Onderhoud/APK beurtje? nodig
Re: Onderhoud/APK beurtje? nodig
Even de stand van zaken van m'n goede metje
- De carburateur is (boven en onderste gedeelte) gecleaned, echter het venturi pijpje nog niet, dat wil ik nog wel doen maar heb er op dit moment de gereedschap nog niet voor (o.a. 2.5 mm boortje benodigd)
Zal verder voor mij de eerste keer zijn een venturipijpje te trekken overigens (of dat door de vorige eigenaar allicht al een keer is gedaan weet ik niet).
- De ontstekingsspoel is vervangen, de oude doet het nog wel maar niet meer betrouwbaar in mijn ogen (roest op metalen gedeelte rondom, kabelbreukjes en kant waar de bedrading in gaat is helemaal donker geworden
- De uitlaat moet nog worden vervangen, een vervangende is onderweg. Heb donkerbruin vermoeden dat de uitlaatpoort verstopt zit dus dat zal nog even ontkoold moeten worden
- De bougie, bougiekap en luchtfilter zijn vervangen
- De carburateur is (boven en onderste gedeelte) gecleaned, echter het venturi pijpje nog niet, dat wil ik nog wel doen maar heb er op dit moment de gereedschap nog niet voor (o.a. 2.5 mm boortje benodigd)
Zal verder voor mij de eerste keer zijn een venturipijpje te trekken overigens (of dat door de vorige eigenaar allicht al een keer is gedaan weet ik niet).
- De ontstekingsspoel is vervangen, de oude doet het nog wel maar niet meer betrouwbaar in mijn ogen (roest op metalen gedeelte rondom, kabelbreukjes en kant waar de bedrading in gaat is helemaal donker geworden
- De uitlaat moet nog worden vervangen, een vervangende is onderweg. Heb donkerbruin vermoeden dat de uitlaatpoort verstopt zit dus dat zal nog even ontkoold moeten worden
- De bougie, bougiekap en luchtfilter zijn vervangen
Eens een metfan, altijd een metfan 

Re: Onderhoud/APK beurtje? nodig
Je hoeft de stijgbuis bijna nooit te trekken van een Bing carburateur.
Alleen als er bloemkoolachtige aanslag is ja en dan is het zelfs na chemisch reinigen vaak niet nodig.
Bij het modificeren van carburateur om een grotere venturi te maken kom je er niet aan onderuit.
Met een sterke mini zaklamp om in de stijgbuis te schijnen, een spuitbus WD40 om de doorstroom van de openingen te controleren ( gebruik wel een veiligheidsbril WD40 in de ogen is echt niet prettig!) en een setje naalden van de Wibra om de stationair sproeier gaatjes in het huis door te prikken is waar je 99% van de gevallen wat je nodig hebt.
stijgbuis trekken is net zoals pallen vervangen in de naafhuls door vroegere leden op het forum zowat als de oplossing voor alle problemen gezien.
En zolang ik spartamet rijd heb ik nog NOOIT de pallen hoeven te vervangen (probleem van klapperen zat in de sleepveren van de koppeling niet de pallen) en 1 keer de stijgbuis getrokken.
Bij gebruik van fuelfit minder als 5% alcohol benzine (E98) en/of akylaat benzine heb je geen last meer van metaal corrosie door de alcohol.
Zamak en messing gaan reageren en omdat zamak een zwakker metaal is als messing ontstaat er de beruchte bloemkool en ja dan verstopt de doorvoer van benzine bij de stijgbuis.
Alleen als er bloemkoolachtige aanslag is ja en dan is het zelfs na chemisch reinigen vaak niet nodig.
Bij het modificeren van carburateur om een grotere venturi te maken kom je er niet aan onderuit.
Met een sterke mini zaklamp om in de stijgbuis te schijnen, een spuitbus WD40 om de doorstroom van de openingen te controleren ( gebruik wel een veiligheidsbril WD40 in de ogen is echt niet prettig!) en een setje naalden van de Wibra om de stationair sproeier gaatjes in het huis door te prikken is waar je 99% van de gevallen wat je nodig hebt.
stijgbuis trekken is net zoals pallen vervangen in de naafhuls door vroegere leden op het forum zowat als de oplossing voor alle problemen gezien.
En zolang ik spartamet rijd heb ik nog NOOIT de pallen hoeven te vervangen (probleem van klapperen zat in de sleepveren van de koppeling niet de pallen) en 1 keer de stijgbuis getrokken.
Bij gebruik van fuelfit minder als 5% alcohol benzine (E98) en/of akylaat benzine heb je geen last meer van metaal corrosie door de alcohol.
Zamak en messing gaan reageren en omdat zamak een zwakker metaal is als messing ontstaat er de beruchte bloemkool en ja dan verstopt de doorvoer van benzine bij de stijgbuis.
- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Onderhoud/APK beurtje? nodig
Klopt helemaal vrot !
Re: Onderhoud/APK beurtje? nodig
we hebben het ja al druk genoeg om ECHTE vooral de wazige problemen op te lossen we gaan ze ja niet creëren

Re: Onderhoud/APK beurtje? nodig
Inmiddels de uitlaat eraf gehaald, de nieuwe is binnengekomen.
Wat vinden jullie? Beste om de port te ontkolen of zijn er ergere gevallen bekend ?

Wat vinden jullie? Beste om de port te ontkolen of zijn er ergere gevallen bekend ?

Eens een metfan, altijd een metfan 

- Spartapappa
- Spartametoloog
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 23-08-2019 22:49
Re: Onderhoud/APK beurtje? nodig
Daar is weinig mee aan de hand…
Re: Onderhoud/APK beurtje? nodig
Zie dat je met een klein beetje hulp van mij toch de uitlaat eraf gekregen hebt.
De uitlaat poort is nog helemaal open heb wel eens VEEL erger dat ie helemaal dichtzat gezien
De uitlaat poort is nog helemaal open heb wel eens VEEL erger dat ie helemaal dichtzat gezien

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast