Sjarels custom met
-
Re: Sjarels custom met
Helemaal gelijk. Weet ik nog uit mijn brommerperiode. Dat framenummer moet echt overeenkomen met je kentekenbewijs. Ik ga niets aan het frame veranderen. Ik maak m alleen meer naar mijn smaak. Neemt niet weg dat ik dat van Sjarels wel een pareltje vind en ook gewoon een mooi stukje vakwerk.
- Spartapappa
- Spartametoloog
Al maak je hem roze met blauwe stippen, het kenteken blijft geldig.
Ik persoonlijk hou van de oem look (origineel)
Maar ieder zijn ding hoor.
Ik persoonlijk hou van de oem look (origineel)
Maar ieder zijn ding hoor.
De Spartamet hobby is gelukkig breed.
Elk goed vakwerk is een genot om te zien.
Elk goed vakwerk is een genot om te zien.
- Prutser-2009
- Erelid
zolang het framenummer origineel blijft is er weinig aan de hand, de meeste agenten weten niet eens hoe een spartamet eruit ziet, motorisch is er niks aan veranderd en het frame zal steviger zijn dan hoe het originele bij spartamet uit de fabriek kwam.
de rest zou aan een rechter zijn om er over te oordelen dus een risico blijf je altijd houden
de rest zou aan een rechter zijn om er over te oordelen dus een risico blijf je altijd houden
Niemand prutst zoals de prutser prutst
http://spartamet.forum2go.nl/faq-veel-g ... -t736.html

403F IB-0050 clublid

403F IB-0050 clublid
- Spartapappa
- Spartametoloog
Mee eens, 9 van de 10 agenten zouden je zo doorlaten,
Maar krijg geen ongeluk ! Want een verzekering zal er alles aandoen om er onderuit te komen (betalen)
Dat is de pest van alles�.
Maar krijg geen ongeluk ! Want een verzekering zal er alles aandoen om er onderuit te komen (betalen)
Dat is de pest van alles�.
De ironie van dit alles is dat onze metjes technisch en op onderhoudsvlak vele malen BETER zijn dan ze oorspronkelijk waren en gebruikt werden.
Die flut velg knijprem voor op een Hercules/Sachs Saxonette classic is iets dat naar mijn mening nooit destijds goedgekeurd had mogen worden.
Een MTB hydraulische schijf/knijp rem monteren op zo een metje is "illegaal" volgens het typegoedkeur maar verkeerstechnisch een must.
Die flut velg knijprem voor op een Hercules/Sachs Saxonette classic is iets dat naar mijn mening nooit destijds goedgekeurd had mogen worden.
Een MTB hydraulische schijf/knijp rem monteren op zo een metje is "illegaal" volgens het typegoedkeur maar verkeerstechnisch een must.
Over ironie gesproken, nu vind ik schijfremmen ook wel mooi hoor en innovatief.
Maar cantilevers, v brakes en rollerbrakes doen het ook goed, in de bergen wil ik er vanaf wezen, vanwege het warmte effect.
Bij voors en tegens worden er a4tjes vol geschreven, maar over kracht x krachtarm = last x lastarm hoor je nooit meer wat. Geldt dat niet meer ?!
Over de vrijloop van de remblokjes bij schijfremmen na het remmen wordt ook niet gepraat. Juist zo interessant.
Een groot wiel stoppen doe je toch al automatisch aan de omtrek als je handen je lief zijn, dat leert een kind al uit ervaring
Trouwens over remmen gesproken, bij auto's, mijn dochter vroeg me laatst, kun je mijn auto even verplaatsen. Tijdens parkeren zat ik al met mijn hoofd tegen de voorruit.
Tikkeltje overdreven ontwikkeling, medunkt.
Ook schijfremmen achter bij auto's is zo'n dingetje, veel te ingewikkeld met die handrem, met trommelremmen had je nooit problemen, gingen de hele levensduur mee. Gedoe met nieuwe blokken zetten draaien en drukken op de cilinder. Slechte ontwikkeling wat mij betreft.
De voorremmen doen 75%, met alle snelheidsbeperkingen lijkt me dat genoeg
De grootste winst haal je nu uit "niet chatten" ben je 3 seconden sneller.
Als je bij remmen in je spiegel kijkt wordt je vaak al bang, druk je hoofd maar alvast tegen de hoofdsteun.
Goh, ik was weer helemaal blij iets van onze vriend Sjarel, zam buk te vernemen. Mooi werk man, hartelijke groet, ook aan alle reageerders.

