Als je dan ook nog je verlichting op de accu zet (handig met een schakelaartje op het stuur) kun je het helemaal vergeten. Omdat je dit in het motortje niet gemakkelijk zult kunnen aanpassen kun je proberen iets met een dynamo te doen. Dat zal met een gewone fietsdynamo niet meevallen want zover ik weet zijn die allemaal 6 volt. Als je ze geisoleerd bevestigd en de spanning gelijkricht, kun je er 2 in serie zetten. Verder heeft de betere automaterialenhandel heel mooie kleine accu's van 12 volt en die passen net in de kastje waar de standaard accu in zit. Prijs weet ik zo niet, maar kun je zo vragen. mocht die iets gte weinig capaciteit hebben, zet je er één in het vaste kastje en een tweede in een kunststof kastje (de plaatselijke electro-installateur kan je er zo eentje leveren) die schroef je ergens vast en zet hem parallel aan de andere.
Dat accutje is een back-up accu van Mercedes om bij werkzaamheden waarbij de accu moet worden afgekoppeld o.i.d. de programma's van de boordcomputer behouden blijven.
Maar ik ga de e-start er afhalen. Wat nu? Zo plotseling?
Ja.
We hadden een fietsendrager voor op de trekhaak, mooi ding, helemaal gegalvaniseerd en geschikt voor gewone fietsen. E-bikes ging niet. Dat kontroleer ik zelf graag even dus het ding passend gemaakt op de huidige auto (we hadden hem al lang niet meer gebruikt) en de boel er op. Omdat de Spartamet het zwaarst is, die als eerste. Daarna de E-bike van mijn vrouw.
Dat ging niet want gewone fietsen en E-bikes hebben geen motor in het achterwiel die ook nog eens flink uitsteekt. Omdraaien gaat ook niet want ze zijn zo gemaakt dat de fietsen altijd met de linkerkant tegen elkaar aan staan. Dat valt niet te wijzigen.
Maar eens met de duimstok rond en het rek op de werkbank. het draagvermogen kwam van 2 strippen van 60 mm breed eb 1.5 mm dik. wel een beetje krap om 2 zware fietsen te dragen dus snel het besluit genomen om de boel aan te passen. Ik heb het hele ding dus uit elkaar geslepen en met nieuwe strippen van 5 mm dik een nieuw rek gelast. Evn flink op staan dansen en bij een vasn ellende kreunende auto gaf het rekje geen krimp.
Vandaag dus tijd voor een proefrit. eerst de Spartamet er op; paste prima. Mooi ruimte naast het blokje om het voorwiel van de e-bike in de houder te zetten.
Helaas dat ging niet.

Ik had het wel goed uitgemeten maar niet gezien dat de voorvork van een Sparta E-bike een bijzonder dikke driehoekige voorvork heeft. Het pasat gewoon niet.
Na een paar stevige krachttermen nog eens gekeken en het blijkt dat wanneer ik de afdekking met de motor voor de E-start verwijder en er een gewoon deksel op zet, het wel moet willen. En zo ga ik het doen.