Nieuwe �aanwinst�
Re: Nieuwe �aanwinst�
op een metje zit je veel rechter dan op een brommer.
De belasting van de rug is dan minder.
Kwa comfort is de fox veel beter dan de Tomos.
Maarja zoals je zegt het zijn betrouwbare dingen maar vallen wel in de hobbyspecialisten hoek net als onze metjes.
Zelf heb ik een Vespa Si met geel kenteken in de schuur staan en een nooit in Nederland geleverde Italiaanse Variomatic ervoor klaar voor montage.
Dan rij ik klassiek en heb toch het comfort van snel optrekken in de stad.
De belasting van de rug is dan minder.
Kwa comfort is de fox veel beter dan de Tomos.
Maarja zoals je zegt het zijn betrouwbare dingen maar vallen wel in de hobbyspecialisten hoek net als onze metjes.
Zelf heb ik een Vespa Si met geel kenteken in de schuur staan en een nooit in Nederland geleverde Italiaanse Variomatic ervoor klaar voor montage.
Dan rij ik klassiek en heb toch het comfort van snel optrekken in de stad.
Re: Nieuwe �aanwinst�
Vespa si's zijn hele leuke speeltjes. Lekker simpel en klein. Mijn broer reed daar op. Toen had je nog verzekeringsplaatjes. (2004)Vrotkees schreef: ↑14-03-2022 10:58 op een metje zit je veel rechter dan op een brommer.
De belasting van de rug is dan minder.
Kwa comfort is de fox veel beter dan de Tomos.
Maarja zoals je zegt het zijn betrouwbare dingen maar vallen wel in de hobbyspecialisten hoek net als onze metjes.
Zelf heb ik een Vespa Si met geel kenteken in de schuur staan en een nooit in Nederland geleverde Italiaanse Variomatic ervoor klaar voor montage.
Dan rij ik klassiek en heb toch het comfort van snel optrekken in de stad.
Bij de fox kreeg ik juist meer last. Ik had het gevoel dat ik op een buikschuiver reed. Door het doorlopende zadel, lage en rechte stuur zat ik een beetje voorover. Bij de Tomos zat ik wel makkelijker recht op, maar uiteindelijk wel houten kont. Dat resulteerde er ook weer in dat mijn stuitje zo ontiegelijk zeer deed na een lange rit. Dat heb ik in dr auto ook altijd met die versleten stoelen. Sta ik op en dan hoor en voel je gewoon krak krak.
Net weer aan de met wezen sleutelen.. alsof er een mes tussen mijn rugwervel zit. Ik lig helemaal plat en verroer geen vin meer voorlopig
Heb ook nog een Kymco Agility gehad... dat was een viertaktje. Zie hem hier af en toe nog rijden. Ik heb niks met viertakt. Vandaar dat de Fox en Tomos er nog wel zijn

Toch gaat er voor mij niks boven een Spartamet. Gisteren nog op een hele mooie groene Spartamet mogen rijden. Wat reed dat lekker met zo'n speciaal lepper zadel. Totaal geen last gehad van mijn rug gehad die dag. Het voelde net alsof je op zo'n fysio skippybal zat.
Met de fox en kymco ben ik al aardig wat keren op mn bek gegaan. Als je me zag had je je dood gelachen. De eerste keer op de fox kwam ik in een slip terecht en begon ik al steppend met een been te tollen. Later nog een keer in een storm met sneeuw op mn bek gegaan.
Bij de kymco gleed hij gewoon onder mn reet vandaan door gladheid. Die bandjes hebben natuurlijk ook zo'n glad profiel. Typisch scooter.
Met de Tomos nooit op mn bek gegaan maar wel een keer over een stootblok/betonband gevlogen met dat ding. Ik reed volgas 30 km/u en zag dat stootblok over het hoofd. Niet eens zo'n ronde zoals je bij parkeervakken ziet, neen zo'n dikke vierkante. Toen ik hem zag was het te laat om te remmen en daar ging ik werd zo gelanceerd met Tomos en al. Ik denk dat ik een goede twee meter boven de grond zat, maar was ook snel weer beneden. Op dat moment kwam ik er ook achter dat zo'n ding goede vering heeft. Ik kwam er met de schrik, een hoop vloeken en een zachte landing op twee wielen vanaf. Het enige irritante aan Tomos is om de haverklap een lekke band en de roest. Heb vorig jaar de complete achterkant opnieuw moeten spuiten.
Ik heb nogal veel domme, onhandige en lachwekkende dingen gedaan op tweewielers. Ook gebrek aan ervaring in die tijd was nogal een veroorzaker. Nu heb ik ongeveer 7 jaar brommer ervaring en is het allemaal wel wat beter geworden. Met de Spartametjes overigens nooit op de bek gegaan. Wel eens bijna met mijn smoelwerk in het stuur gezeten omdat het freewheel had besloten om wat hij normaal doet bij achteruit trappen, nu opeens vooruit ook te doen. Maar wat verwacht je van een freewheel uit 1988...
En wat opvoeren betreft ben ik roomser dan de paus