Maar cantilevers, v brakes en rollerbrakes doen het ook goed, in de bergen wil ik er vanaf wezen, vanwege het warmte effect.
Bij voors en tegens worden er a4tjes vol geschreven, maar over kracht x krachtarm = last x lastarm hoor je nooit meer wat. Geldt dat niet meer ?!
Over de vrijloop van de remblokjes bij schijfremmen na het remmen wordt ook niet gepraat. Juist zo interessant.

Een groot wiel stoppen doe je toch al automatisch aan de omtrek als je handen je lief zijn, dat leert een kind al uit ervaring

Trouwens over remmen gesproken, bij auto's, mijn dochter vroeg me laatst, kun je mijn auto even verplaatsen. Tijdens parkeren zat ik al met mijn hoofd tegen de voorruit.
Tikkeltje overdreven ontwikkeling, medunkt.
Ook schijfremmen achter bij auto's is zo'n dingetje, veel te ingewikkeld met die handrem, met trommelremmen had je nooit problemen, gingen de hele levensduur mee. Gedoe met nieuwe blokken zetten draaien en drukken op de cilinder. Slechte ontwikkeling wat mij betreft.
De voorremmen doen 75%, met alle snelheidsbeperkingen lijkt me dat genoeg

De grootste winst haal je nu uit "niet chatten" ben je 3 seconden sneller.

Als je bij remmen in je spiegel kijkt wordt je vaak al bang, druk je hoofd maar alvast tegen de hoofdsteun.
Goh, ik was weer helemaal blij iets van onze vriend Sjarel, zam buk te vernemen. Mooi werk man, hartelijke groet, ook aan alle reageerders.

Met steeds meer randdebielen die meer op de telefoon kijken dan op het verkeer letten kan je maar beter goede remmen hebben.
Op onze metjes 26" passen niet alle remmen.
Rollerbrake is alleen te doen als je de gehele naaf vervangt en het hele voorwiel opnieuw spaakt.
V brake is een bekrachtigde knijprem die weer niet past op een verende voorvork van een spartamet.
Zo een voorvork is namelijk een 28" voorvork en de montage punten van de V brake zitten te hoog.
Alleen de saxonette classic voorvork heeft montagepunten voor een knijprem maar die vork past weer niet in een normale spartamet.
Schijfremmen zijn dan de oplossing.
Op onze metjes 26" passen niet alle remmen.
Rollerbrake is alleen te doen als je de gehele naaf vervangt en het hele voorwiel opnieuw spaakt.
V brake is een bekrachtigde knijprem die weer niet past op een verende voorvork van een spartamet.
Zo een voorvork is namelijk een 28" voorvork en de montage punten van de V brake zitten te hoog.
Alleen de saxonette classic voorvork heeft montagepunten voor een knijprem maar die vork past weer niet in een normale spartamet.
Schijfremmen zijn dan de oplossing.
- Prutser-2009
- Erelid
Het vervangen van de rem voor een schijfrem is niet verboden, dit valt gewoon onder verbetering, de rem is immers beter dan wat erop zat
net als dat je jouw verlichting zou vervangen voor een betere led verlichting, het frame daarintegen dat is een probleem, tenzij je iets toevoegt aan het originele frame als een benzinetank die het frame verstevigd, dus een dames frame met een tank als bovenste framebuis zou geen probleem moeten zijn, een totaal ander frame is wel een probleem.
net als dat je jouw verlichting zou vervangen voor een betere led verlichting, het frame daarintegen dat is een probleem, tenzij je iets toevoegt aan het originele frame als een benzinetank die het frame verstevigd, dus een dames frame met een tank als bovenste framebuis zou geen probleem moeten zijn, een totaal ander frame is wel een probleem.
Niemand prutst zoals de prutser prutst

