempo.
Ik wilde de klus al afbellen voor die dag toen na nog een laatste keer de bougie schoongemaakt te hebben, hij wel startte.
Wat te doen?
Een jerrycan benzine in mijn fietstas en rijden. Terugweg ging ook goed.
Zoeken op het forum en ontdekken dat schone benzine rubbers schoonmaakt zodat ze iets (kunnen) krimpen.
Motomix eruit en andere erin.( tegenwoordig BP Ultimate, 2 takt olie van Stihl (20 euro/liter), 10 ml Fuelfit)
Jaja ik lees het forum wel, alleen nog niet alles gelezen.
Hij heeft geen benzine meer gelekt. Ook kreeg hij langzaam zijn deels verloren vermogen terug.
Hij heeft een aparte kortsluitschakelaar . Ik zette ook de originele bediening op de uit-stand. Was belangrijk, zei de verkoper.
Dat ben ik een keer vergeten. De volgende dag startte hij in 1 keer, IPV 20 x aan het touwtje trekken.
Sindsdien laat ik hem altijd in de rijstand staan.
Hij verzuipt wel makkelijk. 1 keer de sproeier schoongemaakt, zat volgens mij water achter het filter.

Ik durf nog niet zo goed. Geen brommer sleutel verleden.
Bij auto's de nodige onderdelen vervangen waaronder 3 verschillende distributie riemen, 1 lekke kop, maar ik weet dat ik , ondanks mijn handigheid, echt stomme dingen kan doen. Onder het motto : wat mijn handen maken, schoppen mijn voeten weer stuk.

Ik heb ondertussen nog 3 Metjes, waarvan 1 zeeeer bijzonder, maar die komen nog wel aan bod.

Voor nu heb ik 1 vraag betreffende het uitlaat rubber.
27x2.5 of 27x3 Viton.
Hoe weet ik of ik een originele uitlaat heb of een imitatie?

Groetjes, Gerard
spartarie
site mod

Re: Hoi

Bericht door spartarie »

Welkom Gerard, mooi verhaal!
Wat betreft de uitlaat; volgens mij zijn bij de originele de letters/cijfers "SACHS 2974" ingestanst, aan de zijkant.
Maar ook wel eens in het achterschotje, als ik me niet vergis is dat zo bij oude, ronde uitlaatjes zonder deco aansluiting.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Welkom Gerard,

En zeker een mooi verhaal de meesten hier zijn zo begonnen en beetje bij beetje werden onze metjes betrouwbaar.
Het is even goed de techniek leren begrijpen.
Spartametjes zien er namelijk TE bedriegelijk simpel uit, je moet net de punten weten.
En ja iedereen hier zowat op het forum is op zijn bek gegaan op die punten ook al had ie professionele sleutel ervaring aan andere machines en voertuigen.

Maar toch dat eigenwijze van die metjes maakt het ook juist weer leuk.
Eigenlijk zijn alle Spartamet rijders nu testrijders geworden.
We verbeteren ze op allerlei kleine dingen om ze betrouwbaarder te maken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
opagerard

Bericht door opagerard »

Afbeelding
Dat is hem dus

Gisteren weer boodschappen er mee gedaan. Rijdt goed, misschien iets trager. Maar dat kan ook gevoelsmatig zijn omdat ik de afgelopen 2 weken op een soort van perfecte Met heb gereden, die iets harder loopt.
Wel meer bijgeluiden. Die wijd ik aan de uitlaat, gaf rook lekkage, na vastzetten nog steeds, rubber ring plat en bij terugzetten schoof ik de uitlaat er moeiteloos op.
Kom ik later langs die waarop ik de boodschappen heb gedaan, ligt er benzine onder. Misschien deed hij dit al de hele tijd, ik vond hem al niet zo zuinig.
Ik zet nu voortaan toch de choke-schuif maar weer op uit.
Benieuwd naar het starten.

@Spartarie
2 uitlaten zonder instansing maar met Decopijpje. 1 met instansing. 1 rechthoekige zonder, zonder Decopijpje, zijn daar ook imitaties van?
In ieder geval maar 2 maten rubbers bestellen, zullen waarschijnlijk niet zo duur zijn.