Niemand vroeg mij dit verhaal, maar mijn vingers bleven haken op het toetsenbord..

Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: Nieuwe �aanwinst�
Ik zie het al je hebt ook al een grote MET (zonder H) verslaving 
Het leuke is dat een metje echt een geval apart is in de 2takt wereld.
Eens het gouden ei van Sparta als enigste echte snorfiets.
De huidige wettelijke snorfiets voertuigklasse en regels is speciaal gemaakt voor de Spartamet!
De kip die gouden eieren legde voor Sparta wilde andere fabrikanten ook hebben.
Er zijn veel intriges en rechtszaken geweest tussen fabrikanten.

Het leuke is dat een metje echt een geval apart is in de 2takt wereld.
Eens het gouden ei van Sparta als enigste echte snorfiets.
De huidige wettelijke snorfiets voertuigklasse en regels is speciaal gemaakt voor de Spartamet!
De kip die gouden eieren legde voor Sparta wilde andere fabrikanten ook hebben.
Er zijn veel intriges en rechtszaken geweest tussen fabrikanten.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Nieuwe �aanwinst�
Je hebt zo gelijk vrotkees, ik heb een collega deze doet aan scooter tunnig (net als zijn vader die werkte als 1e monteur bij matton schalkwijk)
Deze gast heeft er echt serieus kaas van gegeten !
Toen ik hem foto,s liet zien van een blokje uit elkaar, krapte hij alleen maar op zijn hoofd van verbazing.
Huh,..de koppeling in de verbrandingskamer!
Een halve krukas !
De benzine kraan in de carburateur !
Deze gast heeft er echt serieus kaas van gegeten !
Toen ik hem foto,s liet zien van een blokje uit elkaar, krapte hij alleen maar op zijn hoofd van verbazing.
Huh,..de koppeling in de verbrandingskamer!
Een halve krukas !
De benzine kraan in de carburateur !
Re: Nieuwe �aanwinst�
En daar zijn we weer. Ik ben volgens mij heel erg verslaafd... Mijn moeder en mijn partner kunnen mij wel vermoorden... en mijn vader.. die lacht alleen maar. Die zegt dat hij nooit op zo'n 'achterlijke opa fiets' gezien zou willen worden.
maar ik ben dolblij.
Een mixed frame gekocht vandaag. Met 199 motor. Spartapappa denkt dat hij uit 1986 komt. Het blokje start en loopt. Ik kon het framenummer niet nakijken a.d.h.v. het framenummer lijstje hier op het forum. Wel weet ik dat hij in ieder geval van voor 1987 is aangezien vanaf dat bouwjaar de framenummers al met 08 beginnen. Ik moet nog even de tank, motor en velg op bouwjaar checken. De voorvelg heeft ronde gaten dus ik ga er vanuit dat dit het originele voorvelgje is. Ook is de postcode van de originele eigenaar op de middenbuis gegraveerd. Kom ik in aanmerking voor een van de oudste mixed frames?





maar ik ben dolblij.
Een mixed frame gekocht vandaag. Met 199 motor. Spartapappa denkt dat hij uit 1986 komt. Het blokje start en loopt. Ik kon het framenummer niet nakijken a.d.h.v. het framenummer lijstje hier op het forum. Wel weet ik dat hij in ieder geval van voor 1987 is aangezien vanaf dat bouwjaar de framenummers al met 08 beginnen. Ik moet nog even de tank, motor en velg op bouwjaar checken. De voorvelg heeft ronde gaten dus ik ga er vanuit dat dit het originele voorvelgje is. Ook is de postcode van de originele eigenaar op de middenbuis gegraveerd. Kom ik in aanmerking voor een van de oudste mixed frames?






Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: Nieuwe �aanwinst�
De voorvelg zegt 10 6. Dus wat Spartapappa al zei. De tank heeft een misvormde gietdatum alleen het pijltje naar de 10 en de eerste 8 zijn leesbaar. Alsof het verkeerd gegoten is. Op de motor kon ik geen datum vinden. Alleen de motorsticker gaf motornummer 14 nog wat aan. Heb nog met een spiegeltje geprobeerd te kijken... niks te vinden op de motor. Ik heb echt 0,00 ervaring met de 099 en 199 blokjes trouwens.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
Re: Nieuwe �aanwinst�
Het is ook jammer dat dit product niet meer gemaakt wordt. Ik denk dat het deels ook onderbewustzijn is dat ik deze hobby heb. Ik heb het er met Spartapappa wel eens over gehad. Mijn oma heeft tweemaal een metje gehad. Midden jaren 80 toen mijn opa nog leefde (overleden in 1988,) dus dat moet dan ergens in 86 87 zijn geweest. Ik was er toen nog niet, maar heb het haar gevraagd. Zelf weet ze het niet zo goed meer. Ook toen ik klein was heeft ze een metje gehad. Ik heb het ding toen nog in nieuwstaat mogen bewonderen. Toen heeft ze een splinternieuwe Saxonette Luxus gekocht bij de lokale fietsenmaker. Ik weet nog dat ze ermee kwam aanrijden. Altijd schelden dat hij niet wilde aan slaan. Mijn oma roept altijd dat ze van alles wilt hebben en zodra ze het heeft is ze er weer klaar mee. Laatst vroeg ze weer of een Spartamet niks voor haar is. Ondertussen is ze 90. Toen ik zelf aan de Spartamet raakte kwam het allemaal weer boven dat ze zo'n luxus heeft gehad. Vage herinneringen. Dat was ik allang weer vergeten.Vrotkees schreef: ↑15-03-2022 11:48 Ik zie het al je hebt ook al een grote MET (zonder H) verslaving
Het leuke is dat een metje echt een geval apart is in de 2takt wereld.
Eens het gouden ei van Sparta als enigste echte snorfiets.
De huidige wettelijke snorfiets voertuigklasse en regels is speciaal gemaakt voor de Spartamet!
De kip die gouden eieren legde voor Sparta wilde andere fabrikanten ook hebben.
Er zijn veel intriges en rechtszaken geweest tussen fabrikanten.
Maar om erop terug te komen. Het is echt heel jammer dat ze niet meer gemaakt worden. Sparta is de bedenker en het is zo zonde dat er eind jaren 90 zoveel gekloot is geweest omtrent de productie en de rechtszaak met Sachs. Dat het een geweldige uitvinding is, daar valt niet over te twijfelen. Anders kan zo'n product niet van 1985 tot 2011 worden geproduceerd. Op het Duitse forum las ik dat de mede bedenker van het 301 motortje een Duitse heer genaamd Wittek nog op aanvraag Saxonettes bouwde tot ongeveer 2018. Hij had oude voorraad uit de Sachs fabriek thuis.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Nieuwe �aanwinst�
Wat ik bijzonder vind is dat het een bruine mixed is met Rvs spartborden dat zie je niet zo vaak (zelf nog niet gezien in die kleur combinatie)
Het is dus een luxe uitvoering.
Het is dus een luxe uitvoering.
Re: Nieuwe �aanwinst�
Daar moest ik ook aan denken ja. Ook na dat verhaal met jouw metje dat je brede rvs spatborden hebt. De man waar ik hem van kocht zei dat hij er 42x590 banden op heeft geprobeerd te zetten, maar dat lukte niet. Toen zei ik hem ook al dat je er het beste 37x590 onder zet. Maar klopt het bij de 099 en 199 blokjes dat ze in ieder geval tot 1986 geen gietdatum op het carter hebben op de onderkant koelvin? of ben ik nou zo kippig.Spartapappa schreef: ↑18-03-2022 23:22 Wat ik bijzonder vind is dat het een bruine mixed is met Rvs spartborden dat zie je niet zo vaak (zelf nog niet gezien in die kleur combinatie)
Het is dus een luxe uitvoering.
Spartamet uit maart 1988 in de kleur donkerblauw met een 299 motor zonder deco. | Geboren en getogen Utrechter. | Woonachtig in Wijk bij Duurstede. | rijdend in een dikke Fiat Seicento met 1 liter motor. |
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Nieuwe �aanwinst�
Er staat meestal wel een gietdatum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast