Duur zijn ze niet, en het ombouwen redelijk eenvoudig.
Bovendien hebt u geen CDI meer nodig dus vervalt de dradenwarboel daar naar toe en de kans op storingen wegens draadbreuk.
Nu is het wel van belang om van die vervangende spoel het ontstekingstijdstip te weten.
Er zijn namelijk verschillende types te koop, en sommigen vonken v��l te vroeg en dat is niet goed voor de motor.
Wat heb je voor dat meten nodig?
1) Een carter met krukas en zuiger.
2) Een vliegwiel.
3) Een zuigerstop.
4) Een gradenschijf, uitprinten op de juiste grootte en printen op fotopapier.
5) Een boormachine en dop13 met verlengstuk.
6) Een 12 V stroombron.
7) Een afstellamp, vroeger in de tijd van de contactpuntjes had ieder serieuze sleutelaar er eentje.
Ik kocht die van mij voor een tientje op MP.
Hoe werkt het:
Druk met de zuigerstop de zuiger naar het onderste dode punt, en plak dan met dubbelzijdig tape de gradenschijf op het vliegwiel.
Daarbij het 180 gradenpunt op de bovenste "motornaad", het 360 gradenpunt op de onderste.

Dan bougie en spoel monteren, lamp aansluiten op de accu en bougiekabel.

En dan de boormachine er op en meten met de lamp.

Hier zien we: Ontstekingstijdstip 22 graden voor BDP, deze spoel kan je zonder aanpassing gebruiken op je spartamet.

Uiteraard kan je ��k bij een in bedrijf zijnde motor zo meten.