Revisie 199 blokje

Alles wat oud en versleten was en nu weer werkt als nieuw (of nog beter)
Aardappel

Re: Revisie 199 blokje

Bericht door Aardappel »

Nog even een update. Sproeier schoongemaakt en ook het stijgbuisje toch maar getrokken. Zat ietsjes vuil in maar niet super veel. Ook wat vloeibare pakking op de korte carburateur schroeven gedaan. Hij trekt beter nu en hij start na een keer trekken, maar mis nog steeds wat vermogen volgens mij.

Heb inmiddels wat Carbon besteld dus ga daar ook mee aan de slag zodra ik het heb.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

alle kleine beetjes helpen en alle ellende is ook snel vergeten als je weer die fijne brom in de pot hebt als je aan het rijden bent.
De Bond VOOR het vloeken waar iedereen hier lid van is is er blij mee :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Aardappel

Bericht door Aardappel »

Aan de ene kant is het ook wel leuk die probleempjes oplossen. Het wordt alleen vervelend als het echt niet wil lukken of dat je er maar niet achter komt wat er mis is. Heb afgelopen week niet heel veel kunnen sleutelen, maar toch de carburateur er nogmaals afgehaald en zag dat de behuizing redelijk krom is getrokken. Geen wonder dat hij waarschijnlijk valse lucht aanzuigt! Denk dat ik de schroeven iets te strak aan heb gedraaid :roll: ! Anyway, in de bankschroef gezet en nu is hij bijna weer helemaal recht. Verwacht dat morgen de Carbon binnen komt dus ga deze week maar proberen een nieuw membraanlipje proberen te maken en daarna alles terugplaatsen en nogmaals proberen.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Vergeet niet dat de jongste carburateur huizen van Bing uit 2012 zijn.
En na 1999 zijn niet veel Saxonettes door de E-bike opkomst verkocht.
De legering en constructie is ook zwak dus kromtrekken van de flens van de carburateur is helaas onvermijdelijk.
Een bankschroef met aluminium bekken bied een goede uitkomst.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Aardappel

Bericht door Aardappel »

Inmiddels de Carbon binnen (uit China), lipje gemaakt en geplaatst. Lijkt goed te werken en voor de zuig en blaastest slaagt ie 🙂. Bij het terugplaatsen van de carburateur viel me op de de O ring erg moeilijk om de ronding van het membraan gaat, dus ik vermoed dat hij iets te dik was en daardoor de carburateurbehuizking krom heeft getrokken. Anyway, een o-ring geplaatst die beter past en ook wat vloeibare pakking op de flens gesmeerd. Daarna ook besloten om de bedrading van de spoel te vervangen omdat deze erg hard geworden waren en begonnen te breken. Binnenkort maar proberen of het allemaal geholpen heeft!
Aardappel

Bericht door Aardappel »

Heb trouwens aardig wat Carbon over als er liefhebbers zijn. Dit ga ik nooit opmaken!
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Aardappel schreef: 04-04-2025 18:35 . Bij het terugplaatsen van de carburateur viel me op de de O ring erg moeilijk om de ronding van het membraan gaat, dus ik vermoed dat hij iets te dik was en daardoor de carburateurbehuizking krom heeft getrokken. Anyway, een o-ring geplaatst die beter past en ook wat vloeibare pakking op de flens gesmeerd.
O ringen hebben de nare eigenschap om op te zwellen wanneer ze in contact met benzine komen.
En dan past het helemaal niet meer.
Dat die te dikke O ring de oorzaak is van het kromtrekken van de carburateurflens daar ben ik van overtuigd.
Al bijna 10 jaar schroef ik mijn carburateurs daarom op een alternatieve wijze vast. http://motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=6181
En mijn carburateurs blijven gewoon vlak, ondanks dat ik de bevestigingsschroeven "vastknal"!
Aardappel

Bericht door Aardappel »

G oede uitleg Arie (ook al moest ik even de vertaler gebruiken). Heb helaas niet wat extra pakking materiaal om hetzelfde te doen, maar zo lukt het ook wel denk ik.

Heb toch de carburateur er weer afgehaald omdat ik vermoed dat hij toch iets lekt op de choke of open stand. Net daarom het membraan gecontroleerd (ik zie geen scheurtjes en hij is nog geen jaar oud) en weer de carburateurtest gedaan met de wasbenzine en het niveau daalt een halve centimeter (in 4 uur) als de choke helemaal naar beneden staat. Ook komen er luchtbelletjes naar boven als ik de chokestift naar boven haal. Is dit normaal?
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

De luchtbelletjes zijn normaal, er zit altijd wat lucht boven het membraan en dat "pomp" je er uit als het membraan naar boven beweegt.
Aardappel schreef: 06-04-2025 13:45 Heb toch de carburateur er weer afgehaald omdat ik vermoed dat hij toch iets lekt op de choke of open stand. Net daarom het membraan gecontroleerd (ik zie geen scheurtjes en hij is nog geen jaar oud) en weer de carburateurtest gedaan met de wasbenzine en het niveau daalt een halve centimeter (in 4 uur) als de choke helemaal naar beneden staat.
Een halve centimeter in vier uur.....dat is hartstikke goed.
Je zal altijd door verdamping wat verliezen maar in dit geval.....cum laude geslaagd. :D
Iets anders wat helemaal nog niet ter sprake gekomen is; het luchtfilter!
Is dat nog de originele van 38 jaar oud of heb je die vervangen?
Al geprobeerd om een klein stukje zonder luchtfilter te rijden?
Aardappel

Bericht door Aardappel »

Ah ok :D! Das fijn dan. Anyway, de chokestift was ook iets gebogen, dus eruit gehaald en recht gebogen en daarna het borgringetje op 1 mm gezet. Net een stukje wezen rijden en hij rijdt nu mooi 25 gemiddeld. Wellicht kan ik nog aantal km erbij smokkelen met de luchttoevoer.

Luchtfilter is inderdaad nog origineel. Heb hem wel met remreiniger schoongemaakt en kan er ook goed doorheen blazen. Zal het ook zonder nog even proberen hoe hard hij dan loopt!
Plaats reactie