Soms heb je echt van die metjes die liggen dwars van het begin tot het einde en geven je een hoop extra werk.
Ben nu gelukkig zover dat ik alleen de bedieningskabels nog moet smeren, aansluiten en nieuwe benzineslang moet monteren.
Het 2 jaarlijks groot onderhoud van het metje ging in het begin goed totdat de eerste grote dwarsligger ( de spiraalveer van de koppeling ) een uur werk koste om deze los te krijgen en na schoonmaken van de sleepveren weer vast te krijgen.
Opbouw van het blokje liep ook goed dus ik begin met proefdraaien. Op het eind van het proefdraaien toen ik het stationaire toerental aan het afstellen was sloeg ineens de vloeibare pakking door en had ik een olielekkage @#$%^&** en nog wat woorden Frans

Hele blokje weer openmaken alle pasvlakken schoon / vetvrij maken en weer alles samenbouwen.
2de keer proefdraaien laat in de middag gaf gelukkig geen lekkage.
Na afkoelen van de motor gisteravond nog het achterwiel in het metje gehangen, achterwiel uitgelijnd, standaard vastgezet nieuw reactierubber uitlaat geplaats en de banden opgepompt.
Vanmorgen zou ik dus allen nog de kabels en de benzineslang doen...
Tot vannacht omstreeks 3 uur.
KLABAM een hele zware knal net of een gereedschapskist die van een tafel viel.

Ik sta stijf in bed en ga kijken metje heeft achter een klapband gehad en de buitenband was letterlijk van de velg afgevlogen en de binnenband lag opengescheurd op een afstand van 40 cm tegen de spaken aan.
Dus vanmorgen weer hele wiel uit het metje, wiel eraf buitenband goed inspecteren, nieuwe binnenband , buitenband er weer op en oppompen.
Ik ben dus nu net zo ver als gisteravond.
Ik wacht nu maar wijselijk een dag en ga dan pas verder