@Vrotkees
Dat eigenwijze past wel bij mij. Maar eigenwijs op eigenwijs, wordt dat dubbel of heft het elkaar op?
Wel een onwijs fijne combi.

Groetjes, Gerard
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Welkom opagerard,

Het is precies zoals vrotkees al zei, we zijn allemaal op ons bek gegaan.
Ik denk dat als je eigenwijs bent een metje goed bij je past.
We zijn allemaal een beetje eigenwijs hier, nu spreek ik ook namens de rest.
Het is echt niet zo simpel allemaal als het eruit ziet. Ik dacht in den beginne dat ik het ook allemaal wel door had.
En zelfs nu leer ik nog bij !
Het is een erg leuk en handig vervoers middel, en voor mij ook een prachtige hobby.
Ook onze forum leden zijn prettig in de omgang.
Ik ken er twee in real live, en mag deze tot mijn vriendenkring rekenen.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

opagerard schreef: 19-05-2021 07:54

2 uitlaten zonder instansing maar met Decopijpje. 1 met instansing. 1 rechthoekige zonder, zonder Decopijpje, zijn daar ook imitaties van?
In ieder geval maar 2 maten rubbers bestellen, zullen waarschijnlijk niet zo duur zijn.

Groetjes, Gerard
De allereerste uitlaat was de vierkante uitlaat die is maar 2-3 jaar gemaakt is.
Daarna kwam de ronde uitlaat en vanaf midden jaren 90 de ronde met deco aansluiting.

Sito (een heel bekende Italiaanse fabrikant van brommer/motorfiets uitlaten) maakte vanaf midden jaren 90 ook voor de Spartamet de ronde uitlaat met deco.
Deze Sito uitlaten hebben een rond 3 x 27.5 Viton O ring nodig.
@Vrotkees
Dat eigenwijze past wel bij mij. Maar eigenwijs op eigenwijs, wordt dat dubbel of heft het elkaar op?
Wel een onwijs fijne combi.
word alleen maar erger, voordat je het weet zeggen ze dat je veel te veel dingen weet :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
opagerard

Bericht door opagerard »

vrotkees
Het is toch 27?

Knippen lukt uiteindelijk wel
Telefoon horizontaal zodat ik optimaal kan inzoomen,
Dan met die dikke vingers de selecteerfunctie aanzetten en precies met je vinger schuiven. Terug naar het tekstveld, de cursor tussen de 2 hekjes.
En dan?
Zet ik er jouw naam maar tussen.

@iedereen

Ik heb al vreselijk veel gelezen op het forum. Door jullie horrorverhalen stap ik er onderhand bijna in alsof het gedoemd is te mislukken.
Maar. (eigenwijs)
Zonder sleutelverleden heb ik hetzelfde met auto's gehad, hoewel geen ervaring met de gasfabriek.
Een Spartamet is een lekker simpel ding.
Geen accu, koel en oliesysteem (ook remmen), je kan overal makkelijk bij, alles lichtgewicht.
Ik schreef al, ik durf nog niet zo goed.
En dat is maar goed ook misschien. Als het Metje tenminste een beetje klopt. Ze gaan het uiteindelijk vanzelf weer goed doen, denk ik, door goed gebruik.
Vooral schone brandstof.
En als je net iets te graag wil sleutelen, komt het zomaar op je pad, heb ik geleerd. Ik repareer en knutsel graag.
Ik rij liever dus hou ik me gedeisd.

Groetjes, Gerard
Spartapappa
Spartametoloog

Bericht door Spartapappa »

Durven = geen angst hebben.
Want angst is een slechte raadgever.
Als je alles rustig bekijkt en probeert te begrijpen, is succes verzekerd.
Het is mooi om zo,n metje technisch beter (betrouwbaarder) als nieuw te krijgen.
Het is dan ook een geweldig gevoel als jouw gebouwde blokje je overal naar toe brengt.
Je bent nu al goed bezig Gerard door dit forum door te lezen en je aan te melden.
Ook ben je niet bang om raad of hulp te vragen.
Er zit hier zo veel kennis en berijdwilligheid dat je niet stuk kan gaan.
En schroom je niet om te vragen, want zo leer je !
Plaats reactie