Veel gereden heb ik er niet mee, ongeveer 1000 km tot nu toe.
Blokje zit in een van mijn "zondagse"metjes, vandaar.
Ondanks de montage van hagelnieuwe sleepveren en spiraalveer van de koppeling gaf die vanaf het begin problemen.
Stationair moest echt laag afgesteld worden anders stond hij te bokken.
En gaf je gas greep de koppeling meteen vol aan, geen "slipfase"zoals normaal.
Jaaaren voor me uitgeschoven, mezelf wijsgemaakt dat ik er wel mee kon leven.

Maar nu was ik het opeens zat en de koe bij de horens gevat, per slot van rekening heb ik tijd genoeg.
Ik was er van overtuigd dat er een te LANGE spiraalveer in zat, dat die er zijn daar heb ik van gehoord.
Niet op gelet destijds, het ding was immers nieuw.
Van plan om de veer dan maar in te korten en er een nieuw oogje aan te buigen,
maar voor het geval dat niet zou lukken alvast een reserve veertje gescoord (Dank @ Spartapappa).
Hier een foto van zo'n originele koppelingsveer, lengte is 142 mm.

Blokje opengemaakt, koppeling gedemonteerd en.....
Dit is de veer die er in zat.

Niet langer dus, maar juist korter (137 mm) dan een originele veer.
Maar blijkbaar ook met een veel kleinere veerconstante, met andere woorden veel slapper!
Ik weet dat heel in het begin door sachs kortere veren gemonteerd werden, nl 132 mm lang.
Ook die waren slapper dan de huidige 142 mm veren maar voldeden wel.
http://motorfahrrad.eu/viewtopic.php?p= ... der#p54973
Deze 137 mm veer kan ik niet plaatsen, maar origineel sachs is het dus niet.
En waar ik hem gekocht heb weet ik niet meer, wel bij een spartamet-shop in ieder geval. (Sekeris wellicht)
Afijn, spartapappa's veer erin, proefritje gemaakt en de koppeling werkt weer zoals het hoort.