403F IB-0050 clublid

403F IB-0050 clublid
- Spartapappa
- Spartametoloog
Ik denk als je bij een zwanenhals frame (type breek)
Een Midden buis zou lassen dat hij constructief veel sterker word. (Of niet)
En geen een agent zou er over vallen.
Je zou zo wel 20 jaar rond kunnen rijden.
Zelfs als je een ongeluk zou krijgen (iemand rijd tegen jou aan) dan zou er nog niks aan de hand zijn.
Maaaar,�.als je bij een ongeluk betrokken raakt waarbij je iemand invalide rijd.
Dan denk ik dat je een technische controle van het voertuig krijgt, en een hoop ellende.
Maar dit is wel erg ver gezocht allemaal (maar niet ondenkbaar)
Zelf hebben mijn remmen mij al een paar keer behoed voor een aanrijding (niet mijn schuld)
Dus een tip zorg dat deze in orde zijn.
Laats kwam er iemand Spartamet onderdelen bij me kopen.
Toen ik naar zijn achterwiel keek schrok ik mee dood !
Totaal geen remmen (geen blokken en veer) (gaf hij ook toe)
Deze jongeman heb ik toen het dringende advies gegeven om een goed setje remblokken met veer te monteren.
Deze heb ik toen gratis bij de onderdelen gedaan (blokken en veer)
Ik kreeg toen dezelfde avond via Mp een foto van de gemonteerde blokken met veer.
Missie geslaagd !!!!!
De remmen op een Spartamet zouden zeker beter kunnen !
Je moet erg defensief rijden met deze primitieve exemplaren.
Een noodstop betekend nog een lange remweg !
Daarom zorg ik wel altijd dat ze vrij van olie en vet resten zijn.
Ook de trommel ontvet ik goed voor montage.
Maar top zijn ze niet echt, de remmen van een metje.
Een Midden buis zou lassen dat hij constructief veel sterker word. (Of niet)
En geen een agent zou er over vallen.
Je zou zo wel 20 jaar rond kunnen rijden.
Zelfs als je een ongeluk zou krijgen (iemand rijd tegen jou aan) dan zou er nog niks aan de hand zijn.
Maaaar,�.als je bij een ongeluk betrokken raakt waarbij je iemand invalide rijd.
Dan denk ik dat je een technische controle van het voertuig krijgt, en een hoop ellende.
Maar dit is wel erg ver gezocht allemaal (maar niet ondenkbaar)
Zelf hebben mijn remmen mij al een paar keer behoed voor een aanrijding (niet mijn schuld)
Dus een tip zorg dat deze in orde zijn.
Laats kwam er iemand Spartamet onderdelen bij me kopen.
Toen ik naar zijn achterwiel keek schrok ik mee dood !
Totaal geen remmen (geen blokken en veer) (gaf hij ook toe)
Deze jongeman heb ik toen het dringende advies gegeven om een goed setje remblokken met veer te monteren.
Deze heb ik toen gratis bij de onderdelen gedaan (blokken en veer)
Ik kreeg toen dezelfde avond via Mp een foto van de gemonteerde blokken met veer.
Missie geslaagd !!!!!
De remmen op een Spartamet zouden zeker beter kunnen !
Je moet erg defensief rijden met deze primitieve exemplaren.
Een noodstop betekend nog een lange remweg !
Daarom zorg ik wel altijd dat ze vrij van olie en vet resten zijn.
Ook de trommel ontvet ik goed voor montage.
Maar top zijn ze niet echt, de remmen van een metje.